• mammaN92

För kort lårben

Måste skingra mina tankar här. Och hoppas att någon kan få mig lite lugn. Idag hade vi RUL och ALLT såg så bra ut och vi fick veta att vi ska få en liten pojke. Lyckan är total! Men, de mätte att lårbenet är ytterst ytterst för lite mot huvudet. Enligt mina beräkningar är jag i 18+1 idag och enligt lårbenet 17+5 men enligt huvudmåttet 19+0. Vi fick göra ett andra ultraljud med en läkare, och där sa hon att det var ytterst liten risk och hon sa att min ålder talade positivt då jag bara är 24. Hon tyckte inte att vi skulle oroa oss, men det är ju lättare sagt än gjort. Vill också tala om att min sambos släkt och min släkt är väldigt små. Och läkaren sa att vi alla ser olika ut. Men nu vill jag iallafall höra om någon annan fått samma besked och det gått bra för? :)

• Svar på tråden För kort lårben
  • hrewak

Låter ju mer som att huvudet är stort. Lårmåttet stämde ju ganska väl med din uträkning. Men det är ju nästan aldrig jag fått samma "vecka" på alla mått. De slår ju ihop och räknar ut något medel eller nåt.

• mammaN92

Så har jag också tänkt, att huvudet är för stort. Men det är tydligen det måttet som de mäter graviditetslängden efter. Men allt ser liksom normalt ut annars.

LEIJA - 2007
  • hrewak

Ok. Ja, det är ju klart att man tänker på det oavsett vad dom säger. Men det kan ju hända massa saker med bebisar/graviditeter som man inte vet eller kan förbereda sig på.
    Men om läkaren inte var orolig och inte bokade någon uppföljning så är det nog ingen fara. Du kanske kunde be om ett tillväxtultraljud om några veckor annars för att se om måtten jämnat ut sig?

• mammaN92

Vi ska ha ett tillväxtultraljud i vecka 28 eftersom min dotter var så liten, så de vill se så inte killen heller är för liten. Så då får vi se då.

LEIJA - 2007
Svar på tråden För kort lårben