• Förväntanstid

Negativa "feelbad"-trådar. Möjlighet att dölja dem ur sitt "flöde" (senaste inläggen)

Hej familjelivs moderatorer, och besökare!

Jag gillar idén med forum men alla större forum har som bekant problem med trådar som är/blir oerhört negativt laddade. Det handlar om allt från rasism, man/kvinnoförakt, förakt mot fattiga med mera.

Nu till idén! Skulle det inte vara skönt ifall en tråd som blivit anmäld X antal gånger försvinner ur "flödet" för de som valt att klicka i en "dölj trakasseri/negativa/frekvent ogillade trådar"-knapp? Så man slipper se dem? Då slipper man se dem tills dess, och oavsett om, de blir bortplockade. Och de som ändå vill se dem bara låter bli att filtrera/klicka i.

Jag har full förståelse för att en del helt enkelt scrollar förbi och är nöjda så, eller till och med kastar sin in med glädje, ni finns också, men jag tror det finns många som vill att tiden de deltar på forumet ska ge en känsla av ett positivt community där man bollar frågor och hjälper varandra. Inte ett där man dras ned av andra.

Jag är övertygad om att folk som övervägt, eller lämnat, Familjeliv.se skulle kunna tänka sig att återvända ifall man gavs möjligheten att sortera bort det värsta/mesta. Moderatorerna skulle också få mångt färre anmälningar att ta itu med (även om det såklart innebär att man behöver ta de som kommer in på lite större allvar).

Med vänlig hälsning, F

• Svar på tråden Negativa "feelbad"-trådar. Möjlighet att dölja dem ur sitt "flöde" (senaste inläggen)
  • MsS

Mycket bra idé.
    Svarar då jag vill spara denna tråd.

• Förväntanstid
    MsS skrev 2016-09-15 12:20:53 följande:

Mycket bra idé.

Svarar då jag vill spara denna tråd.

Kul att du gillar ide'n !

Skulle vilja se vad sajtens värdar/moderatorer (och andra medlemmar) tycker också.
  • Förväntanstid

Nu när det är helg kanske fler är på plats?

• zoolook1

Det är ju trigger warnings du är ute efter. Vem ska bedöma att en tråd är "negativ" då? Jag tycker det är ganska bra att familjeliv är relativt omodererat. Då slipper man det eviga tjatet från näthatarna om att de blir "censurerade" i tid och otid.

• Förväntanstid
    zoolook1 skrev 2016-09-30 12:56:07 följande:

Det är ju trigger warnings du är ute efter. Vem ska bedöma att en tråd är "negativ" då? Jag tycker det är ganska bra att familjeliv är relativt omodererat. Då slipper man det eviga tjatet från näthatarna om att de blir "censurerade" i tid och otid.

Du har ju missat hela kärnan i mitt förslag! Det är användarna själva som bestämmer om de vill aktivera filtret. Och filtret aktiveras efter x antal anmälningar (man kan redan nu anmäla inlägg).
  • zoolook1
    Förväntanstid skrev 2016-09-30 14:10:30 följande:
    Du har ju missat hela kärnan i mitt förslag! Det är användarna själva som bestämmer om de vill aktivera filtret. Och filtret aktiveras efter x antal anmälningar (man kan redan nu anmäla inlägg).
    Oj, jag läste lite slarvigt. Ett problem som kvarstår är att det skulle kunna arrangeras "bombningar" av trådar. Men det skulle nog vara ganska kontroversiella trådar iaf, så då kanske det helt enkelt funkar.
  • Förväntanstid
    zoolook1 skrev 2016-09-30 14:50:43 följande:

Oj, jag läste lite slarvigt. Ett problem som kvarstår är att det skulle kunna arrangeras "bombningar" av trådar. Men det skulle nog vara ganska kontroversiella trådar iaf, så då kanske det helt enkelt funkar.

Yes! Jag önskar att någon som representerar sajten kunde räcka upp handen och tycka till. Tråden ligger ju faktiskt under "familjeliv förslagslåda".
  • Förväntanstid

Mer tankar någon?

• Kors

Det skulle vara jätteskönt med en sån funktion.

Svar på tråden Negativa "feelbad"-trådar. Möjlighet att dölja dem ur sitt "flöde" (senaste inläggen)