• Prästenslillakråka

38.8 ikväll, stanna hemma imorrn från förskola?

Hej!

Vår 16-månaders son håller på att skolas in på förskola och har senaste dagarna varit lite snorig. Igår kväll hade han 38.5 i temp i ändtarmen men kändes feberfri och rel. pigg imorse och var på förskolan. På förskolan tyckte de allmäntillståndet var tillräckligt bra för att vara där, men jag nämnde aldrig febern. Nu ikväll har han 38.8 och har fått Alvedon.

Ska jag besluta redan nu att hålla honom hemma imorgon eller avvakta och se hur han mår när han vaknar?

Han skolas in så det är inte långa dagar, bara 3 h imorgon.

Förskolan har som regel att man ska vara hemma en feberfri dag, men nu vet de ju inte om att han haft feber så jag kan ju bara låta bli att nämna det.

• Svar på tråden 38.8 ikväll, stanna hemma imorrn från förskola?
  • Mooomin

Som jag skrev. Själva febern smittar inte. Sjukdomen som orsakar den, javisst, men inte febern. Inlägget jag svarade på handlade om feber och smitta..

pigglet skrev 2016-09-20 18:02:13 följande:

Jo, visst vet jag det. Om man tex har urinvägsinfektion så smittar inte febern som man får av denna. Men här är det ett barn som blivit snuvigt och i samma veva fått feber. Det är väl inte en helt okvalificerad gissning att barnet är smittat av ett virus och att det smittar vidare? Eller hur tänker du?

• Ankanpankan1

Varför har barnet feber?

Är det smittsamt ska hen absolut inte vara på förskolan. Tänk på allaandra stora och små som inte skabli sjuka och tänk på att ditt barns inskolningspersonal kan bli smittad och då får du lämna ditt barn till någon annan personal när det så att säga är skarpt läge.

Är det inte smittsamt kan du rådgöra med personalen .

• Froken Lokens
    Ankanpankan1 skrev 2016-09-20 20:57:56 följande:

Varför har barnet feber?

Är det smittsamt ska hen absolut inte vara på förskolan. Tänk på allaandra stora och små som inte skabli sjuka och tänk på att ditt barns inskolningspersonal kan bli smittad och då får du lämna ditt barn till någon annan personal när det så att säga är skarpt läge.

Är det inte smittsamt kan du rådgöra med personalen .

Ok hur mår ett barn som är nästan 39 grader i feber? Är den verkligen redo för dagis dagen efter??

Vad är det med er föräldrar som inte tycks förstå att barn kan vara sjuka och må dåligt - feber är ett säkert på det! De orkar inte med förskola/skola då! Och de kan smitta!
  • Whitehorse1979

Hur svårt kan det vara att förstå det själv undrar jag?

Gud alltså.

Vissa har barnen hemma för minsta lilla och vissa lämnar barnen trots att de skickar med en påse med ditten och datten i medicinväg.

Skärpning för tusan!!!

• molly50
    Prästenslillakråka skrev 2016-09-19 20:04:41 följande:

Hej!

Vår 16-månaders son håller på att skolas in på förskola och har senaste dagarna varit lite snorig. Igår kväll hade han 38.5 i temp i ändtarmen men kändes feberfri och rel. pigg imorse och var på förskolan. På förskolan tyckte de allmäntillståndet var tillräckligt bra för att vara där, men jag nämnde aldrig febern. Nu ikväll har han 38.8 och har fått Alvedon.

Ska jag besluta redan nu att hålla honom hemma imorgon eller avvakta och se hur han mår när han vaknar?

Han skolas in så det är inte långa dagar, bara 3 h imorgon.

Förskolan har som regel att man ska vara hemma en feberfri dag, men nu vet de ju inte om att han haft feber så jag kan ju bara låta bli att nämna det.

Självklart ska barnet stanna hemma!
    Barn kan ofta verka pigga fast de har hög feber,men det betyder inte att de ska gå till förskolan för det.
    Det kan ju smitta andra barn också.
    Tänk på det.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Mooomin skrev 2016-09-19 21:06:07 följande:

Du vet att feber inte smittar va..?

Inte febern i sig. Men man har ju inte feber utan orsak,eller hur.
    Framförallt inte så pass hög feber som 38,8.
    Barn kan vara förkylda med feber som enda symptom de första dagarna.
    Mattias och Hannah.
  • Mooomin

Du kanske inte läste inlägget jag citerade? :)

molly50 skrev 2016-09-21 09:33:53 följande:

Inte febern i sig. Men man har ju inte feber utan orsak,eller hur.

Framförallt inte så pass hög feber som 38,8.

Barn kan vara förkylda med feber som enda symptom de första dagarna.

• molly50
    Mooomin skrev 2016-09-21 09:38:40 följande:

Du kanske inte läste inlägget jag citerade? :)

Nej,jag missade nog det. Ber om ursäkt för det.  
    Mattias och Hannah.
  • Grynet2010

Hur kan en förälder ens överväga att skicka ett litet barn med feber och snuva på förskolan istället för att vara hemma och mysa? Ibland kanske alla borde fundera ett varv extra innan man skaffar barn, är man redo för hela paketet eller bara när barnen är friska?

• Flygfotogen

Men självklart ska han vara hemma! Var är din respekt för de andra barnens och pedagogernas hälsa?!

• Ankanpankan1
    Froken Lokens skrev 2016-09-20 21:49:02 följande:

Ok hur mår ett barn som är nästan 39 grader i feber? Är den verkligen redo för dagis dagen efter??

Vad är det med er föräldrar som inte tycks förstå att barn kan vara sjuka och må dåligt - feber är ett säkert på det! De orkar inte med förskola/skola då! Och de kan smitta!

Hej!

Jag är förskollärare själv , och har gång från annan träffat på barn med feber vid tandsprickning. I ett sådant fall är det inte helt ovanligt med att barnet har hög feber som sedan försvinner snabbt när tanden spricker fram. Perfekt pigg dagen därpå. DÅ tycker jag det är onödigt att avbryta en inskolning. Därav denna fråga till TS och detta råd.

Men som sagt vid smitta ska barnen inte vara på förskola oavsett hur pigga de är. Är allmäntillståndet så dåligt att de ej orkar med dagen ska de inte heller vara på förskola oavsett hur smittfria de är.

Är vi mer på samma linje då;)
Svar på tråden 38.8 ikväll, stanna hemma imorrn från förskola?