• sofianat

Kan man tacka ja till jobb och sen säga nej?

Hej!

Jag är ute i arbetsdjungeln för att söka extrajobb och självklart skickar jag in mitt cv till allt jag tycker passar helt ok. Nu är det så att jag har fått två intervjuer imorgon, men ena får jag inte så mycket timmar på utan det andra kan jag få mer på. Nu till problemet, jag har kontakt med ett annat ställe som jag gärna vill jobba på och hon var även intresserad av att ha intervju med mig, men hon har inte svarat ännu och jag vet inte hur snabba de kommer vara i processen imorgon. Jag vill ju ha ett extrajobb, men bara jag får lite mer timmar. Så om jag nu skulle få den med mindre timmar och sen helt plötsligt får jag ett bättre erbjudande, kan jag säga att det är på grund av att jag kan få mer timmar där? Jag har otroligt hög arbetsmoral så därför nojar jag mig och tänker för mycket på sånt här. Vad hade ni gjort i min sits? 

• Svar på tråden Kan man tacka ja till jobb och sen säga nej?
  • driver28

Inget är ju klart förrän pappren är påskrivna. Innan dess kan man ju tacka ja och sedan ändra sig. Som arbetsmarknaden är måste man ju ha tentaklerna ute och om man har förmånen att välja så ska man göra det. Ingen vill ha missnöjda anställda som hellre vill vara någon annan stans.

• Anonym (ZXC)

Varför inte ta båda? Om du blir timvikarie är det ju bara att tacka nej till något pass om du skulle råka bli dubbelbokad. Sedan om det krockar väldigt mycket kan du ju prioritera det ställe som ger dig mest timmar och som du trivs mest på.
    Eller om det är så att du får ett schema så kan du ju också ta båda men att det stället med mindre timmar får anpassa sig efter ditt andra jobbschema, om det är så att de vill ha och behöver dig. Om det är så att de inte kan erbjuda många timmar så räknar de nog redan med att personen de anställer kommer ha andra jobb eller studier också, och att det kan krävas lite anpassning.

• sofianat

Det är konkurrerande företag så kan inte jobba på båda tyvärr. Men nu har jag en helt annan fråga..ena företaget är stort och andra mindre(familjeföretag). Min magkänsla säger att mindre är roligare och bättre för man kan utvecklas mer och det blir mer personligt än stora företag. Vad tycker ni?

• Anonym (M)
    driver28 skrev 2016-09-20 22:28:56 följande:

Inget är ju klart förrän pappren är påskrivna. Innan dess kan man ju tacka ja och sedan ändra sig. Som arbetsmarknaden är måste man ju ha tentaklerna ute och om man har förmånen att välja så ska man göra det. Ingen vill ha missnöjda anställda som hellre vill vara någon annan stans.

Fast det stämmer ju inte riktigt, muntliga avtal gäller ju också.

Däremot är det ju som du säger i sista meningen att de flest arbetsgivare säkert är flexibla och förstående i ett sånt fall.
  • sofianat

Nu är det ju såhär...Jag har fått erbjudande på ett, men det har sämre avtal(sämre lön osv...) och har snart en annan intervju på ett ställe där det är mycket bättre men måste snarast säga ja eller nej till det jag fått erbjudande på. Vet verkligen inte vad jag ska göra just nu. Tacka ja till det jag har fått och få en sämre lön, eller gå på intervjun på det bättre stället (Bra lön och bättre dagar) och se om jag får det? Kan sluta upp att jag inte har något sen och måste söka annat...men vet inte vad som är bäst. Hjälp! 

Svar på tråden Kan man tacka ja till jobb och sen säga nej?