• olssonj

Måste "ta i" för att kissa efter förlossning

Hej.

Födde min dotter för snart 2 veckor sedan. Var en väldigt långdragen förlossning som slutade med klipp och sugklocka. Jag fick åka hem med kateter från BB i 3 dygn, då blåsan hade blivit så uttänjd, och när den togs ur kunde jag inte kissa. De satte då en ny kateter i 5 dygn. Efter det kunde jag kissa men jag måste nästan "krysta" ut det. Kan inte slappna av varken i duschen eller till rinnande vatten. Känner mig kissnödig men det är typ "stopp" i urinröret och jag måste använda varenda magmuskel för att tömma blåsan.

Många skriver om att det svider eller om inkontinens, men för mig varken svider det eller läcker. Jag får istället ta i allt jag har.

Någon som upplevt samma sak? Barnmorskorna jag pratat med har ingen aning.. undrar bara vad det kan bero på och om det kommer återgå till det normala igen. Väldigt psykiskt påfrestande.

• Svar på tråden Måste "ta i" för att kissa efter förlossning
  • Blicka

Jag hade jättesvårt att hitta tekniken efter min första förlossning. I början gick det inte alls o jag hade först kateter o sen tappade jag mig själv. Ett tips jag fick var att sitta med magen mot toalettens ryggstöd, blir visst en annan teknik då som kan hjälpa till. Efter ca 8 veckor funkade det ganska som vanligt igen.

• olssonj

Tog bort katetern i måndags så antar att jag får ge kroppen lite tid att hitta tillbaka då, är kanske lite ivrig. Är ju trots allt en ganska stor kamp den tagit sig igenom:) japp det är så jag sitter på toaletten, funkar faktiskt bättre! Tack för du delade med dig!

• Blicka
    olssonj skrev 2016-09-22 10:57:05 följande:

Tog bort katetern i måndags så antar att jag får ge kroppen lite tid att hitta tillbaka då, är kanske lite ivrig. Är ju trots allt en ganska stor kamp den tagit sig igenom:) japp det är så jag sitter på toaletten, funkar faktiskt bättre! Tack för du delade med dig!

Jag minns att jag tyckte det var jättejobbigt när en sådan självklar grej inte fungerade efter förlossningen. Men som sagt det rättade ju till sig till slut. Har du kollat upp uvi? Tänkte eftersom du haft kateter. Fråga om du undrar ngt.
Svar på tråden Måste "ta i" för att kissa efter förlossning