• Jossan21

Ha barn på förskola där man själv arbetar!

Hej!

jag skulle vilja höra vad andra tycker/eller har för erfarenheter av att ha sitt eller sina barn på förskolan man arbetar på.
    Jag ska börja jobba på en förskola snart och har en ettåring som jag ställt i kö till förskolan, men har även blivit erbjuden att ha mitt barn där jag kommer arbeta. Jag ser både för och nackdelar med detta...
    så det är ett svårt beslut!
    hur tycker ni andra? är det dumt eller kan det vara bra också?
    Kan tilläggas att jag är nervös inför inskolningen (inte fått någon annan plats än) men det känns jobbigt men alla andra klarar ju av att lämna sina barn så det är klart att jag också kommer klara av det. (skulle barnet gå där jag arbetar så vet jag ju verkligen vart han är och hur det är osv man har kontroll på ett annat sätt menar jag) men jag förstår ju att det även är nackdelar..

• Svar på tråden Ha barn på förskola där man själv arbetar!
  • ostpaj

Sådär vart det för min brorson. Han hamnade på samma dagis som sin mamma, så hon bytte avdelning då hon kände att hon blir opartisk och prioriterar sitt barn före de andra. Hon kände att hon inte skulle kunna sköta sitt jobb och det hela skulle bara bli för mycket, övervakning liksom. Barnet behöver lära sig umgås med andra och det finns så mycket mer i världen än mammas famn. Sen när pojken såg sin mamma i korridoren ngn gång blev han jätteledsen, grinade och ville vara med sin mamma, såklart. Tillslut bytte hon arbetsplats. Sååå... tycker det mest låter som en dålig idé.

• viseversa

Jag hoppas du inte ska jobba på samma avd. Favorisering kommer förekomma. Han kommer även hänga på dog hela tiden. Och som annan förälder hade jag inte gillat om ett annat barns mamma jobbade på samma avd som sitt barn. Hade sett det som ett stort minus och det hade inneburit att mitt egna barn inte fick samma tillsyn och omvårdnad pga att du har ditt eget barn där.

• Jossan21

ostpaj:
    vad bra att höra från en som vet hur det kan bli.. som det känns nu är det nog så att jag själv inser att kanske både för mig och min sons skull är det bättre att satsa på en annan förskola så att jag kan sköta mitt jobb o sen träffa min son hemma och få vara förälder då. Det kan nog bli knepigt att vara "personal" åt sitt eget barn.. även om man måste sköta det proffsigt isf..

viseversa: jag förstår hur du tänker! och jag tror att det skulle vara en dum idé ändå att jobba där ens barn går och ja det är isf samma avdelning det handlar om vilket blir ännu värre antar jag då man ses hela tiden...
    Bara hoppas man får plats på en annan bra förskola så att man kan känna sig trygg o lämna. :) sen blir det ju roligare o hämta sonen på förskolan sen än att han ska följa med mamma hem när hon slutar jobbet liksom. Trodde inte jag skulle va såhär nojig som mamma, men det känns rent ut sagt förjävligt o lämna bort honom men kanske inte så konstigt när jag gått hemma i ett helt år och att jag ska lämna över ansvaret helt till några andra.. Man blir väl van vid att lämna sen också när man kommit in i det antar jag.

• ostpaj
    Jossan21 skrev 2016-09-01 14:03:39 följande:
    ostpaj: vad bra att höra från en som vet hur det kan bli.. som det känns nu är det nog så att jag själv inser att kanske både för mig och min sons skull är det bättre att satsa på en annan förskola så att jag kan sköta mitt jobb o sen träffa min son hemma och få vara förälder då. Det kan nog bli knepigt att vara "personal" åt sitt eget barn.. även om man måste sköta det proffsigt isf.. viseversa: jag förstår hur du tänker! och jag tror att det skulle vara en dum idé ändå att jobba där ens barn går och ja det är isf samma avdelning det handlar om vilket blir ännu värre antar jag då man ses hela tiden... Bara hoppas man får plats på en annan bra förskola så att man kan känna sig trygg o lämna. :) sen blir det ju roligare o hämta sonen på förskolan sen än att han ska följa med mamma hem när hon slutar jobbet liksom. Trodde inte jag skulle va såhär nojig som mamma, men det känns rent ut sagt förjävligt o lämna bort honom men kanske inte så konstigt när jag gått hemma i ett helt år och att jag ska lämna över ansvaret helt till några andra.. Man blir väl van vid att lämna sen också när man kommit in i det antar jag.

Det blir enklare, jag lovar! Jag var jättenervös när min lilla guldklimp skulle börja på dagis. Hon var ju så liten! Vem kan ta bättre hand om henne än jag?! Hur har hon det nu? Mår hon bra? Är dem snälla? Sen skyndade jag mig hämta så fort jag slutat! Alltså, magsår-stressade! Allt eftersom tiden går märker man hur kul de har, leker med andra barn och trivs. Och på morgonen när de nästan skuttar dit. Det kommer att gå jättebra, ska du se. Och vill du kan du ju alltid ringa dit och höra hur det går. De är nog vana med föräldrar som lämnar för första gången:)
  • mammalovis

Jag har haft en kollega som jobbade på fritids på samma skola som hon hade sin dotter på förskolan.  Dottern var då 4 år och visste vart mamma höll hus. Det fick mig att tänka att jag absolut inte ville jobba på samma ställe som mitt eget barn. Är då barnet litet blir det ju ännu svårare, det förstår ju inte att mamma har tagit en annan roll och bryr sig om andra barn lika mycket, så jag tror det till och med kan störa anknytningen. En annan sak vore väl om man jobbade på en stor förskola med flera avdelningar, så ens egen avdelning inte delar gård med barnets avdelning.

Sedan är det tufft att lämna sin guldklimp, men det blir en inskolning för både barn och förälder.

Svar på tråden Ha barn på förskola där man själv arbetar!