Vinterskor!
Bor i Stockholm och har en 2,5-åring på förskola, vilka vinterskor skulle ni rekommendera?
Bor i Stockholm och har en 2,5-åring på förskola, vilka vinterskor skulle ni rekommendera?
Kuoma, dom är lätta och varma.
Kuoma, dom är lätta och varma.
Jag har precis köpt några viking gore tex. läst bara bra saker om det märket.
Vi har kört på viking gore-tex. Dels för att på vinterkläder vill jag ha bra märken och sen att viking passar min sons breda fötter.
Dom är ganska bra och jag kör med ullstrumpor. Men för slask väder så tycker jag att dom kan bli lite fuktig/blöt (sen beror de på hur mycket dom stampar i pölar).
Och då ska tilläggas att jag sköter om skorna och impregnerar dom med jämna mellanrum. Men en annan fråga att ställa, finns det någon vintersko som dom inte blir fuktig i om dom stampar i slask?
Till vår första vinter där han går på förskola och överlag går mer ute (2 i nov), så har vi köpt Viking kängor och allvädersstövlar för de slaskigaste dagarna.
Bra goretex skor är ändå lite begränsade om man tillbringar 1-2 h att vada genom pölar.
Vi har kört på kuoma tidigare och varit jättenöjda. Har hört en del klaga på att de inte håller tätt men vi har aldrig stött på det problemet. Hämtade dottern en dag och då hade hon stått i en vattenpöl en halvtimme och plaskat och fötterna var inte minsta blöta :)
Ett år testade vi viking och var SJUKT missnöjda! Klumpiga, trånga, kalla, besvärliga att få av och på. Kan förstås ha varit just den modellen, finns ju fler. Men med tanke på priset tycker jag inte det var något att hurra över.
Förra året testade vi kamik åt våra äldre barn och var supernöjda! Inte en enda gång under hela vintern behövde barnen ha tjocksockar, trots att vi bor där det ofta är kallt! Smidiga och lätta också!
Tack för alla tips! Vi hade funderat på Viking först, men vår tjej är så liten och nätt så de känns lite tunga och klumpiga på henne. Det gör iofs de flesta vinterkängorna...men det är bra om de är lite lättare.
Klämde på ett par Ponny från Eurosko idag, någon som har erfarenhet av dessa?
De var väldigt lätta och smidiga, men har ingen aning om de är bra.
Annars låter ju Kuoma som ett bra alternativ.
Kavat har varit kanon för våra barn
Reima är de i särklass bästa vi har prövat, kör bara på dem nu.