• palmskan

Skyddad SGI, förstår ej FKs beslut

Jag är gravid och ska planera föräldrapenning och har skickat in anmälan och ansökan osv.

Jag har studerat heltid sedan 2014, jobbade dessförinnan heltid i 3 år och var fast anställd. Har innan jag blev gravid pratat med handläggare om hur det vid ev. graviditet fungerar med föräldrapenning, och har fått till svar att min SGI ska vara skyddad vilande, och att det ska gå att få föräldrapenning enligt den senare.

Jag studerar i detta nu, medan ansökan och anmälan gjorts.

Får beskedet att jag ej har rätt till sjukpenninggrundande inkomst under den tid jag studerar.
    Sedan står det "Du har också en sjukpenninggrundande inkomst på XXX XXX kr och en årsarbetstid på 2080 timmar/år. Den är beräknade på ditt tidigare arbete. Under den tid du har studiestöd så är den sjukpenninggrundade inkomsten och årsarbetstiden skyddad. Det betyder att den hålls vilande och att du kan få tillbaka den när du avslutat dina studier."

Jag hade ju självklart ej tänkt plugga och vara föräldraledig samtidigt, utan avsluta mina studier en stund innan BF för att då ta ut föräldrapenning. 

Min fråga är, hur får jag då tillgång till min vilande SGI?
    Måste jag avbryta studier innan jag ansöker, och skriva mig som arbetssökande? Eller söka ett jobb och hoppa på det för att göra en ny ansökan och sedan säga upp mig? Alltså, jag förstår verkligen inte hur jag ska gå till väga.

Har ringt FK ca 20 ggr nu på eftermiddagen och får höra att jag måste ringa upp senare då det är lång kö. Tänkte att jag slänger ut frågan här, då någon ju måste varit med om samma grej eller vet hur detta funkar!

• Svar på tråden Skyddad SGI, förstår ej FKs beslut
  • Ms H

Om jag har fattat rätt, behöver du återgå till jobbet för att "väcka" den vilande SGIn.

• palmskan
    Ms H skrev 2016-09-14 14:50:18 följande:

Om jag har fattat rätt, behöver du återgå till jobbet för att "väcka" den vilande SGIn.

Okej, men jag har ju inget jobb att gå tillbaka till och är gravid i v 30, så det blir nog svårt att få ett jobb just nu. Om jag gör studieavbrott och skriver mig som arbetssökande, är det också att väcka SGIn? 
  • Ms H
    palmskan skrev 2016-09-14 14:58:40 följande:
    Okej, men jag har ju inget jobb att gå tillbaka till och är gravid i v 30, så det blir nog svårt att få ett jobb just nu. Om jag gör studieavbrott och skriver mig som arbetssökande, är det också att väcka SGIn? 
    Vet inte hur det är med f-penning, men i motsvarande situation för en sjukskriven så hade sjukpenningen då baserats på den a-kassa man är berättigad till.
  • pigglet

Du behöver inte återgå till jobb. Din FP kommer baseras på din vilande SGI. Det är bara att ansöka som vanligt.

Skulle du däremot bli sjuk under studierna så är det din aktuella SGI som gäller. Blir du sjukskriven lång tid avbryts studierna och du får sjukpenning på din vilande SGI.

• palmskan
    pigglet skrev 2016-09-14 15:15:56 följande:

Du behöver inte återgå till jobb. Din FP kommer baseras på din vilande SGI. Det är bara att ansöka som vanligt.

Skulle du däremot bli sjuk under studierna så är det din aktuella SGI som gäller. Blir du sjukskriven lång tid avbryts studierna och du får sjukpenning på din vilande SGI.

Ms H skrev 2016-09-14 15:15:21 följande:
    Vet inte hur det är med f-penning, men i motsvarande situation för en sjukskriven så hade sjukpenningen då baserats på den a-kassa man är berättigad till.
    Jaa men hörrni, jag gick ju händelserna helt i förväg! Tack för hjälpen. Fick prata med en handläggare nu, och hon förklarade precis som ni gjorde att min föräldrapenning såklart kommer att baseras på den vilande SGIn. Det var bara det att detta beslut kom på brevlådan lite före beslutet om min föräldrapenningsansökan osv. 

Ibland får man ha lite is i magen, något jag inte är jättebra på tyvärr då jag gärna vill ordna sådant här så fort som möjligt och avskyr att inte veta... Haha.

Svar på tråden Skyddad SGI, förstår ej FKs beslut