Hemmagjord barnmat 10-12mån, tips på annat än ris,pasta potatis?
Hej! Har ni tips på annat än just ris, pasta eller potatis att ha som bas i måltiden då man gör hemmagjord mat? Te.x couscous, det kan man laga va?
Tar gärna emot tips!
Hej! Har ni tips på annat än just ris, pasta eller potatis att ha som bas i måltiden då man gör hemmagjord mat? Te.x couscous, det kan man laga va?
Tar gärna emot tips!
Couscous, mos.
Bulgur, sötpotatis
alla grönsaker är ju bra som bas, mina har gillat morot och majs väldigt mycket, så det var ofta det tex blev morot med kokt fisk eller liknande.
Men är de så stora (10-12 mån) så brukar det vara dags att ge av den vanliga maten, dra ner på saltet bara och låt vuxna salta direkt på maten.
Vill man så kan man ju lägga undan någon/några barnportioner och sedan salta och koka någon minut till. Så blir det normalsaltat för de vuxna och lågsaltat för barnet. Så kan man ha extra portioner i frysen eller kylen att ta fram när man inte själv är hungrig eller ska äta något som barnet inte kan äta tex spenatpaj.
Vanlig mat, det ni vuxna äter, fast mildare kryddning. Ettåringar kan ju oftast äta själva med händerna. Vi har gjort mycket bön- och grönsaksbiffar. Kokt morot i bitar har varit poppis att peta i sig liksom kokta bönor, ärtor, broccoli,
Spenat har båda mina barn gillat, men tänk på att inte ge det för ofta och inte låta den stå ljummen längre pga nitriten. Gäller även rödbetor.
Couscous, bulgur, linser, palsternacka, rotselleri, morot, blomkål.
Tack för många och bra tips! ????
Man behöver inte vara så nojjig med saltet. Det har ju diskuterats mycket nu på sistone att det var en myt att bebisar inte ska/bör äta salt. Sen blr ju ingen äta mycket salt, men det är ju en annan femma! :)
alla grönsaker är ju bra som bas, mina har gillat morot och majs väldigt mycket, så det var ofta det tex blev morot med kokt fisk eller liknande.
Men är de så stora (10-12 mån) så brukar det vara dags att ge av den vanliga maten, dra ner på saltet bara och låt vuxna salta direkt på maten.
Vill man så kan man ju lägga undan någon/några barnportioner och sedan salta och koka någon minut till. Så blir det normalsaltat för de vuxna och lågsaltat för barnet. Så kan man ha extra portioner i frysen eller kylen att ta fram när man inte själv är hungrig eller ska äta något som barnet inte kan äta tex spenatpaj.