Min lillebror dog - hur går jag vidare?
Precis innan sommaren dog min lillebror. Han blev hastigt sjuk och försvann över en natt 30 år gammal.
Folk frågar hur jag mår och jag svarar att jag är ok, för det är det jag försöker inbilla mig. Det skriker i hela kroppen och det gör så ont om jag tänker på att han är borta, att jag inte ens hann med att ge honom en sista kram och säga hej då. Alltså släpper jag inte in det faktumet. Jag tänker inte på det och gräver ner mig i jobbet istället. Kör på i 180 och låtsas som ingenting.
Nu börjar jag märka att kroppen har börjat reagera fysiskt istället. Jag glömmer saker, är klumpig, svamlar, kan börja gråta över att jag har tappat en kopp i golvet osv... Sånt som jag inte upplevde alls innan han dog.
Den logiska del av hjärnan fattar ju att jag måste komma förbi den här destruktiva fasen, eller vad man ska kalla det, och faktiskt börja sörja. Jag vet bara inte hur jag ska gå till väga för att göra det. Annars är jag en väldigt praktiskt människa som tar tag i allt på en gång och löser omgående det som behövs fixas, både åt mig själv och andra.
Men nu är jag plötsligt både handfallen och vägrar erkänna faktum på en och samma gång. Vill inte tänka på att han är borta och vill inte ta itu med känslorna kring det, samtidigt som jag fattar att jag måste. "Lösningen" att gräva ner mig i jobb kommer ju inte hålla i längden...
Vad ska jag göra? I vilken ände börjar jag?