• Maramina

Ta med, hyra eller köpa på plats

Vi ska åka till Florida senare i höst och funderar nu på hur vi ska göra med vagn till vår tvååring. I vanliga fall åker hon inte så mycket vagn numera men där kommer vi med hög sannolikhet vara iväg på saker och ting och för allas skull så tror vi på att vagn vore bra om/när hon blir trött. Då skulle hon dels kunna vila trötta ben utan att vi behöver bära henne, dels skulle hon kunna sova middag i den. Då hon har fyllt två så får vi inte ta med vagnen utöver vårt vanliga bagage utan att betala extra för det. Så nu är frågan, ska vi:

- Skippa vagn helt och hållet och hoppas på det bästa och eventuellt hyra vagn om det finns på de olika ställena som vi besöker, tex Disney world
    - Köpa med oss en billig resevagn som vi sedan lämnar där
    - Ta med befintlig vagn och eventuellt betala övervikt på vägen hem
    - Kolla på plats om vi kan hitta någon enkel, billig vagn på plats, tex på Walmart eller något liknande ställe. Den skulle vi sedan lämna där

Hur har ni andra som rest gjort? Och ni som inte rest, hur tänker ni?

• Svar på tråden Ta med, hyra eller köpa på plats
  • iMitera

Skulle definitivt betala extra och ta med. Om ni köper en babyzen yoyo, så går den som handbagage eftersom den blir jätteliten. Ca pris 3000. Toppenvagn för resor men även i vanliga fall, inte i snö dock.

• Mascaraklumpar

Köp en vagn på plats! Ni slipper krångla med övervikt, incheckning och slipper riskera att den blir förstörd, och dessutom är de billigare där. Struntar ni helt i vagn är det stor risk att ni väljer att skippa någon aktivitet här och någon där för att det blir för jobbigt för dottern, och så blir inte resan så bra som den skulle kunna bli.

• Carambolan

I tvåårsåldern har vi skippat vagn och tagit bärsele istället. Finns jättebra selar för den åldersgruppen, till exempel Tula Toddler. Ryms i handbagaget och alla våra tre barn har sovit middag lika bra på någons rygg som i vagnen :)

• Maramina
    iMitera skrev 2016-09-15 22:38:50 följande:

Skulle definitivt betala extra och ta med. Om ni köper en babyzen yoyo, så går den som handbagage eftersom den blir jätteliten. Ca pris 3000. Toppenvagn för resor men även i vanliga fall, inte i snö dock.

Jag har kollat på den men 3000kr känns i mesta laget för en resa. Jag tror inte det kommer bli så mänga fler resor innan hon helt har vuxit från vagn. Dessutom så är ju maxvikten 15 kg och hon väger 13. Hade vi planerat fler barn, eller hade hon varit mindre hade det varit en annan sak men nu... Jag vet inte
  • Maramina
    Mascaraklumpar skrev 2016-09-15 22:52:29 följande:

Köp en vagn på plats! Ni slipper krångla med övervikt, incheckning och slipper riskera att den blir förstörd, och dessutom är de billigare där. Struntar ni helt i vagn är det stor risk att ni väljer att skippa någon aktivitet här och någon där för att det blir för jobbigt för dottern, och så blir inte resan så bra som den skulle kunna bli.

Det är lite så jag funderar men jag vet inte... Kollade runt lite på amerikanska sidor flr att kolla upp det, men det vore ju skönt om vagnen var någotsånär lättkörd och någotsånär bekväm för dottern. Har kollat på flera olika resesulkysar tidigare och många verkar vara både skrangliga och svårkörda. Men det är kanske det vi helt enkelt får räkna med?
  • Maramina
    Carambolan skrev 2016-09-16 05:30:49 följande:

I tvåårsåldern har vi skippat vagn och tagit bärsele istället. Finns jättebra selar för den åldersgruppen, till exempel Tula Toddler. Ryms i handbagaget och alla våra tre barn har sovit middag lika bra på någons rygg som i vagnen :)

Tack för tipset! Bärsele ser vi dock inte som något alternativ av flera skäl, men den främsta är att hon knappt gillade sele som liten så jag tvivlar att hon skulle gilla det nu. Ett annat, bland flera andra orsaker är att bära 13 kg inte känns så aktuellt
  • Carambolan
    Maramina skrev 2016-09-16 20:25:38 följande:

Tack för tipset! Bärsele ser vi dock inte som något alternativ av flera skäl, men den främsta är att hon knappt gillade sele som liten så jag tvivlar att hon skulle gilla det nu. Ett annat, bland flera andra orsaker är att bära 13 kg inte känns så aktuellt

Ok, ja det är ju en vanesak. Vi vandrar mycket så för mig är 13 kg barn väldigt lätt packning jämfört med att gå en heldag med hajkryggsäck med tält och grejer :)

Men om det inte är ett alternativ så hade jag nog också satsat på att köpa en billig sulky på plats.
  • Ms H

Att hyra vagn på parkerna är relativt dyrt, det blir billigare att köpa en på Walmart eller dylikt.

Svar på tråden Ta med, hyra eller köpa på plats