• flowerrr

Åka bort 2 veckor från 2 åring?

Hej!

Jag planerar att åka utomlands i 1-2 veckor, strax efter mitt barns 2-års dag.
    Är det någon som har gjort detta i den åldern? Hur länge var ni borta och hur gick det för barnet efteråt?

Jag är såklart rädd att förstöra barnet för all framtid (känsn nästan som att det är det man gör enligt vissa trådar/experter"). Tanken är att barnet är med sin andra förälder på heltid denna period.

• Svar på tråden Åka bort 2 veckor från 2 åring?
  • frökenelisabeth

Min man reste bort i jobbet när sonen var 2,5 år gammal. Han var borta 16 dagar, och det har inte resulterat i någon som helst synlig förändring i deras anknytning, han är lika trygg med sin pappa som han alltid varit. 

• flowerrr

Frökenelisabeth: hade han telefonkontakt/videokontakt med sonen någonting under tiden?

Det är verkligen ett svårt beslut tycker jag.

• Cenicienta

Min man (dotterns pappa) var borta 2 veckor i jobbet i våras när dottern precis fyllt 2 år. Han hade inte tillgång till telefon då han var på övning men skickade filmer och bilder till dottern.
    Jag och dottern pratade mycket om pappa och vad han gjorde, vi tittade på filmerna/bilderna osv.
    Det märktes att dottern saknade pappa (dock saknade nog pappa dottern ännu mer). Dottern var inte annorlunda mot pappa efteråt, men hon blev mer mammig. Vi tolkade det som att hon blev orolig att jag skulle "försvinna" på samma sätt som pappa gjort.

• Fru Ve

Jag åkte en vecka då yngsta var 2 år, han var hemma med sin pappa. Tycker det känns som max för min del. Två veckor skulle vara för länge.

• Fru Ve

Spelar ingen roll om det är mamma eller pappa. Är det en viktig anknytningsperson för barnet är två veckor länge. Handlar inte om mammarollen.

• flowerrr

Fru Ve: Hur gjorde ni under tiden du var borta? Hade ni telefonkontakt med mera? Hur var det efteråt?

Jag lutar mot att vara borta enbart en vecka.

• Fru Ve
    flowerrr skrev 2016-09-13 15:31:56 följande:

Fru Ve: Hur gjorde ni under tiden du var borta? Hade ni telefonkontakt med mera? Hur var det efteråt?

Jag lutar mot att vara borta enbart en vecka.

Ja lite telefonkontakt men han var lite liten att prata i telefon med. Vi hade inte Skype eller dylikt. Han reagerade inte särskilt på att jag var borta då han är trygg med sin pappa också. Men längre än den veckan hade spontant inte känts bra. Att lämna till barnvakt mer än 1-2 nätter i sträck hade jag däremot inte gjort. Det är skillnad om de är med sin andra förälder.
  • modsey

Jag och barnens pappa var ifrån dem då de var 3 och 1 ,5 år nästan 3 veckor . De bodde hos sin mormor och hade många andra nära runt sig. Minsta var eventuellt lite trtgghetstörsdande när vi kom hem. Ville sova i vår säng mer och så. Inga stora signaler ändå. Ett halvår efter det var vi åter borta 14 dagar o då ringe vi ner ofta till dem. De hade en kalender med kryss i för att räkna ner.

I ert fall ts är ju barnet hemma med din pappa. Så jag tror nog det går alldeles utmärkt ändå. Att längta är heller inte farligt tänker jag. Om barnet är med någon trygg annan nära person

• Dendär14

Skulle nog satsa på en vecka. Två blir nog lite långt om man inte gjort det förut.om man redan testat 1 vecka och det gick bra kan man ju prova med 2.

Hoppas du får en skön semester iaf????????

• frökenelisabeth
    flowerrr skrev 2016-09-12 23:15:59 följande:

Frökenelisabeth: hade han telefonkontakt/videokontakt med sonen någonting under tiden?

Det är verkligen ett svårt beslut tycker jag.

MInns faktiskt inte. Möjligen lite telefon, men han hade inte riktigt greppat det där med att prata i telefon, så det var inte några längre stunder iaf. Men vi pratade ju förstås mycket om pappa, och när han skulle komma hem, att han saknade sonen osv. 
Svar på tråden Åka bort 2 veckor från 2 åring?