• Svar på tråden Pensionsåldern höjs med 2 år
  • Carambolan

Töntigt av fria tider att koppla det till bidragsutbetalningar bara. Det säger ju sig självt att när folk i genomsnitt lever längre så måste de också jobba längre för att tjäna ihop till en dräglig pension. Allt fler är friska allt längre efter pensionsålder jämfört med hur det var förr. Tråkigt förstås för de yrkesgrupper som har ett fysiskt slitsamt yrke, men där borde lösningen kanske snarare vara att förbättra arbetsmiljön.

• nattuv
    Carambolan skrev 2016-09-19 11:36:05 följande:

Det säger ju sig självt att när folk i genomsnitt lever längre så måste de också jobba längre för att tjäna ihop till en dräglig pension. Allt fler är friska allt längre efter pensionsålder jämfört med hur det var förr. Tråkigt förstås för de yrkesgrupper som har ett fysiskt slitsamt yrke, men där borde lösningen kanske snarare vara att förbättra arbetsmiljön.

Men om pensionsåldern skjuts uppåt så bör det rimligen innebära att även inträdesåldern skjuts uppåt. Vilket inte är rätt väg om vi vill få ner ungdomsarbetslösheten.
  • Carambolan
    nattuv skrev 2016-09-19 13:33:36 följande:

Men om pensionsåldern skjuts uppåt så bör det rimligen innebära att även inträdesåldern skjuts uppåt. Vilket inte är rätt väg om vi vill få ner ungdomsarbetslösheten.

Du menar att mängden arbetstillfällen är konstant, eller hur tänker du?
  • Stårschan
    Hur tänkte du nu? När pension förs infördes 1913 satte man pensionsåldern till 67 år. Medellivslängden var 60 år. Hur länge har egentligen pensionsåldern varit satt till just 65 år? Förr var det vanligt att folk kunde börja arbeta och betala skatt direkt efter folkskolan. Hur många har idag ett fast arbete innan 25 års ålder? Det verkar ju rätt logiskt att åldersgränsen för pension borde flyttas upp, med tanke på att vi nu både lever längre och börjar jobba senare. Det är ingen mänsklig rättighet att få leva på sin pension i 30 år. Klart att systemet behöver ses över med jämna mellanrum, för att funka med resten av samhället. Därmed inte sagt att t.ex alla yrkeskategorier bör ha samma pensionsålder.
  • nattuv
    Carambolan skrev 2016-09-19 15:51:52 följande:
    Du menar att mängden arbetstillfällen är konstant, eller hur tänker du?
    Inte konstant, minskande. Det enligt statistik som presenterades i SR/P1 för något år sedan (minns inte vilket program). Nu är det antagligen en tanke som är oerhört provocerande för vissa men det sades att produktiviteten och besparingarna ökat snabbare än det skapats nya arbetstillfällen. Det gällde då inte bara arbetstillfällen per 1000 innevånare utan antalet arbetstillfällen totalt och oavsett konjunktur.
  • Carambolan
    nattuv skrev 2016-09-19 18:16:15 följande:

Inte konstant, minskande. Det enligt statistik som presenterades i SR/P1 för något år sedan (minns inte vilket program). Nu är det antagligen en tanke som är oerhört provocerande för vissa men det sades att produktiviteten och besparingarna ökat snabbare än det skapats nya arbetstillfällen. Det gällde då inte bara arbetstillfällen per 1000 innevånare utan antalet arbetstillfällen totalt och oavsett konjunktur.

Ja och prognosen för de närmaste 20 åren ser absolut mörk ut om man vill värna om jobben. Digitalisering och globalisering kommer fortsätta slå hårt. Det känns däremot som frågor man inte löser via pensionssystemet utan genom att annorlunda beskattningsmodeller och nya tankesätt kring arbetstidsfördelning och hållbart arbetsliv på lång sikt blir nödvändiga.
  • nattuv
    Stårschan skrev 2016-09-19 16:09:23 följande:
    Hur tänkte du nu? När pension förs infördes 1913 satte man pensionsåldern till 67 år. Medellivslängden var 60 år. Hur länge har egentligen pensionsåldern varit satt till just 65 år? Förr var det vanligt att folk kunde börja arbeta och betala skatt direkt efter folkskolan. Hur många har idag ett fast arbete innan 25 års ålder? Det verkar ju rätt logiskt att åldersgränsen för pension borde flyttas upp, med tanke på att vi nu både lever längre och börjar jobba senare. Det är ingen mänsklig rättighet att få leva på sin pension i 30 år. Klart att systemet behöver ses över med jämna mellanrum, för att funka med resten av samhället. Därmed inte sagt att t.ex alla yrkeskategorier bör ha samma pensionsålder.
    Om jag jobbar två år till så är det två år där ingen annan får tillträde till tjänsten. Om jag går två år tidigare så måste jag , givet att min tjänst inte försvinner med mig, ersättas med någon annan. Troligen då någon som är yngre och som kommer in på min tjänst vid 23 istället för 25.

Nu vet jag att verkligheten är betydligt mer komplicerad men jag anser att det åtminstone bör diskuteras vad som händer med ungdomars inträde på arbetsmarknaden om de äldre håller sina tjänster längre. Det oavsett hur provocerande den tanken kan tänkas vara.
  • Aniiee
    Det har den ju gjorts oskså. Väldigt mycket, till och med. När pensionsåldern sattes, var, som Stårschan skrev, medellivslängden 60 år. Men vad var snittåldern för att få sitt första riktiga, heltidsjobb? 14. Vad är snittåldern för första riktiga heltidsjobbet idag, 2016? 23. Borde det inte betyda att pensionsåldern bör flyttas till i alla fall 75, med den logiken?

Så... hur får vi ned ungdomsarbetslösheten så första riktiga heltidsjobbet hamnar i 16-årsåldern? Tja, vi kan ju alltid sätta en gigantisk avgift på gymnasiet..... så har ungdomarna som inte har råd ännu mindre at göra..... Eller... vänta..... 
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Stårschan
    nattuv skrev 2016-09-19 18:30:11 följande:
    Om jag jobbar två år till så är det två år där ingen annan får tillträde till tjänsten. Om jag går två år tidigare så måste jag , givet att min tjänst inte försvinner med mig, ersättas med någon annan. Troligen då någon som är yngre och som kommer in på min tjänst vid 23 istället för 25.

Nu vet jag att verkligheten är betydligt mer komplicerad men jag anser att det åtminstone bör diskuteras vad som händer med ungdomars inträde på arbetsmarknaden om de äldre håller sina tjänster längre. Det oavsett hur provocerande den tanken kan tänkas vara.
    Sant. Den aspekten hade jag helt glömt.
  • Gabbe75

Lär ju bli tungt för alla som jobbar inom tunga slitsamma yrken med låga låner. Många klarar ju näppeligen av att arbeta tills de blir ens 63-65. Hur de ska klara av att jobba till 69 är en gåta. Men det är ju precis så här det blir när försörjningskvoten går åt fel håll. När allt färre ska arbeta och försörja alltfler.

Svar på tråden Pensionsåldern höjs med 2 år