• SweetJune

Får barnet gå på förskola den tiden man är hemma innan syskon kommer?

Hej!

Kommer gå hem i v 33 och tänkte sonen ska få gå korta dagar på förskolan och vara hemma några dagar med mig, typ 9-14 3 dgr i veckan (förskola). Så sa en kompis om jag får ha honom i förskolan. Varför skulle man inte få det? Måste man ha barnet hemma 100% när man är hemma innan födseln?

• Svar på tråden Får barnet gå på förskola den tiden man är hemma innan syskon kommer?
  • Carambolan

Det kanske är lite olika från kommun till kommun, men i min räknas man som föräldraledig även om bebisen inte har kommit ännu. Dvs det äldre barnet får inte gå heltid utan fl-tid (hos oss 30h/v men inte på lov).

• Alvina

Jag var i vecka 28 när mitt barn började förskolan första gången för 3 veckor sedan. Hon får gå 30 timmar i veckan redan nu trots att det är ett par månader kvar innan lillasyskonet kommer. Det är väldigt skönt eftersom jag har så svårt att sova om nätterna.

• Ellie

Vårt barn fick gå de vanliga tiderna första månaden efter att syskonet fötts, så jag utgick ifrån att det skulle vara vanliga tider även innan. Jag tror och för sig det beror på om man har semester, föräldraledigt, graviditetspenning, obetald ledighet eller annat.
    Vill du veta exakt vad som gäller är det givetvis bäst att fråga på just din förskola eftersom det sannolikt skiljer sig åt.

• Holma

Beror på lite vilken kommun o det kan bero på vilken ledighet du tänker ta

• Rosa Fluff

Beror nog på kommun och vilken slags ledighet du tar. Jag gick på havandeskapspenning/graviditetspenning och räknades som sjukskriven.

Vi hade rätt till att sonen gick makens arbetstider men vi utnyttjade inte det utan tog kortare dagar.

• AnkiC

Beror på kommun ja. En del erbjuder heltid, vissa 30 tim och vissa 15 tim. Kan också bero på vilken sorts ledighet du tar. Är man sjukskriven tex kan man få mer tid i vissa fall. Men 9-14 tre dagar i veckan har ni garanterat rätt till.

• Holma
    AnkiC skrev 2016-09-05 19:53:47 följande:

Beror på kommun ja. En del erbjuder heltid, vissa 30 tim och vissa 15 tim. Kan också bero på vilken sorts ledighet du tar. Är man sjukskriven tex kan man få mer tid i vissa fall. Men 9-14 tre dagar i veckan har ni garanterat rätt till.

Inte vid tjänstledighet o sem dock
  • AnkiC
    Holma skrev 2016-09-05 19:58:05 följande:
    Inte vid tjänstledighet o sem dock
    Nej inte då. Tog för givet att hon var sjukskriven eller får graviditetspeng.
  • Fru Ve

Jag tänkte gå hem en månad innan BF och då ta obetald ledighet, leva på sparpengar. Får ej havandeskapspenning då jag har ett fysiskt lätt jobb. Jag tänker låta min 5-åring gå 20 timmar per vecka den tiden. Vet ej egentligen om det räknas som att ha "semester " om jag är hemma obetalt. Men fsk kan ju inte veta vad för ersättning jag får.

• Fru Ve

Skulle inte heller vara bra för 5-åringen att vara hemma en hel månad med en trött höggravid mamma. Det hoppas jag inte fsk tycker heller.

• Holma
    Fru Ve skrev 2016-09-05 22:29:25 följande:

Jag tänkte gå hem en månad innan BF och då ta obetald ledighet, leva på sparpengar. Får ej havandeskapspenning då jag har ett fysiskt lätt jobb. Jag tänker låta min 5-åring gå 20 timmar per vecka den tiden. Vet ej egentligen om det räknas som att ha "semester " om jag är hemma obetalt. Men fsk kan ju inte veta vad för ersättning jag får.

Dom vill ju ha in uppgifter på dina tider o då måste du ju säga att du är hemma
  • Ellie
    Holma skrev 2016-09-05 22:56:15 följande:
    Dom vill ju ha in uppgifter på dina tider o då måste du ju säga att du är hemma
    Vår förskola samlar aldrig in våra arbetstider, bara de tider vi vill ha barnen där.
  • Holma
    Ellie skrev 2016-09-05 23:08:52 följande:
    Vår förskola samlar aldrig in våra arbetstider, bara de tider vi vill ha barnen där.
    Jag menar om du helt plötsligt skriver andra tider så undrar dom väl varför ?
    Inkomsten ändras ju oxå på avgiften ?
  • AnkiC
    Fru Ve skrev 2016-09-05 22:29:25 följande:

Är det tjänstledig du menar? En femåring har ju rätt till allmän förskola.
  • Holma
    AnkiC skrev 2016-09-05 23:17:08 följande:
    Är det tjänstledig du menar? En femåring har ju rätt till allmän förskola.
    Så är det , 15 Tim i veckan
Svar på tråden Får barnet gå på förskola den tiden man är hemma innan syskon kommer?