• solbrilla

Hur få bonusmamman att acceptera modern och tvärtom?

Dessa 2 hatar varandra och jag sitter mitt emellan och får ta all skit.

Jag är sams med båda idag men det har inte alltid varit så. Speciellt inte en lång tid efter uppbrottet med modern men idag går det bra.

Tyvärr säger min flickvän att hon inte vill vara tillsammans med mig om jag har någon som helst annan kontakt med modern såvida det inte gäller barnen. Och nu blev vi särbos av den anledningen.

• Svar på tråden Hur få bonusmamman att acceptera modern och tvärtom?
  • Nonym

Tänk på dina barn i den här situationen.. jag själv är bonusmamma och vi hade det lite tufft i början med det här med gränser med kontakten mellan min man och hans ex..

Mycket där handlade om att hon hörde av sig lite för ofta (för minsta lilla nästan) och jag blev ju lite svartsjuk på att de pratade "jämt" men då började min man istället strunta i att svara när hon ringde och då blev det ännu värre för mig. Både då för att jag självklart undrade vad det var de skulle prata om som jag inte fick höra samt att jag blev arg för att det faktiskt kunde vara något viktigt som rörde barnen.

Det tog ett par månader och sen blev det mycket bättre.

Nu är jag och mamman goda vänner, vi tar gärna en kopp kaffe vid överlämning eller bjuder in till middag på den andres "barntid" för att det inte ska gå för lång tid mellan att man ser barnen.

Vi firar födelsedagar, nyår och midsommar tillsammans och kommer lätt överens om hur vi gör med barnen vid typ jul och sånt..

Att de vuxna i barnens liv kommer bra överens och kan umgås som vänner är nog det bästa för barn i skilsmässofamiljer. Om din flickvän tycker annorlunda så får du nog fundera på om den relationen är något att ha.. fruntimmer finns det många här i världen, riskera inte dina barns framtid pga av att du väljer fel.

• solbrilla
    Nonym skrev 2016-09-08 14:15:12 följande:

Tänk på dina barn i den här situationen.. jag själv är bonusmamma och vi hade det lite tufft i början med det här med gränser med kontakten mellan min man och hans ex..

Mycket där handlade om att hon hörde av sig lite för ofta (för minsta lilla nästan) och jag blev ju lite svartsjuk på att de pratade "jämt" men då började min man istället strunta i att svara när hon ringde och då blev det ännu värre för mig. Både då för att jag självklart undrade vad det var de skulle prata om som jag inte fick höra samt att jag blev arg för att det faktiskt kunde vara något viktigt som rörde barnen.

Det tog ett par månader och sen blev det mycket bättre.

Nu är jag och mamman goda vänner, vi tar gärna en kopp kaffe vid överlämning eller bjuder in till middag på den andres "barntid" för att det inte ska gå för lång tid mellan att man ser barnen.

Vi firar födelsedagar, nyår och midsommar tillsammans och kommer lätt överens om hur vi gör med barnen vid typ jul och sånt..

Att de vuxna i barnens liv kommer bra överens och kan umgås som vänner är nog det bästa för barn i skilsmässofamiljer. Om din flickvän tycker annorlunda så får du nog fundera på om den relationen är något att ha.. fruntimmer finns det många här i världen, riskera inte dina barns framtid pga av att du väljer fel.

Precis så skulle jag vilja ha det. Hur kom ni dit?
  • Birgitta02

Hur är mammans känslor för din sambo? Kan de två närma sig varandra och lära känna varann?

• Nonym
    solbrilla skrev 2016-09-08 14:35:39 följande:

Precis så skulle jag vilja ha det. Hur kom ni dit?

Genom att både hon och jag och pappan vill barnens bästa. Hon vet att jag aldrig skulle försöka "ta hennes plats" men jag får ändå ha en föräldraroll med barnen.

Pappan har fått ha hur mycket kontakt han har velat med exet om det gällt barnen, men gärna ta alla småsaker vid ett tillfälle och inte varje gång de dykt upp.

Nu pratar vi allihopa om lite vadsomhelst, jag och mamman kan prata i telefon i timmar, oftast nån liten men viktig sak om barnen och sen bara fortsätter vi att prata..

Jag tror problemet ligger lite hos din nya, hon måste släppa osäkerheten hon känner kring ditt ex, annars kommer det aldrig funka, och du måste verkligen se till att vara som en öppen bok vad det gäller samtalen med exet berätta ALLT ni pratar om och prata gärna i telefon med exet när din nya är i samma rum så hon inte känner att du smyger med nåt.

Var tydlig med din nya att det är viktigt för dig att du är vän med ditt ex för dina barns skull, ingen annan.
  • solbrilla
    Birgitta02 skrev 2016-09-08 14:50:20 följande:

Hur är mammans känslor för din sambo? Kan de två närma sig varandra och lära känna varann?

Dom vill slå varandra på käften båda 2
  • Birgitta02
    solbrilla skrev 2016-09-08 15:21:11 följande:
    Dom vill slå varandra på käften båda 2
    Hahaha! Förlåt :). Ouch..... Svårt läge.
  • solbrilla
    Birgitta02 skrev 2016-09-08 15:22:30 följande:

Hahaha! Förlåt :). Ouch..... Svårt läge.

Jaja. Skratta åt dina egna problem du. Tycker inte alls det är roligt.
  • Birgitta02
    solbrilla skrev 2016-09-08 15:28:00 följande:
    Jaja. Skratta åt dina egna problem du. Tycker inte alls det är roligt.
    Skrattade inte åt dom. Utan hur du uttryckte dig :)
    Förstår att det är jobbigt. Men kanske får du sätta dig med en och en och prata med dom hur DU känner det. Har du provat med det?

• solbrilla
    Birgitta02 skrev 2016-09-08 15:29:30 följande:

Skrattade inte åt dom. Utan hur du uttryckte dig :)

Förstår att det är jobbigt. Men kanske får du sätta dig med en och en och prata med dom hur DU känner det. Har du provat med det?

Jag tror det finns vilja i båda men det är svårt att komma dit. Antar att jag får prata med exet för hon har i alla fall störst vilja att det ska bli bra men jag vet inte hur man kommer dit när den ene är motstridig. Nä det är en svår situation helt enkelt.
  • Birgitta02
    solbrilla skrev 2016-09-08 15:40:51 följande:
    Jag tror det finns vilja i båda men det är svårt att komma dit. Antar att jag får prata med exet för hon har i alla fall störst vilja att det ska bli bra men jag vet inte hur man kommer dit när den ene är motstridig. Nä det är en svår situation helt enkelt.
    Om din sambo tycker om dina barn och vill deras bästa, så bör hon nog vara klok och gå med på vapenvila och åtminstone visa en vilja att försöka. Faktiskt. Jag hade inte sett med blida ögon med en ny man som inte accepterade mina barns bästa. Är det deras bästa att din sambo och ditt ex kan samarbeta utan att spotta och fräsa så borde din sambo gräva ner stridsyxan och koppla in hjärnan. Likaså ditt ex.
  • mammalovis

Fast frågan är ju vad som ligger i att vara vänner? Man kan ju sköta samtalen sinsemellan om barnen utan att vara ovänner, däremot behöver man ju inte prata privata saker som inte är nödvändigt i barnrelationen. Det svåra kan väl vara balansen att vilja sina barns bästa när det konkurrerar med det som man som par planerat och som får stryka på foten.

Att hennes aktiviteter ofta ska gå före resten av familjens behov eller mitt behov av vila för att hålla mig frisk och orka ett tag till, det infekterar vår relation. Biomamman och jag kan prata utan problem, men jag blir skogstokig när hon ska styra över vår familj genom att ändra tider. Vi har ju också fler barn än hennes. Så att ändra från att hon är här en viss dag till att vi ska stycka sönder vår dag med en lämning/hämtning mitt på dan gör mig irriterad om inte vi i vår familj kan diskutera om det passar oss först. Oftast bestämmer sambon saker över mitt huvud och glömmer att meddela det i god tid så jag vet det oftast när det är ett faktum några timmar innan. Det förstörde våra möjligheter till semesterutflykter ett antal gånger i somras.

• Ego Lovers

Känn dug lycklig lottad som slipper denne hemska kvinna som vill sätta kilar i dina barns familjer. Du ska kunna gå på konfirmation, student, bröllop och barnbarns dop där ditt ex är också utan att ha en tjurig kärring vid din sida eller sittandes hemma.

• Ego Lovers
    Birgitta02 skrev 2016-09-08 13:50:00 följande:
    Även om den nya partnern tycker det är jobbig?
    Det finns ju ofta en anledning till att ett ex är just ett ex. Ska man då prioritera VÄNSKAPEN före sin sambo? Att man har kontakt för barnens skull begriper jag, men resten...?
    Det kommer komma en dag då man inte kan ha två födelsedagar och det är när barnbarnen kommer. Man kan inte då begära att få ett eget kalas med sitt barnbarn och tänk om båda har skilda föräldrar. Ska det stackars barnbarnet ha fyra kalas bara för att folk inte kan bete sig vuxet
  • solbrilla

Att mitt ex frågar något personligt tex som vad vi gjort i helgen och dylikt. Det stör henne otroligt mycket.

• solbrilla
    Ego Lovers skrev 2016-09-08 20:29:03 följande:

Det kommer komma en dag då man inte kan ha två födelsedagar och det är när barnbarnen kommer. Man kan inte då begära att få ett eget kalas med sitt barnbarn och tänk om båda har skilda föräldrar. Ska det stackars barnbarnet ha fyra kalas bara för att folk inte kan bete sig vuxet

Ja men precis. Man måste ju tänka framåt.

Det jag undrar över är väl vad jag kan göra för att dessa 2 ska lägga ner sina tjuriga skallar. antar att det inte bara är min familj som är infekterad av samma situation.
  • Anonym föräldraledig

Hade det varit jag så hade jag prioriterat vänskapen mellan er föräldrar. Har din nya ett problem med det så får hen jobba med med. Det finns ju en anledning till att du inte längre är tillsammans med ditt ex, så någon större anledning till svartsjuka borde det inte finnas. Tänker att dina barn har mer igen av att du har en bra relation till deras mamma än att du har ett nytt förhållande med någon som har svårt för att ni har en relation.

• Furstinna

Din nuvarande får helt enkelt jobba med sig själv. Det är otroligt viktigt att du och mamman kan ha en god relation för barnens skull. Du får klargöra för den nya att detta är något som är viktigt för dig och om det inte passar henne så får hon söka sig vidare.

• Physalis

Jag skulle också säga att vänskapen mellan dig och dina barns mamma är mest värdefull. Ni har känt varandra länge och ni kommer ha med varandra att göra i hela era liv. Om ni lyckats skapa en vänskap efter uppbrottet så är det onödigt att kasta bort det för att ens nya har dålig självkänsla i kombination med hetsigt humör.

Jag skulle jämföra det med att ens nya vill att man säger upp bekantskapen med ens bästa vän eller slutar göra något som är viktigt för en. Ur det perspektivet hör man att det är ett orimligt krav.

Du får helt enkelt fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut. Om du vill ha en god relation med dina barns mamma och ett dramafritt liv så måste du kanske ställa krav på din tjej att hon accepterar det liv som du vill ha. Eller hittar en annan dom passar in i ditt liv.

• Birgitta02
    solbrilla skrev 2016-09-08 21:03:14 följande:
    Att mitt ex frågar något personligt tex som vad vi gjort i helgen och dylikt. Det stör henne otroligt mycket.
    Ni småpratar vänligt med varandra och det stör din nuvarande sambo. Frågan är vad man gör åt det. Kanske försöka få båda två i samma rum under vänskapliga former. Som en överraskning för båda två. Sätta fram en flaska vin och snacka lite med dom? Skulle det funka? Eller vad skulle hända?
Svar på tråden Hur få bonusmamman att acceptera modern och tvärtom?