Ketchup på Spaghetti - Normalt eller oacceptabelt?
Som rubriken lyder. Vad tycker ni? här i sverige är det väl nästan självklart att man får ta ketchup på pastan men i stora delar av övriga världen så är det tydligen fullständigt oacceptabelt.
Som rubriken lyder. Vad tycker ni? här i sverige är det väl nästan självklart att man får ta ketchup på pastan men i stora delar av övriga världen så är det tydligen fullständigt oacceptabelt.
Bodde i Italien och fick då lära mig att det var en dödssynd att ha ketchup på pasta...
Så har slutat med det när jag äter pasta italian style... Men äter jag makaroner och korv eller köttbullar eller stuvade makaroner med falukorv då blir det faktiskt ketchup :-P
Bor precis vid resturang vinterviken som markus aujalay driver. Åt köttfärsås där en gång som inte smakade något alls... Bad om ketchup (av honom) o fick en käftsmäll tillbaka i stort sett.
Går dvs aldrig mer tillbaka, men lånar oftast toan där då jag är ute o går, skit får skit tillbaka tänker jag.
Skulle hur som helst ALDRIG göra en stor sak utav det, vill en gäst ha mer bea ketchup tacosås salt peppar senap eller vad som helst så får de hemskt gärna det.
Jag har dock mkt ketchup i min köttfärsås redan från början så hos oss behövs det sällan.
Tycker heller inte det är ngn skillnad på pasta o korv, varför skulle det va ok med ketchup på korv men inte på köttfärssås?
Aah, ketchup!
Från början var det faktiskt en fisksås på juicerna av sardeller(?) om jag inte minns helt galet.
"Ketchup" eller "Catsup" var helt enkelt ett samlingsnamn på olika typer av såser.
Sedan, allt eftersom de andra såserna föll bort ur folks matlagning, har "ketchup" blivit synonymt med TOMAT-ketchup.
Själv använder jag Muttis tomatketchup och blev nu nyfiken på vad den egentligen innehåller men hittar ingen ingrediens-lista på nätet.
Mutti:
http://www.mutti-parma.com/it/prodotti/il-resto-della-gamma/tomato-ketchup
Egentligen skiter jag ju i hur dom gör i Italien, men på pizzeriorna där är hälften av pizzorna bianco. Brukade äta en svingod bianco-pizza med skivad potatis och rosmarin. Har gjort det hemma ibland också.
Bianco-pizza? Aldrig hört. Våra vanliga pizzerior reagerar inte alls på min tomatsåslösa pizza, men andra ställen har tittat lite snett. Men trevligt höra att det finns fler som jag!
Ketchup på pasta är självklart för mig. Min man gillar lingonsylt till makaronpudding. Medan jag föredrar ketchup. Till blodpudding måste jag ha lingon, potatis, ovispad grädde och vitkål.
Medan andra vill ha vitsås och potatis.
Man äter väl det man tycker om. Oavsett i vilket land man befinner sig i.
Larv med matpoliser.
"Hem mitt ljuva hem, mina fisars boning" som Theodor Kallifatides mormor tydligen brukade säga kan jag bara instämma i. Mitt hem är min borg och här vill jag vara ifred för oväntade besök.