• bodilbodil

Au Pair?

Hej

Vi kommer ha ändrade familjeförhållande i vår då min man kommer bo utomlands under 3 månader. Vi tror att en au pair skulle kunna underlätta för mig med hämtning och lämning på förskola / skola. Har letat runt på nätet men hittar inte så mycket information om HUR jag anställer en. Skulle helst vilja gå igenom en agentur som har gjort det nödvändiga pappersarbetet och bakgrundskoll. Hittar massor för svenskar som vill jobba som au pair utomlands men inte för svenska familjer som söker au pair. 

Finns det någon med erfarenhet och tips? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Au Pair?
  • Meus Veritas

Aupair är ju just utomlands så om du söker på typ nanny lr liknande så kommer du nog hitta desto mer =)

• bodilbodil

nja - vi vill inte ha en svensk nanny eller barnflicka utan det är en Au Pair vi letar efter. Alltså någon som kommer utifrån Sverige till oss, bor hos oss och jobbar max 25 tim i veckan mot fickpengar och mat/logi. Men tack ändå. 

• Hummeldummel

Vi har hittat våra au-pairer via aupairworld.com och det har funkat väldigt bra. Eftersom vi inte bor i storstad så fungerade den enda förmedlingen jag hittade väldigt dåligt.

Tänk på att kolla upp hur svenska undervisningen som finns i närheten av er fungerar samt kolla vad sjukförsäkringen i deras land täcker. Vi hade en tjej från Ungern och det var strul med sjukförsäkring och möjligheter att skriva sig i Sverige. Pga det fick vi avbryta hennes vistelse. Tyskland är mkt lättare och de har också lite lättare för svenskan. Några utav våra vänner har haft tyska tjejer och det har fungerat bra.

Lycka till!

Svar på tråden Au Pair?