Matematiken och matteboken
Idag när jag ser på hur skolan fungerar och jämför med när jag själv gick skolan, årsklass 1-3, för X antal år sedan. Så såg saker och ting helt annorlunda och jag tycker mig att både lärare och föräldrar hade generellt bättre pli på sina barn och att de var trevligare gentemot andra människor.
Fått mig en stor kontrast och ser på alla nya sätt att lära barnen de olika sakerna på, ett exempel där jag får kämpa med min son är matematiken. Och då menar jag inte förståelsen av hur man exempelvis kan dela upp talet 6 eller 9 i för olika "talkamrater". Utan det är saker som att faktiskt ta pennan och skriva ned sakerna i matteboken som är det svåraste att motivera honom till.
Vilket gör att matematikläxan han får hem för att han inte utfört uppgifterna på skolan gör att jag får nästan "slita håret av mig" för att han överhuvudtaget skall fylla i någon enstaka ruta med pennan i matteboken.
Hur gör vi något roligt, som han överhuvudtaget inte tycker är kul. Det är ju grejen att använda pennan som är det tråkiga, verkar det som. Sätter jag honom framför plattan så kör han alla matematikprogram med bravur, så matematiken i sig är egentligen inte ett problem. Utan att använda pennan till att skriva. :)
Hur ser alla ni på detta med skolan och hur det lärs ut idag? Och hur gör ni för att motivera era barn till utföra läxorna, mina förklaringar till varför fungerar inte.