Berätta att man är gravid! TIPS
Hej, Vi ska berätta för närstående att vi är gravida, jag behöver tips på roligt sätt.
Jag är i v 7 :) HIhih alla tips mottages!
Hej, Vi ska berätta för närstående att vi är gravida, jag behöver tips på roligt sätt.
Jag är i v 7 :) HIhih alla tips mottages!
Med första berättade vi bara när vi fikade med dem. Blivande farföräldrarna blev helt vimsiga och fattade knappt vad vi sagt. Mina föräldrar tig det med mer ro, men de har andra barnbarn sedan tidigare. När det var dags igen skrev jag "Storebror i december" med textilpenna på en vit t-shirt när vi skulle till farmor och farfar på fika. Det tog en stund innan de såg, men det var bara roligt!
Tja, jag har bara inte förstått varför man säger "vi är gravida" när det är tjejen som är det. Jag berättade också tidigt, men mer med ett "vi hoppas att allt går bra", än att bara ta för givet att det blir barn. Jag jobbar på en gynavdelning, så jag vet att massor kan hända längs vägen även efter v 12.
Så, om man hjälps åt att laga mat, men den ena äger kastrullen, så är det bara ägaren som är kock?
Jag tycker att man visst kan säga "vi är gravida", allt beror ju på hur delaktig den andra parten är. Det är säkert dialektala skillnader då uttrycket "vi väntar barn" inte används mycket här,
Vi körde en bild m en rebus via mms till vissa i familjen.
Andra fick en bild på två päron och tre små kottar i storlek större, mindre minst.
Och ngn fick en bild på en kanelbulle i ugnen.
Päronen o kottarna var knepigast. "varför skickar hon en bild på två päron och tre...ooooh!!"
Så, om man hjälps åt att laga mat, men den ena äger kastrullen, så är det bara ägaren som är kock?
Jag tycker att man visst kan säga "vi är gravida", allt beror ju på hur delaktig den andra parten är. Det är säkert dialektala skillnader då uttrycket "vi väntar barn" inte används mycket här,
Fast mannen är ju inte gravid, oavsett hur delaktig han är. Han ska bli förälder lika mycket som hans gravida kvinna, han ska få barn lika mycket som hans gravida kvinna, men han är inte gravid över huvud taget.
Om du vill ta matlagning som exempel så är det inte jag som lagar maten även fast jag tittar på, köpt ingredienser, utrustning och utbildat mig till kock - om någon annan är den som lagar maten.
I förhållande till matlagningsexemplet så har mannen lagt i hälften av ingredienserna, rört om och ställt in allt i ugnen. Jag sa inte att "han" är gravid, utan "de/vi".
Och därmed lämnar jag ämnet då det är helt OK i tråden
Att vara gravid är ett fysiskt tillstånd som endast kvinnan kan vara i. Båda väntar barn, ska bli föräldrar etc, men just gravid är något kvinnan är. ( kollat up i ordbok där gravid defineras som havande, dräktig)
Att vara gravid är ett fysiskt tillstånd som endast kvinnan kan vara i. Båda väntar barn, ska bli föräldrar etc, men just gravid är något kvinnan är. ( kollat up i ordbok där gravid defineras som havande, dräktig)
Tja, jag har bara inte förstått varför man säger "vi är gravida" när det är tjejen som är det. Jag berättade också tidigt, men mer med ett "vi hoppas att allt går bra", än att bara ta för givet att det blir barn. Jag jobbar på en gynavdelning, så jag vet att massor kan hända längs vägen även efter v 12.
Läste om ett par som skickade ultraljudsbilden till alla i familjen. Ett kuvert i lådan bara, ingen avsändare, inget brev. Sen fick folk hålla på och gissa.
Orkar inte läsa alla svar så någon har kanske redan skrivit detta.. Vi beställde choklad som man kunde bestämma vad det skulle stå på den. Vi skrev då datum för bf och gav till svärföräldrarna. De började käka chokladen och undrade varför det stod ett datum på chokladen. De trodde först att de var utgångsdatumet, haha! Sen tänkte det ett varv till och frågade om det var så att vi skulle ha barn. Blev ett roligt sätt att berätta på.