• firefoxina

    Skrikig bebis+tillreda ersättning

    Jag har min första bebis som är en 9 dagar nu. Håller på att noja sönder mig... hon var liten när hon föddes och fick ersättningstillägg vid sidan om amning från första dagen på bb. När vi åkte in på efterkontroll i torsdags hade hon gått upp i vikt, de sa att jag skulle trappa ner ersättningsmaten och övergå till helamning. Saken är den att jag vet inte om vi klarar att sluta med ersättningen helt, vi gör mellan 50-200 ml per dag då bebisen får stunder, speciellt kvällstid, när hon blir helt galen och otröstlig.. Det är som att hon vill suga på bröstet men blir arg och bara släpper taget, hackar och flänger runt det och börjar skrika som en dåre. Varför? Vi hittar ingen annan orsak till att hon blir så arg (har försökt med allt, hittar ingen åtgärd bortom matning)... När hon får ersättning blir hon oftast lite lugnare, fast hon kan fortfarande vilja suga på mig efteråt. Det jobbiga med ersättningen är att hon spyr upp allting, hickar ALLTID, hostar ibland efter den och hon dricker 50 ml grymt fort på 5 min. Vi har provat 2 olika nappflasketyper; avent och medela calma... jag vet inte vad jag ska göra. Bebisen kanske har ont? jag försöker rapa henne då och då men det är inte alltid det lyckas.
    Är allt detta jag beskriver normalt??
    Vi har bokat bvc-besök som är så långt som 9 dagar framåt från idag då de hade sina första möjliga tid för hembesök. Tänk om bebisen inte går upp i vikt som hon ska under tiden mellan återkontrollen vi var på och bvc om 9 dagar?
    Sen blir jag tokig på flaskmatning ur hygiensynpunkt. Man ska koka sakerna varje dag, diska, koka allt vatten till ersättningen (??)... det känns som att all tid man får lägga på hygien tar tid från bebisen och när hon väl ska ha ersättning så behövs det fort... jag hade aldrig en tanke på ev flaskmatning kunde vara såhär omständigt innan bebisen kom, det är ju ett rent h******. Bröst borde väl vara en bakteriehärd att suga på?  
    Vi har förmodligen tillagat sempers ersättning på fel sätt när det kommer till temperatur under blandningen. Vi har blandat kallt vatten från kranen med varmt vatten från vattenkokare och när det nått 40 grader blandat ihop med pulvret. Jag har nu läst att ersättningspulvret ska tillredas i 70 grader. Hur tillagar andra ersättningen?

  • Svar på tråden Skrikig bebis+tillreda ersättning
  • idis78

    Har ni kommunalt vatten? Då behöver man inte koka vattnet. Vi tog kallvatten från kranen, hällde i pulvret, skakade och värmde i micron. Till natten blandade vi till ersättning i flaskor som stod i kylen som vi värmde i micron när det blev matdags.
    Vi kokade flaskorna ytterst sällan. Vi diskade i maskinen.

  • Gladskit

    Oj så jag känner igen det där!
    Jag fick aldrig till det med amningen så vi flaskmatade 100% från det att sonen var 5v.  Under hans första tid var vi inlagda på Astrid Lindgrens barnsjukhus en vecka och där förvarade de färdigblandad ersättning i kannor i kylen och då tänkte jag helt sonika att kan de göra så, och ge det med gott samvete till sjuka barn så kan det inte vara farligt. Alltså gjorde vi det hemma också!

    Jag kokade upp hett vatten på morgonen och blandade till det som jag uppskattade skulle gå åt under dagen. Först hett vatten, sen pulver, sen kallt vatten så att det totalt sett blev rätt blandning. Kylde ner snabbt och förvarade i kylskåp. Sen hällde vi upp på flaska och värmde när han skulle ha mat. Till natten gjorde vi nytt. Så två ggr per dag.
    Vi hade också tetror som vi använde när vi inte hade färdigblandat eller när vi var ute på stan.

    Flaskorna diskade vi nog bara i maskin, däremot napparna kokade jag en gång i veckan kanske.

    Vår son kunde inte få upp luften själv och rapade inte hur vi än försökte så vi gav honom Minifom innan varje matning. Det är droppar som ska hjälpa barnet att fördela gaserna i magen. Det funkade jättebra för oss.

  • Annelie 76

    Ta det lugnt. Andas lite. Visst är det jobbigt i början men du verkar överväldigad.
    För det första, ring BB och be om hjälp med amningen om du tycker att du behöver det. De har hand om dig och bebisen nu i början även fastän ni åkt hem. Eller om du vill ha mer experthjälp med amning så kontakta Amningshjälpen, de finns på Facebook också.
    När det gäller ersättning så ha flera flaskor om du hellre vill ge flaska. 5 st brukar vara lagom. Jag använde Tomme Tippie med minsta hålet så liten inte kunde suga i sig så fort. Köper du såna så kolla med en nål att hålet är öppet och kläm ihop ventilen så den inte klibbar ihop.
    Flaskorna behöver inte kokas varje dag. Varannan första veckorna, sen en gång i veckan i nån månad. Sen bara när du känner att det behövs.
    Koka upp mycket vatten och låt svalna. Blanda ihop ersättning i flaskorna och ställ i kylen. Sen när barnet blir hungrig så värmer du flaskan i varmt vatten. (Vattenkokare är ersättningens bästa vän).
    Eller så kokar du upp vatten och blandar lite kokt vatten med pulver, fyller på till rätt mängd med kokt, kallt vatten från kylen. Sen känner efter om det är lagom eller om det behöver värmas lite eller kylas lite. Det här metoden är bra när man har varmt vatten på termos. Jag hade alltid en lite kanna med kallt vatten i kylen för att kunna kyla flaskan lite.
    När du är ute så använd färdiga tetror, de är supersmidiga! Mina har lärt sig att tycka om dem rumsvarma så det var bara att hälla upp i flaskan och mata.

  • twinboymom

    Mina grabbar svalde mycket luft när de åt, och deras tarmar gick igång mycket precis när de åt, vilket gjorde att de fick ont i magen. Här underlättade det att mata dem när de var i bärsele eller sjal.. Dock alltid med flaska då de inte klarade att amma. Jag använde först calmaflaska (men blev tokig på den då små mjölkklumpar fastnade i napphålet). Körde sen med mam-flaskor. Tror inte ditt uppvärmningssätt är fel. Här funkade nan1 bäst, kombinerat med miniformdroppar för att minska luftbubblor i magen.

  • Linalinalina

    Håller med föregående talare. Ta det lugnt och andas. 3 djupa andetag :)

    Jag förstår vad du får igenom. Min bebeis var liten, tappade vikt och blev snabbt gul. Bästa lösningen på det var att ge mer mat. Vi började ge ersättning efter varje mål när hon var 2 dagar. Jag trodde också att flaskmatning var det enkla alternativet men kände som du att det var tröttsamt och krångligt framförallt på nätterna.

    Ta kontakt med BB eller Amningshjälpen. Många får till amningen om man får bra hjälp. Jag googlade allt om amning. För oss funkade det att alltid mata med bröst först och därefter med ersättning. När hon nått upp till födelsevikten och inte längre var gul så började vi trappa ner ersättningen. Lät henne amma länge och ofta. Men ibland blev jag desperat när hon ammat 40 min tagit en paus på 10 min och sen ammat ytterligare 40 utan att vara nöjd. Då gav vi mer ersättning. Tror vi aldrig gav mer än 60ml.

    Hur suger bebis? Jag använde amningsnapp de första veckorna då hon inte kunde ta ett bra tag. Därefter fasade jag ut även den.

    Grejen är den att små bebisar skriker ofta och är hungriga ofta. Det blir bättre sen! Min tjej är nu 3 mån och väldigt nöjd. Och har nu börjat minska ner på kräkandet. Yey!

    Säger som ovan. Köp en sjal. När hon ätit men ändå var otröstlig så hade vi henne i sjalen med en napp. Slocknade ganska snabbt. De första veckorna levde hon nästan i sjalen och vi använder den fortfarande varje dag. Många bebisar har även ont i magen vilket kan lindras av att äta vilket kan kännas hopplöst. Prova att vid blöjbyten hålla bebis över vasken/handfatet/toan i grodposition. Då brukar luften lättare komma ut bakvägen vilket ger en lugnare bebis. Varva med att använda sjal vilket också brukar lugna magen.

    Det är inget fel med ersättning men det kan verkligen vara supermysigt att helamma. Så ge det ett ordentligt försök att minska ner på flaskan så blir det förhoppningsvis lättare sen.

    Ibörjan använde jag en app där man tog tid på amningarna och skrev in hur mkt tillägg man gav. Hjälpte mig att få lite struktur.

    Lycka til! Men framförallt, ta det lugnt! Det blir lättare! Första veckorna är tuffast.

  • Linalinalina

    En sak till, om du är orolig över vikten kan du säkert bara åka förbi BVC och väga själv. På mitt BVC så hade de en våg som man bara kunde komma in och väga på utan avtalad tid.

  • Anonym (Tjejkompisen)

    Skippa pulverersättning, köp färdiga tetror istället. Lite dyrare men du vet att det är rätt blandat vilket minskar magont och att det är sterilt samt går superfort att fixa i ordning. Häll upp rumsvarm tetra och häll varmaste vattnet från kranen i en behållare av metall typ liten tillbringare och ställ i flaskan i några min. Kanske tom din bebis gillar rumsvarm ersättning, då kan du skippa det steget.

    Du kan koka flaskorna en gång/dag och ha några stycken beroende på hur ofta bebisen äter per dag. Nappar till flaskan behöver ej bara kokas en gång/vecka om du har okej vatten (detta enligt info från neonatalen som har mycket känsliga bebisar) och sköljer direkt efter.

    Rapningen är jobbig, min är också svårrapad men får så ont i magen annars. Nästan alltid när hon hackar som din gör/kräks så är det rapningen som inte funkar. Sitt med henne mot dig upprätt länge, hennes armar ska vara uppåt och buffa i rumpan. Det kan ta en halvtimme att få ut all luft. Du kan också prova att ha henne sittande i knät och liksom rotera överkroppen i en liten cirkel. Det kan också hjälpa. Jag brukar alternera mellan dessa.

    Om hon rapat och du lägger ner henne och hon efter en stund börjar kråma sig och gnälla så ta upp och upprepa rapproceduren. För mig så kommer det nästan alltid en rap då även om hon rapat innan. Sedan brukar hon lugna sig/somna. Kan hända 1-2 går mellan måltider.

    Hon lugnar sig även av mer mat men kräks då lätt och det fungerar bara en kort stund, man skjuter bara upp problemet.

    Matar du oftare än var 2-4h timme (med ersättning, vet ej hur amning funkar) så hinner inte all luft komma ut och hon får ännu lättare gaser. Försök undvika det och rapa henne istället.

  • Anonym (Smirre84)

    Hej! Hur går de med lillan? Det är inte alltid lätt med bebisar, förstå vad de vill mm. Och man nojjar över allt. Iallafall jag!! Från minsta lilla prick på kroppen till att de inte ska få i sig nån bacill! Så jag har iallafall fått lära mej att man måste koka allt vatten tills de är 6 månader, först då kan man börja ge dem direkt från kranen i små mängder. Och diska flaskor, fy va jobbigt vi tyckte de va till sonen när han börja med välling. Och då var de bara en gång om dan.. Men den stod ju alltid smutsig! Och då kände jag att den var tvungen o kokas med. Jag ville inte köra i diskmaskinen för att det diskmedlet är så giftigt, OM det skulle råka vara nåt kvar nån gång. Och så hade han ju såklart en egen, renare diskborste ???? Men jag var nog lite väl nojig ibland :) Tex micrade jag aldrig det han skulle äta när han var liten. Strålning!! ????(Nu är han 4 ????) Men gör det som känns rätt för dej! Och du fråga om brösten inte har baciller? Jo säkert, man kan ju inte göra mer än o dusha en gång om dan (använd ej tvål på brösten, isf en jättemild) o sen brukar ja dutta dem rena med hushållspapper för har sett att det kommer ludd annars från handduken. O lägg rena amningsskydd i behån ???? Sen, lite bakterier ska de ju ha i sig. Bra för immunförsvaret! O nu det jag egentligen skulle svara dej på va varför jag tror hon skriker o släpper när du ger henne bröstet. Jag har en dotter med som nu är 7 mån och hon gjorde precis likadant i början!! Frustrerande! Hon blev vansinnig. Sen lugna hon sej o sög på när väl mjölken rann till, hon blev alltså sur för det inte kom direkt, de tar ju en stund.. Tror du de kan vara det?? Isf är det bara låta henne släppa o ta nytt tag om igen tills mjölken kommer och såsmåningom lär hon sig att det kommer om hon suger en stund ???? Va långt de blev, första gången jag skriver i nått forum haha :) Men lycka till o ha tålamod o njut, tiden springer fram!

  • Anonym (Smirre84)

    Men Varför blev smajlisarna frågetecken?? Ska inte vara frågetecken iaf! :) Glömde säga, att lägga de på mage är en bra lufttömmare! Har iaf funkat på mina barn :)

  • Anonym (Rt)

    Vi kör med MAM flaskor. (som ska förhindra kolik)

    Hipp's ersättning. Hon var innan vi körde med hipp vansinnig på kvällar helt otröstbar. Nu som en annan bebis efter vi kör med hipp. Även magdroppar. Vi har kommunalt vatten och kokar inte flaskorna varenda gång. Typ varannan dag eller var tredje. Testa nappen med annars, visserligen hade vi världens problem med det i början men börjar bli bättre nu.

  • Annelie 76

    Apropå baciller så ska bebisen få såna på och i sig. Det är med hjälp av sensommar immunförsvaret byggs upp. Så nojja inte för mycket, normal hygien räcker om inte bebisen är väldigt känslig.

Svar på tråden Skrikig bebis+tillreda ersättning