• ceciliajohansson

vidgat njurbäcken och cystor

För att göra en lång historia kort så har vi idga varit på ett extra ultraljud i vecka 33. Detta för att man vid RUL misstänkte vidgat njurbäcken. Till historien hör att vi har varit med om tråkigheter innan med en sen abort pågrund av att det upptäcktes allvarliga hjärt- och organfel hos bebisen vid RUL. 

Idag kunde man se att den ena njuren såg bra ut men att den andra eventuellt kan innehålla en cysta eller flera. Man såg även ett vidgat njurbäcken och att njurledaren kunde ha en "krök" eller vara svängd. 

Vi ska få åka till det större universitets sjukhuset nästa eller näst nästa vecka för en second oppinion. 

Jag är förkrossad, kaos i huvudet. Kunde knappt ta in allt de sa... 

Någon med erfarenhet av detta? Snälla, behöver stöd!
  • Svar på tråden vidgat njurbäcken och cystor
  • ceciliajohansson

Ingen som varit med om liknande ? Känner att jag inte vet vart jag ska ta vägen just nu... historien upprepar sig..

• Nallip

På tillväxtultra upptäcktes vidgat njurbäcken på min son- hydronefros. Inga cystor dock.

När han kom ut fick vi följa upp regelbundet med UL för att se så det sakta minskade. Vid 1,5 år var det helt borta.

Det som känns positivt i ditt fall är att ena njuren ser helt bra ut. Alla klarar sig bra på en helt fungerande njure.

Styrkekramar till dig och jag vet att det inte är så lätt men försök att inte oroa dig tills de har gjort en extra koll. Begär sedan att de verkligen förklarar för dig vad det innebär så du slipper gå och fundera på värsta scenariet.

• ceciliajohansson
    Nallip skrev 2016-09-02 08:46:01 följande:

På tillväxtultra upptäcktes vidgat njurbäcken på min son- hydronefros. Inga cystor dock.

När han kom ut fick vi följa upp regelbundet med UL för att se så det sakta minskade. Vid 1,5 år var det helt borta.

Det som känns positivt i ditt fall är att ena njuren ser helt bra ut. Alla klarar sig bra på en helt fungerande njure.

Styrkekramar till dig och jag vet att det inte är så lätt men försök att inte oroa dig tills de har gjort en extra koll. Begär sedan att de verkligen förklarar för dig vad det innebär så du slipper gå och fundera på värsta scenariet.

Ja, så sa dom till oss också. Att det oftast växer bort. Men sen är det dom där cystorna... 

Ja, skönt att de sa att den andra njuren såg bra ut. Men så blir man ju ändå så himla orolig. Vi som varit med om tråkigheter innan också, känns som att man ska gå igenom allt det jobbiga igen. 

Så skönt att det gick bra för er pojke! 

Tack <3
Svar på tråden vidgat njurbäcken och cystor