• maratontjejen

Hur länge vänta på köparen?

La ut en annons på blocket igår och bestämde imorse att en köpare skulle komma till oss och hämta kl. 16.00. Klockan är nu 18.30 och köparen har inte dykt upp, han svarar varken på telefon, sms eller mejl. Hur länge ska man vänta innan man kan sälja till någon annan?

• Svar på tråden Hur länge vänta på köparen?
  • MrsP79

Jag hade inte väntat längre om jag hade fler köpare. Du har ju försökt nå köparen dessutom men inte lyckats.

• maratontjejen
    MrsP79 skrev 2016-09-11 18:44:54 följande:

Jag hade inte väntat längre om jag hade fler köpare. Du har ju försökt nå köparen dessutom men inte lyckats.

Tack för svar. Jag väntade i 3 timmar så nu har jag bestämt med en annan köpare.
  • Chianti
    maratontjejen skrev 2016-09-11 19:23:43 följande:
    Tack! Tillfället är passerat, det var ett bra uttryck. Jag har sms:at och mejlat att tillfället är passerat och att jag säljer till en annan. Inget svar.
    Folk är dumma i huvudet! Hur svårt hade det varit för honom att messa dig och säga, Förlåt mig men jag ångrar mig, tack för din förståelse. Jag har varit bussig mot folk för jag vill själv bli behandlad så, men erfarenheten har lärt mig att det blir jag som sitter med svarte Petter. Nu säger jag att den är till salu tills nån dyker upp här med cash i handen. Klart att några tycker jag är osmidig men det tar jag, hellre än att behöva bli irriterad när folk utnyttjar min vänlighet.
    Hoppas det går bra och smidigt med nästa säljare!
  • viseversa

Du kan sälja till någon annan på en gång. Du har ingen skyldighet att hålla en vara på blocket.

• maratontjejen
    viseversa skrev 2016-09-11 20:30:48 följande:

Du kan sälja till någon annan på en gång. Du har ingen skyldighet att hålla en vara på blocket.

Tack för feedback! Vi hade kommit överens via mejl att han skulle hämta klockan 16.00. Jag resonerar som så att han bröt det skriftliga avtalet. Det är han som inte fullföljt affären.
  • EnGladPingvin

Tyvärr är det här väldigt vanligt. Har sålt en del på Blocket och blivit van vid att folk inte dyker upp på avtalad tid och inte går att få tag på. Det och att folk ska hålla på att pruta trots att jag tydligt skrivit att jag inte kommer gå med på prutning har fått mig att hellre skänka bort eller slänga saker jag egentligen skulle kunna sälja.

• maratontjejen
    EnGladPingvin skrev 2016-09-11 21:01:28 följande:

Tyvärr är det här väldigt vanligt. Har sålt en del på Blocket och blivit van vid att folk inte dyker upp på avtalad tid och inte går att få tag på. Det och att folk ska hålla på att pruta trots att jag tydligt skrivit att jag inte kommer gå med på prutning har fått mig att hellre skänka bort eller slänga saker jag egentligen skulle kunna sälja.

Så surt alltså! Jag hade 4 potentiella köpare men dagen slutade med att jag sitter kvar med varan. Inför nästa potentiella köpare kommer jag vara tydlig från början att skriva om han / hon inte dyker upp eller hör av sig bestämd tid säljer jag till en annan. Jag har lärt mej en läxa!
  • Indiansommar

Det är först till kvarn som gäller, håller inte till någon om de inte swishar en handpeng.

• maratontjejen
    Indiansommar skrev 2016-09-11 21:59:24 följande:

Det är först till kvarn som gäller, håller inte till någon om de inte swishar en handpeng.

Bra att be dem skicka en handpenning, då vet man om de är intresserade på riktigt eller bara luras.
  • Martinjoh

Jag brukar nämna det redan vid första kontakt att kommer köparen inte hör av sig eller kommer på utsatt tid så säljer jag till någon annan. Har stått precis som du och väntat på en köpare som inte dyker upp...

• Wikings

Så många på blocket som är idioter.

Dyker inte upp eller hör av sig. Sedan har vi dem amning bestämmer tid och plats med och de säljer till annan ändå

Frugan blev kallad Rasist av en köpare som prutade 50% på en vara som hon då sa att hon inte sålde för det priset

• viseversa
    Wikings skrev 2016-09-12 15:08:14 följande:

Så många på blocket som är idioter.

Dyker inte upp eller hör av sig. Sedan har vi dem amning bestämmer tid och plats med och de säljer till annan ändå

Frugan blev kallad Rasist av en köpare som prutade 50% på en vara som hon då sa att hon inte sålde för det priset

Ja jösses vad många konstiga människor man träffat på. Vi sålde en träningsmaskin som behövde lagas för 300:- ny hade den kostat över 3000:- ett ganska lätt fel att fixa för den händiga. Vi skrev att vi bodde 3 trappor upp utan hiss och att den var TUNG så ta med bärhjälp.

Det ringde massa människor. Men flera frågade om vi kunde bära ner den för tre trappor utan hiss samt frakta hem den till dom utan extra betalt. Detta tyckte dom var rimligt begärt av oss som säljare. Dom själva skulle bara ta emot den hemma sen och då betala ynka 300:- för besväret samt maskinen. Sen blev dom sura när jag i stort sett sa "aldrig i helvete" ska du ha den får du själv komma hit och bära ner den samt köra hem den.

Som sagt finns många idioter på blocket.
  • Wikings
    viseversa skrev 2016-09-12 15:14:48 följande:

Ja jösses vad många konstiga människor man träffat på. Vi sålde en träningsmaskin som behövde lagas för 300:- ny hade den kostat över 3000:- ett ganska lätt fel att fixa för den händiga. Vi skrev att vi bodde 3 trappor upp utan hiss och att den var TUNG så ta med bärhjälp.

Det ringde massa människor. Men flera frågade om vi kunde bära ner den för tre trappor utan hiss samt frakta hem den till dom utan extra betalt. Detta tyckte dom var rimligt begärt av oss som säljare. Dom själva skulle bara ta emot den hemma sen och då betala ynka 300:- för besväret samt maskinen. Sen blev dom sura när jag i stort sett sa "aldrig i helvete" ska du ha den får du själv komma hit och bära ner den samt köra hem den.

Som sagt finns många idioter på blocket.

Konstigt beteende från dig att säga så. Varför levererade du den inte????

Självklart med ett påslag på 3000 för fraktkostnad

• viseversa
    Wikings skrev 2016-09-12 15:19:11 följande:
    Konstigt beteende från dig att säga så. Varför levererade du den inte????

Självklart med ett påslag på 3000 för fraktkostnad
    Haha ja då hade jag kunnat fundera på saken. Men inte för 300:- och när dom inte tyckte dom skulle behöva betala extra för att jag skulle bära ner den och frakta hem den till dom. Medan dom låg hemma i soffan och käkade chips.
  • maratontjejen
    Martinjoh skrev 2016-09-12 14:59:35 följande:

Jag brukar nämna det redan vid första kontakt att kommer köparen inte hör av sig eller kommer på utsatt tid så säljer jag till någon annan. Har stått precis som du och väntat på en köpare som inte dyker upp...

Ja, jag ska skriva likadant hädanefter.
  • Physalis

Jaa du folk är underligga.

Håller på att sälja ett babyskydd just nu. Har fått ett par "Finns varan kvar?" där jag svarar att ja den finns, sen hör man aldrig av personen igen. Sedan har jag en annan person som två gånger mejlat och frågat om barnkläder... Jag hade väl lagt upp en annons om det då lixom.

Endast en av alla dessa har respekterat mitt önskemål om hur jag vill kontaktas, en har också skrivit sms mitt i natten, trotts att det torde vara uppenbart att jag har en bebis och därför inte vill bli störd mitt i natten.

• Rabarbapuppa

Finns bra folk också. Jag sålde hyllor eller skåp eller vad det var, och hade noga angett mått och storlek. Killen kommer med en Volvo XC90 och är glad i hågen och köper utan prut, så jag står o kikar lite på honom när han förgäves försöker lasta det där i sin stora bil. 

Jag inser att paniken hos honom växer när han börjar ringa o dona och inte kan komma hem till stan (vi bor ca 2.5 mil utanför), så jag gick ut och spände upp allting på takräcket på min Golf. Så åkte jag bakom honom hem till hans bostad och vi hann inte lasta av innan hans fru kom med en femhundring extra till mig.
    Tog mig 1 1/2 timme av mitt liv och 5 liter bensin att vara lite hjälpsam, och det uppskattades. 

Men vissa köpare är så j-a skumma att man inte vill ha nåt alls att göra med. Det där får man känna in lite grann. 

/Puppa

Svar på tråden Hur länge vänta på köparen?