Farfallos skrev 2016-09-17 10:06:46 följande:
Vill inte ge ett bra tips eftersom det är ett lotteri när det gäller gamla bilar, och det är skick och pris som får avgöra. Men utbudet ökar ju kraftigt om ni kan tänka et ett alternativ till 7-sitsigt. En vanlig kombi kompletterat med släp för hundarna är ju en möjlighet. Takbox för barnvagnen är en annan.
Jag har inte kört jättemånga, men två favoriter på olika grunder är Toyota Sienna (stark, törstig, tyst och bekväm) och Mitsubishi Grandis.
+ 1 för Mitsubishi Grandis. Vi har en, som är bra. Hade en hundbur där tidigare innan vi behövde fler bilar och köpte en begagnad Mondeo. Grandisen används för längre resor (150 mil enkel väg norrut i landet, samt cirka 100 mil enkel väg söderut till tyskland, minst en gång om året). Sedan är det skönt att slippa hyra dyrt släp varje gång man ska till tippen eller flytta möbler. I den bilen snackar vi MYCKET utrymme om de vå sätena längst bak är borta. Vid resorna (som innebär mycket packning, funkar det utmärkt jämte/bakom hundburen, men då får man ju observera att det är en bur för en hund. Då åker vanligtvis 4-5 personer hela resan, och sitter ganska ledigt och bekvämt.
Något som är negativt med Grandis är att den har förvånansvärt dålig svängradie. Jäklar vad dåligt den går runt. Men det går såklart att backa också :) Jämförelsevis med en Ford Galaxy som har väldigt bra svängradie för att trots allt vara en stor familjebil. Galaxyn är också ett tips, förresten.
Men jag tycker lite som de ovan gör. Varför en så stor (och såklart på grund av storleken ganska törstig bil) när du istället kan köra på kombi? Jag gillar inte kombi (ogillar att köra Mondeon och V70:n exempelvis) men sålänge ni inte är och fundear på tredje/fjärde barnet så är det onödigt stort med familjebil.