• Sarsan1

Vilken begagnad 7-sitsig bil ska man välja?

Hej!

Nu ska vi till att köpa ny bil, för tillfället är vi två vuxna, två stora hundar och bebis väntas om sex veckor.

Hittar bara äldre trådar på ämnet så vill kolla runt lite och se vad som rekommenderas nu för tiden:)

Vi kommer som sagt inte ha alla sju säten i då hundar, barnvagn och packning måste kunna få plats, bor i Stockholm men åker mycket till Dalarna och Jämtland.

Vill gärna köra miljövänligt, inte allt för dyrt med reservdelar och att serva bilen. Gärna 09 eller nyare, budget ca 80 000.

Om vi skulle köpt kombi så hade vi förmodligen valt Ford Mondeo eller Toyota avensis, men tycker det är supersvårt att bestämma sig för en 7-sitsig.

Tacksam för all hjälp!:)

• Svar på tråden Vilken begagnad 7-sitsig bil ska man välja?
  • nnnnnnnn

Varför vill ni ha 7 sitsar?

Fördelen är att ifall man alltid är många (människor) i bilen, så har alla en plats att sitta på, även om man tar 1-2 personer extra om man tex är 5 i familjen.
    Är det utrymme man vill ha så är det bättre att ta en kombi.

Är ni 6 eller 7 personer så pass ofta att det är motiverat? Annars kör på en AVensis.

Jämför man tex avensis med en verso, så är det väldigt lika varandra på måtten, men verson kan fälla upp 2 extra platser ur bagaget. Men har man hund vill man väl ha hundbur och då kan man ändå inte fälla upp stolarna = onödigt dyr kombi...

• Sarsan1

Tack för svar!

Tänker mest att det får plats mer i en 7 sitsig utan sätena längst bak.

Men bästa lösningen på bil för bebis, barnvagn och två hundar är välkommen!:)

• nnnnnnnn

Då får ni titta på bussmodeller, för den 7-sitsaren vi har är inte större än en kombi.
    Är sätena upp längst bak får det bara plats 2 st ICA-kassar i "bagaget". Det är inte många centimeter bakom sätena.

• Efraim Barkbit

Hej

Vill du ha en riktig rymlig vanlig kombo, åka bekvämt, ha en pålitlig bil, låga bränslekostnader? Då föreslår jag en Mercedes W210 (1996-2002). Du kommer få leta lite efter en rostfri men i övrigt är det nog den mest komfortabla och rymliga kombi som finns. Billiga dessutom just nu.

• Farfallos

Vill inte ge ett bra tips eftersom det är ett lotteri när det gäller gamla bilar, och det är skick och pris som får avgöra. Men utbudet ökar ju kraftigt om ni kan tänka et ett alternativ till 7-sitsigt. En vanlig kombi kompletterat med släp för hundarna är ju en möjlighet. Takbox för barnvagnen är en annan.

Jag har inte kört jättemånga, men två favoriter på olika grunder är Toyota Sienna (stark, törstig, tyst och bekväm) och Mitsubishi Grandis.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • falo

Vi har en c-Max som jag är supernöjd med. Miljövänlig då vi kan köra på etanol. Är vi sju i bilen ryms det inte jättemycket packning men det brukar jag lösa med takbox. Hade en galaxy innan och den kändes som en buss när man körde den men c-maxen känns som en bil.

• Sarsan1

Tack för alla tips!

Behöver bara väldigt mycket utrymme där bak för två stora hundar och barnvagn.

Med en kombi får vi nog packa vagn i baksäte men har också takbox.

Om inte en lösning kan vara om man får plats med vagn ovanpå burarna i en "högre" bil...?

Men som sagt onödigt med en 7-sitsig om enda skillnaden blir i bränslekostnader, skatt och försäkring.

• BlackFlyingBird
    Farfallos skrev 2016-09-17 10:06:46 följande:

Vill inte ge ett bra tips eftersom det är ett lotteri när det gäller gamla bilar, och det är skick och pris som får avgöra. Men utbudet ökar ju kraftigt om ni kan tänka et ett alternativ till 7-sitsigt. En vanlig kombi kompletterat med släp för hundarna är ju en möjlighet. Takbox för barnvagnen är en annan.

Jag har inte kört jättemånga, men två favoriter på olika grunder är Toyota Sienna (stark, törstig, tyst och bekväm) och Mitsubishi Grandis.

+ 1 för Mitsubishi Grandis. Vi har en, som är bra. Hade en hundbur där tidigare innan vi behövde fler bilar och köpte en begagnad Mondeo. Grandisen används för längre resor (150 mil enkel väg norrut i landet, samt cirka 100 mil enkel väg söderut till tyskland, minst en gång om året). Sedan är det skönt att slippa hyra dyrt släp varje gång man ska till tippen eller flytta möbler. I den bilen snackar vi MYCKET utrymme om de vå sätena längst bak är borta. Vid resorna (som innebär mycket packning, funkar det utmärkt jämte/bakom hundburen, men då får man ju observera att det är en bur för en hund. Då åker vanligtvis 4-5 personer hela resan, och sitter ganska ledigt och bekvämt.

Något som är negativt med Grandis är att den har förvånansvärt dålig svängradie. Jäklar vad dåligt den går runt. Men det går såklart att backa också :) Jämförelsevis med en Ford Galaxy som har väldigt bra svängradie för att trots allt vara en stor familjebil. Galaxyn är också ett tips, förresten.

Men jag tycker lite som de ovan gör. Varför en så stor (och såklart på grund av storleken ganska törstig bil) när du istället kan köra på kombi? Jag gillar inte kombi (ogillar att köra Mondeon och V70:n exempelvis) men sålänge ni inte är och fundear på tredje/fjärde barnet så är det onödigt stort med familjebil.
  • Plly

Vi är oxå ute efter en 7-sitsig bil som inte är för törstig, gammal, eller dyr och som kan ta 3 barn. En lätt svår kombo

Här är mina förslag inom er prisklass:
    VW Caddy life (vår granne har två barn och hundbur bak)
    Ford Galaxy
    Ford S-max
    Mitsubitchi Grandis
    VW Touran (bakre xtra sätena tar dock bara upp till 35 kg tror jag?)
    Toyota Verso

• mormor 1965

Min dotters familj med fyra barn har VW Sharan, tror jag den hette. Där kan man ta ut de två bakersta sätena. Kanon med skjutdörrar också.

• Mamma till Rasmus

Vi älskar våran Ford S-Max, helt klart bästa bilen. Så skönt med 3 fullstora säten bak plus att den känns som en bil och inte en buss, för att inte tala om hur snygg den är.

Svar på tråden Vilken begagnad 7-sitsig bil ska man välja?