• Långbenopluto

Har du försäkrat din katt?

Min vän har två katter som hon inte försäkrar för hon tycker det är "onödigt"...  Skrikandes

Vi har haft mååånga diskussioner kring detta och hon hävdar bestämt att det är många som inte försäkrar sin katter.

Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du försäkrat din katt?
  • nernu
    Calliope skrev 2016-09-22 18:27:32 följande:

Jag hade min katt försäkrad. Hon blev sjuk och fick avlivas och kremeras. Eftersom jag hade en försäkring fick jag betala 200 kr i stället för 3600 som det hade kostat utan.

Kostar gratis att gräva ner katten i trädgården eller skogen.
  • Holma
    nernu skrev 2016-10-03 11:47:19 följande:
    Det kostar gratis att köpa en ny katt.
    Tänker du lika om det gäller dina barn ?
  • nernu
    Holma skrev 2016-10-03 11:51:28 följande:

Tänker du lika om det gäller dina barn ?

Nej. För katterna är inte mina barn. De är djur som bor hos mig. Jag har full respekt för att man vill rädda en katt som betyder mycket för en men för mig är inte katter mer värda än något annat djur.
  • Holma
    nernu skrev 2016-10-03 13:50:46 följande:
    Nej. För katterna är inte mina barn. De är djur som bor hos mig. Jag har full respekt för att man vill rädda en katt som betyder mycket för en men för mig är inte katter mer värda än något annat djur.
    Då bör du nog inte ha djur
  • nernu
    Holma skrev 2016-10-03 18:29:25 följande:

Då bör du nog inte ha djur

Men det går bra att äta djur eller?
  • Holma
    nernu skrev 2016-10-03 21:14:08 följande:
    Men det går bra att äta djur eller?
    Äter inte husdjur nä
  • nernu
    Holma skrev 2016-10-03 21:42:46 följande:

Äter inte husdjur nä

Husdjur? Driver du med mig? Om man är vegeterian har jag respekt för åsikten att husdjur ska räddas till varje pris men du kan inte äta ko och gris varje dag och sedan gnälla för att folk inte lägger 50000 på att rädda en katt. Tror du att kon och grisen vill leva mindre än katten?
  • nernu

Nej men katten känner nog på sig att den är ett husdjur. Kon är säkert så pass självuppoffrande att den gärna dör för vår skull. Så är det nog.

• Holma
    nernu skrev 2016-10-03 22:33:23 följande:
    Husdjur? Driver du med mig? Om man är vegeterian har jag respekt för åsikten att husdjur ska räddas till varje pris men du kan inte äta ko och gris varje dag och sedan gnälla för att folk inte lägger 50000 på att rädda en katt. Tror du att kon och grisen vill leva mindre än katten?
    Ett husdjur är en familjemedlem
  • nernu
    Holma skrev 2016-10-03 22:36:02 följande:

Ett husdjur är en familjemedlem

Så en människa utan familj kan vi lika gärna skjuta eftersom det inte är någons familjemedlem? Vilken planet kommer du från?
  • Freijah

Självklart!

Han var även  kastrerad, dubbelmärkt med både tatuering och chip och fullvaccinerad.

• Holma
    nernu skrev 2016-10-03 23:01:54 följande:
    Så en människa utan familj kan vi lika gärna skjuta eftersom det inte är någons familjemedlem? Vilken planet kommer du från?
    Vad hade det med saken att göra ? Lite otur när du tänker nu , tänk en gång till
  • Guldbarb

Japp, har 2 katter i nuläget och båda är försäkrade. Vi förlorade väldigt plötsligt vår ena katt och veterinär räkningarna gick väl upp i 30 000-40 000kr. När vi fått ut livbeloppet och så, så blev det tack och lov inte så mycket vi behövde betala. (Kan nämna att jag hade ett veterinärkonto på ca 50 000kr men efter lite otur som hade krävt vård för hunden och den ena andra katten skulle resten av veterinärkontot väldigt snabbt ha blivit uppätna om vi fortsatt vården för vår akutsjuka katt, då varje natt gick på ca 20 000kr)
    Försäkring på en huskatt kostar ca 60kr i månaden så jag ser ingen anledning till att inte ha den försäkrad eftersom det täcker om det skulle bli stora veterinärkostnader. Raskatterna jag har är lite dyrare, där betalar jag ungefär 90kr per katt i månaden men argumentet där är ju samma, händer något så behöver man inte betala en lika stor summa.
    Hundens försäkring går på ca 170kr i månaden men det har jag aldrig hört någon ifrågasätta?

• nernu
    Holma skrev 2016-10-03 23:42:03 följande:

Vad hade det med saken att göra ? Lite otur när du tänker nu , tänk en gång till

Du skrev att du inte äter familjemedlemmar men andra djur går bra. Alltså borde det inte vara något problem att äta människor som inte ingår i din familj.
  • Froken Lokens
    Guldbarb skrev 2016-10-04 14:03:47 följande:

Japp, har 2 katter i nuläget och båda är försäkrade. Vi förlorade väldigt plötsligt vår ena katt och veterinär räkningarna gick väl upp i 30 000-40 000kr. När vi fått ut livbeloppet och så, så blev det tack och lov inte så mycket vi behövde betala. (Kan nämna att jag hade ett veterinärkonto på ca 50 000kr men efter lite otur som hade krävt vård för hunden och den ena andra katten skulle resten av veterinärkontot väldigt snabbt ha blivit uppätna om vi fortsatt vården för vår akutsjuka katt, då varje natt gick på ca 20 000kr)

Försäkring på en huskatt kostar ca 60kr i månaden så jag ser ingen anledning till att inte ha den försäkrad eftersom det täcker om det skulle bli stora veterinärkostnader. Raskatterna jag har är lite dyrare, där betalar jag ungefär 90kr per katt i månaden men argumentet där är ju samma, händer något så behöver man inte betala en lika stor summa.

Hundens försäkring går på ca 170kr i månaden men det har jag aldrig hört någon ifrågasätta?

Jag ifrågasätter hur det står till med människor som kan tänka sig att betala 20000 kr per natt för att bårda ett djur, oavsett vilket djur det är.
  • Guldbarb
    Froken Lokens skrev 2016-10-04 17:58:29 följande:
    Jag ifrågasätter hur det står till med människor som kan tänka sig att betala 20000 kr per natt för att bårda ett djur, oavsett vilket djur det är.
    Det är upp till de som tar det beslutet tycker jag. Vi fick inte veta kostnaden per natt fören efter 2 nätter.
  • Holma
    nernu skrev 2016-10-04 17:56:05 följande:
    Du skrev att du inte äter familjemedlemmar men andra djur går bra. Alltså borde det inte vara något problem att äta människor som inte ingår i din familj.
    Har du problem på riktigt med tänket ?
  • nernu
    Holma skrev 2016-10-05 21:54:00 följande:

Har du problem på riktigt med tänket ?

Undrar detsamma om dig när du tycker att man kan döda djur när det passar dig. En älg mår liksom inte bättre av att dö än en katt.
  • Holma
    nernu skrev 2016-10-08 07:28:14 följande:
    Undrar detsamma om dig när du tycker att man kan döda djur när det passar dig. En älg mår liksom inte bättre av att dö än en katt.
    Jag skulle inte döda en älg som tillhört min familj en längre tag heller
Svar på tråden Har du försäkrat din katt?