• hoppetossa86

Berätta att man är gravid! TIPS

Hej, Vi ska berätta för närstående att vi är gravida, jag behöver tips på roligt sätt.
    Jag är i v 7 :) HIhih alla tips mottages!

• Svar på tråden Berätta att man är gravid! TIPS
  • Miaairam

Med första berättade vi bara när vi fikade med dem. Blivande farföräldrarna blev helt vimsiga och fattade knappt vad vi sagt. Mina föräldrar tig det med mer ro, men de har andra barnbarn sedan tidigare. När det var dags igen skrev jag "Storebror i december" med textilpenna på en vit t-shirt när vi skulle till farmor och farfar på fika. Det tog en stund innan de såg, men det var bara roligt!

• fjanten
    Anonym (anna) skrev 2016-09-03 08:27:13 följande:

Tja, jag har bara inte förstått varför man säger "vi är gravida" när det är tjejen som är det. Jag berättade också tidigt, men mer med ett "vi hoppas att allt går bra", än att bara ta för givet att det blir barn. Jag jobbar på en gynavdelning, så jag vet att massor kan hända längs vägen även efter v 12.

Vi har också sagt litegrann som att "om allt går vägen så...", men samtidigt vill jag inte leva i rädsla hela graviditeten och tänka att allt kommer gå fel. Även fast det kan gå åt helvete tyvärr.

Tycker också det är märkligt med "vi" är gravida. Nej, ni ska ha barn, eftersom kvinnan är gravid. Brukar alltid börja le litegrann när par uppger att de är gravida. "Jaha Anders, har du mått illa mycket? Börjat känna av någon foglossning?"
  • stor grön drake

Så, om man hjälps åt att laga mat, men den ena äger kastrullen, så är det bara ägaren som är kock?

Jag tycker att man visst kan säga "vi är gravida", allt beror ju på hur delaktig den andra parten är. Det är säkert dialektala skillnader då uttrycket "vi väntar barn" inte används mycket här,

• Ishtar

Vi körde en bild m en rebus via mms till vissa i familjen.

Andra fick en bild på två päron och tre små kottar i storlek större, mindre minst.

Och ngn fick en bild på en kanelbulle i ugnen.

Päronen o kottarna var knepigast. "varför skickar hon en bild på två päron och tre...ooooh!!"

• fjanten
    stor grön drake skrev 2016-09-03 10:45:55 följande:

Så, om man hjälps åt att laga mat, men den ena äger kastrullen, så är det bara ägaren som är kock?

Jag tycker att man visst kan säga "vi är gravida", allt beror ju på hur delaktig den andra parten är. Det är säkert dialektala skillnader då uttrycket "vi väntar barn" inte används mycket här,

Fast mannen är ju inte gravid, oavsett hur delaktig han är. Han ska bli förälder lika mycket som hans gravida kvinna, han ska få barn lika mycket som hans gravida kvinna, men han är inte gravid över huvud taget.

Om du vill ta matlagning som exempel så är det inte jag som lagar maten även fast jag tittar på, köpt ingredienser, utrustning och utbildat mig till kock - om någon annan är den som lagar maten.
  • stor grön drake
    fjanten skrev 2016-09-03 13:04:50 följande:

Fast mannen är ju inte gravid, oavsett hur delaktig han är. Han ska bli förälder lika mycket som hans gravida kvinna, han ska få barn lika mycket som hans gravida kvinna, men han är inte gravid över huvud taget.

Om du vill ta matlagning som exempel så är det inte jag som lagar maten även fast jag tittar på, köpt ingredienser, utrustning och utbildat mig till kock - om någon annan är den som lagar maten.

I förhållande till matlagningsexemplet så har mannen lagt i hälften av ingredienserna, rört om och ställt in allt i ugnen. Jag sa inte att "han" är gravid, utan "de/vi".

Och därmed lämnar jag ämnet då det är helt OK i tråden
  • fjanten
    stor grön drake skrev 2016-09-03 13:14:12 följande:

I förhållande till matlagningsexemplet så har mannen lagt i hälften av ingredienserna, rört om och ställt in allt i ugnen. Jag sa inte att "han" är gravid, utan "de/vi".

Och därmed lämnar jag ämnet då det är helt OK i tråden

Då har ju mannen lagat mat tillsammans med ugnen i ditt exempel, perfekt. Precis som han har skapat barnet tillsammans med kvinnan, men han blir inte gravid av resultatet såsom kvinnan blir
  • Anonym (Anonym)

Att vara gravid är ett fysiskt tillstånd som endast kvinnan kan vara i. Båda väntar barn, ska bli föräldrar etc, men just gravid är något kvinnan är. ( kollat up i ordbok där gravid defineras som havande, dräktig)

• Anonym (anna)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-09-03 13:40:09 följande:

Att vara gravid är ett fysiskt tillstånd som endast kvinnan kan vara i. Båda väntar barn, ska bli föräldrar etc, men just gravid är något kvinnan är. ( kollat up i ordbok där gravid defineras som havande, dräktig)

Då hade jag rätt då ;)
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (anna) skrev 2016-09-03 08:27:13 följande:

Tja, jag har bara inte förstått varför man säger "vi är gravida" när det är tjejen som är det. Jag berättade också tidigt, men mer med ett "vi hoppas att allt går bra", än att bara ta för givet att det blir barn. Jag jobbar på en gynavdelning, så jag vet att massor kan hända längs vägen även efter v 12.

Ja, alla vet väl att det inte är riskfritt att vänta barn? Men man behöver ju inte ta något för givet, inte heller ta ut olyckan i förskott. Oavsett så blev i alla fall jag jätteglad att jag blivit gravid, även om det skulle ha lett till ett missfall. Sedan är ju det troligaste utfallet att allt går bra med ett friskt barn. Det förlitar jag mig på.
  • nevermind

Läste om ett par som skickade ultraljudsbilden till alla i familjen. Ett kuvert i lådan bara, ingen avsändare, inget brev. Sen fick folk hålla på och gissa.

• Anonym (anna)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-03 17:56:51 följande:
    Ja, alla vet väl att det inte är riskfritt att vänta barn? Men man behöver ju inte ta något för givet, inte heller ta ut olyckan i förskott. Oavsett så blev i alla fall jag jätteglad att jag blivit gravid, även om det skulle ha lett till ett missfall. Sedan är ju det troligaste utfallet att allt går bra med ett friskt barn. Det förlitar jag mig på.
    Jag blev också jätteglad! Självklart! Men jag tycker att alla former av små tröjtryck och paket till släktingar är lite fåniga., när man bara kan berätta det. Och jag tycker det är lika fånigt att vara "hemlig" till v 12, när man vet att ingenting magiskt händer kring den veckan. 
  • Spegelbilden

Orkar inte läsa alla svar så någon har kanske redan skrivit detta.. Vi beställde choklad som man kunde bestämma vad det skulle stå på den. Vi skrev då datum för bf och gav till svärföräldrarna. De började käka chokladen och undrade varför det stod ett datum på chokladen. De trodde först att de var utgångsdatumet, haha! Sen tänkte det ett varv till och frågade om det var så att vi skulle ha barn. Blev ett roligt sätt att berätta på.

Svar på tråden Berätta att man är gravid! TIPS