• Progressiv

Gränsen för kort kroppslängd på män?

Var anser ni att gränsen för kort kroppslängd på en man går? Under 1,8 m? 1,75 m? Det är såklart olika beroende på kultur och individ, men själv anser jag att män under 1,75 m borde betraktas som kortvuxna av de flesta. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Gränsen för kort kroppslängd på män?
  • Charmed92

Jag är ungefär 172 och min pojkvän är strax över 170. Ser inga problem med det alls. Hade tidigare en man som var längre än mig och det var inte lika bra som jag har det nu.

• Farfallos
    Progressiv skrev 2016-09-21 04:38:21 följande:

Var anser ni att gränsen för kort kroppslängd på en man går? Under 1,8 m? 1,75 m? Det är såklart olika beroende på kultur och individ, men själv anser jag att män under 1,75 m borde betraktas som kortvuxna av de flesta. Vad tycker ni?

Märklig fråga, men man kan ju utgå från medellängden 181,5 centimeter och säga att alla som är kortare än det är "korta". Man kan utgå från de kortaste 25 procenten av stora massan män och då hamnar man väl kanske på omkring 175 centimeter. Den absolut mest relevanta utgångspunkten för att barn som är en kort eller lång man är att utgå från sin egen kroppslängd. Skulle vi para ihop män och kvinnor helt slumpmässigt så skulle vart sjunde förhållande består av en längre kvinna och kortare man (relativt varandra då). Men i verkligheten ser det dock långt ifrån ut på det viset.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • 11101
    Progressiv skrev 2016-09-21 04:38:21 följande:

Är själv 1,73 cm och har Inga problem med att jag anses kort i rocken
  • Linnis92

Märkligt resonerat. Min sambo är 173, inte speciellt kort. Han kommer från en kortväxt familj så fick äta tillväxthormoner då man inte trodde han skulle bli längre än 150 cm som vuxen man.

• Carambolan

Män som är under 175 brukar jag tycka är korta, men skulle absolut inte kalla dem kortvuxna. En kollega till mig är däremot typ 160 och då blir det så avvikande kort att det oundvikligen är det första man lägger märke till hos honom.

• 11101
    Carambolan skrev 2016-09-21 09:04:55 följande:

Män som är under 175 brukar jag tycka är korta, men skulle absolut inte kalla dem kortvuxna. En kollega till mig är däremot typ 160 och då blir det så avvikande kort att det oundvikligen är det första man lägger märke till hos honom.

Hur lång är du själv?
  • Carambolan
    11101 skrev 2016-09-21 16:47:07 följande:

Hur lång är du själv?

171.
  • 11101
    Carambolan skrev 2016-09-21 17:35:12 följande:

171.

Verkar vara många kvinnor runt 170 cm numer.
  • 11101
    Carambolan skrev 2016-09-21 17:35:12 följande:

171.

Vet ju inte om du är kvinna förstås.
  • Carambolan
    11101 skrev 2016-09-21 17:36:55 följande:

Verkar vara många kvinnor runt 170 cm numer.

Medellängden för kvinnor i Sverige är väl typ 168 så det är rätt rimligt att ungefär hälften är några centimeter över det :)

Jag är kvinna ja.
  • 11101
    Carambolan skrev 2016-09-21 17:45:45 följande:

Medellängden för kvinnor i Sverige är väl typ 168 så det är rätt rimligt att ungefär hälften är några centimeter över det :)

Jag är kvinna ja.

Ganska normalt alltså.
  • Progressiv
    Carambolan skrev 2016-09-21 09:04:55 följande:

Hur lång är du själv?
  • Progressiv

Jag är kvinna ja.

165,5 tror jag den var vid senaste undersökningen.
  • Progressiv

Jag är kvinna ja.

Förresten innebär inte medellängden att häften av alla kvinnor är över den längden och häften är under, utan många kvinnor kan vara 1,6 och några enskilda 1,9 - vilket gör att de vid 1,6 "drar ner" medellängden eftersom de är fler till antalet. Så fungerar snitträkning.
  • Carambolan
    Progressiv skrev 2016-09-23 17:40:43 följande:

Förresten innebär inte medellängden att häften av alla kvinnor är över den längden och häften är under, utan många kvinnor kan vara 1,6 och några enskilda 1,9 - vilket gör att de vid 1,6 "drar ner" medellängden eftersom de är fler till antalet. Så fungerar snitträkning.

Självklart kan det vara så men gissningsvis finns det en normalfördelningskurva som är relativt jämn både uppåt och nedåt när det gäller de närmaste centimetrarna från genomsnittet.
  • Progressiv
    Carambolan skrev 2016-09-23 17:49:45 följande:

Självklart kan det vara så men gissningsvis finns det en normalfördelningskurva som är relativt jämn både uppåt och nedåt när det gäller de närmaste centimetrarna från genomsnittet.

Vad avser en närmsta centimetrarna, ja. Annars tror jag inte alls sambandet är så tydligt.
  • skruttan8

Under 175 är kort, finns väl ingen gräns däremot genomsnitt och under 170 är inte många män.

Svar på tråden Gränsen för kort kroppslängd på män?