• 123hurgorman

Äga bostadsrätt tillsammans med ex

Hej! 

Jag och min flickvän köpte en lägenhet tillsammans för några månader sedan. Nu har vi bestämt oss för att separera och jag flyttar från stan vi bor i. Hon vill väldigt gärna bo kvar i lägenheten men har inte råd att köpa ut mig. Därför funderar vi på följande lösning, som jag behöver feedback på: 

1. Vi fortsätter äga lägenheten tillsammans i ett år, sedan säljer vi den (då slipper vi extrabeskattningen som läggs på om man säljer inom 1 år).

2. Jag fortsätter amortera lika mycket som henne på lånet. 

3. Jag betalar 1/3 av räntan på lånet. 

Är det här en rimlig deal eller gör jag bort mig totalt? Å ena sidan får jag ju fortsätta vara med i en eventuell prisresa. Å andra sidan amorterar och betalar jag ränta på ett lån som jag inte har någon glädje av förutom om priserna går upp. 

• Svar på tråden Äga bostadsrätt tillsammans med ex
  • Carambolan

Ett alternativ kanske kan vara att ni skriver ett avtal om att ditt ex har en skuld till dig motsvarande vad du skulle få om hon köpte ut dig idag, med betalningsfrist på ett år, och att hon därefter tar hela amorteringen, räntan och värdeökningen/minskningen? (Som om hon tagit över lånen själv). Då står du förstås där med ett betalningsansvar mot banken, men om du litar på ditt ex och vill vara schysst så känns det som det enklaste upplägget. Ett utköp med uppskjuten betalning.

• Farfallos

Betänk att lägenheten faktiskt kan sjunka i värde. Du har därmed en risk som du betalar ränta på, och möjligen kapital en halv lägenhet som hon inte betalar hyra för. Amorteringen köper jag, men hon borde betala hela räntan (som du inte har någon glädje av att betala då du inte kan bo i det du betalar ränta på) och dessutom ränta på ditt eventuella kapital i lägenheten. Detta är grunden som ni borde utgå ifrån och sedan eventuellt justera för den vinst ni båda gör genom att skjuta upp försäljningen.

Om hon inte har råd att betala den totala räntekostnaden löpande så kan du ju betala och få tillbaka de pengarna av hennes eventuella del i vinsten vid försäljningen.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
Svar på tråden Äga bostadsrätt tillsammans med ex