• valpis85

    Kan man ändra sin meny på dopet även om det står nått annat på inbjudan?

    Vår ekonomi är inge bra nästa månad och ska ha dop då. Vi har skrivit att det blir mat och tårta efteråt men vi har inte råd med någon stor mat utan tänkte nu frallor med massor av tillbehör. Kakor och tårta efteråt. Måste man skicka sms till alla och säga att det blir frallor m.m istället för mat?

  • Svar på tråden Kan man ändra sin meny på dopet även om det står nått annat på inbjudan?
  • Duckan

    Ändra menyn kan du väl göra, men du måste meddela alla detta. Jag hade säkert tyckt att det var lite märkligt beteende, men jag kan lösa mitt eget matintag så inget problem.

  • JA77

    TS, har du kollat på matalternativ som föreslås? Vad har du för budget? På en 40-årsfest kom 50 gäster, maten kostade ca 3000 (och då var det bla rostbiff, matiga sallader, kallskuren chark, bröd och dessertost).

  • krompa

    Säger som andra.

    Gör en stor pastasallad med mycket grönsaker. Det är mycket billigare än frallor och mer mättande. Äter alla kött kan du blanda i kyckling i salladen och annars har ni kyckling vid sidan av, fast då behövs oftast mer.

    Om budgeten fortfarande känns tight med pastasallad kan du be någon nära dig att köpa sallad och be någon annan köpa gurka osv. många bäckar små... Dessutom är det inte en stor extrakostnad för de som hjälper dig, så det gör de nog gärna  =)

  • nnnnnnnn
    valpis85 skrev 2016-09-21 17:03:14 följande:
    Vår ekonomi är inge bra nästa månad och ska ha dop då. Vi har skrivit att det blir mat och tårta efteråt men vi har inte råd med någon stor mat utan tänkte nu frallor med massor av tillbehör. Kakor och tårta efteråt. Måste man skicka sms till alla och säga att det blir frallor m.m istället för mat?

    Som många andra säger:

    1) Det är DYRT med frallor och pålägg.
    2) Det är billigt med soppa och då slipper ni ändra inbjudan. Om ni 6-dubblar receptet nedan och har tur att hitta billiga morötter + lök (här finns för 4 kr/kg just nu), skippar saffran och ev även youghurtklicken, så blir det inte många kronor för en härlig soppa för alla. Max 200-300 kr.
    Till det kan ni servera vanligt hederligt knäckebröd eller hembakat billigt bröd på mjöl + vatten + jäst + salt + olja, servera med enbart smörgåsmargarin eller smör+ost.
    Skulle gissa att matbudgeten kan hålla sig runt 10 - 15 kr/pers.

    SÅ jag hade kokat en rejäl gryta med soppa. Denna är grymt god:

    8 Portioner:


    2 gula lökar 1000 g morötter smör eller olja att steka i 4 potatisar 1 paket saffran (à 1/2 g) KAN UTESLUTAS 2 l grönsaksbuljong 2 dl apelsinjuice salt peppar Ingefärsyoghurt ca 2 tsk färsk ingefära 2 dl matyoghurt hackad gräslök eller persilja Så här gör du Skala och hacka lök och morötter. Stek i smör eller olivolja i en kastrull. Skala potatisen och skär den i bitar. Lägg ner i kastrullen tillsammans med saffran när löken börjar ta färg. Fräs alltihopa ytterligare några minuter. Tillsätt buljongen och låt koka i ca 15 minuter under lock. Kör soppan i en matberedare eller med mixerstav tills den är slät. Rör i apelsinjuice. Smaksätt med salt och peppar. Ingefärsyoughurt: Riv ner någon tesked färsk ingefära i matyoghurt och rör om. Ringla detta över soppan och strö på lite hackad gräslök eller persilja vid servering.
  • monkees
    valpis85 skrev 2016-09-21 17:03:14 följande:

    Vår ekonomi är inge bra nästa månad och ska ha dop då. Vi har skrivit att det blir mat och tårta efteråt men vi har inte råd med någon stor mat utan tänkte nu frallor med massor av tillbehör. Kakor och tårta efteråt. Måste man skicka sms till alla och säga att det blir frallor m.m istället för mat?


    "Frallor med tillbehör"?! Liksom WHAT! Det är knappast billigt det heller. Torde inte kosta mer att bjuda på ngt matigt? Ni har ju inte utlovat hjortstek utan det funkar väl med .......paj t ex? i värsta fall. Gästerna kommer antagligen hungriga för det skulle jag göra om jag visste att jag skulle på kalas och äta mat.
  • monkees
    krompa skrev 2016-09-22 13:27:19 följande:

    Säger som andra.

    Gör en stor pastasallad med mycket grönsaker. Det är mycket billigare än frallor och mer mättande. Äter alla kött kan du blanda i kyckling i salladen och annars har ni kyckling vid sidan av, fast då behövs oftast mer.

    Om budgeten fortfarande känns tight med pastasallad kan du be någon nära dig att köpa sallad och be någon annan köpa gurka osv. många bäckar små... Dessutom är det inte en stor extrakostnad för de som hjälper dig, så det gör de nog gärna  =)


    Men kan verkligen TS vara på riktigt? Liksom när man plötsligt inser att man inte har råd med mat så ska man bjuda på FRALLOR!? Liksom hur kommer en normal människa ens på tanken?
  • Zitzen

    Ja, ni bör säga till om ni bjuder på frallor istället för mat. Och som många har sagt: frallor är dyrt. Du har fått många bra tips på billig mat tycker jag. Kör på det.

    Sen måste jag säga att jag tycker att det låter bekymmersamt att ni inte anser er ha råd med mat för att ni har dålig ekonomi nästa månad. Tydligen bedömde ni att ni hade råd när ni skrev inbjudan. Lite bättre framförhållning än så bör man ha om man har barn.

  • Spegelbilden
    JA77 skrev 2016-09-22 11:58:23 följande:

    TS, har du kollat på matalternativ som föreslås? Vad har du för budget? På en 40-årsfest kom 50 gäster, maten kostade ca 3000 (och då var det bla rostbiff, matiga sallader, kallskuren chark, bröd och dessertost).


    Fast det där är ju typ 60 kr per person och det är väl inte så billigt?! Det är ju typ vad smörgåstårta kostar.

    TS, om detta nu stämmer så håller jag med flera andra i tråden. Gör en superbillig soppa och baka eget bröd. Går nog inte på mer än en femhundring. Alternativt att du bjuder på pastasallad med kyckling. Om du köper utländsk kyckling kan du få 1 kg för runt 50-lappen. Köp typ 5 kg. Lär räcka. Sen pasta, ost på extrapris, lite grönsaker så som majs, gurka, tomat. Kostar max 200 kr. Sen bakar du bröd och köper smör och ost. Kostnad ca 150 kr. Och kanske gör en dressing, typ 100 kr. Summa: 700 kr.

    Jag hade blivit besviken om jag fått en fralla när det stod mat. Folk kommer antagligen också snacka en del skit om tillställningen efteråt istället för att se det som en trevlig stund, så ta till dig av våra råd.

    Om du inte ens anser att ni har råd med den skrala budgeten så skulle jag kolla med föräldrar och syskon om de kan hjälpa till med typ 200 kr var eller liknande.
  • JA77
    Spegelbilden skrev 2016-09-23 19:47:01 följande:
    Fast det där är ju typ 60 kr per person och det är väl inte så billigt?! Det är ju typ vad smörgåstårta kostar.

    TS, om detta nu stämmer så håller jag med flera andra i tråden. Gör en superbillig soppa och baka eget bröd. Går nog inte på mer än en femhundring. Alternativt att du bjuder på pastasallad med kyckling. Om du köper utländsk kyckling kan du få 1 kg för runt 50-lappen. Köp typ 5 kg. Lär räcka. Sen pasta, ost på extrapris, lite grönsaker så som majs, gurka, tomat. Kostar max 200 kr. Sen bakar du bröd och köper smör och ost. Kostnad ca 150 kr. Och kanske gör en dressing, typ 100 kr. Summa: 700 kr.

    Jag hade blivit besviken om jag fått en fralla när det stod mat. Folk kommer antagligen också snacka en del skit om tillställningen efteråt istället för att se det som en trevlig stund, så ta till dig av våra råd.

    Om du inte ens anser att ni har råd med den skrala budgeten så skulle jag kolla med föräldrar och syskon om de kan hjälpa till med typ 200 kr var eller liknande.
    Det var verkligen inte billigt, jag ville bara illustrera vad mat kostar och hur dyrt det kan bli om man har en viss typ av mat!
  • JA77
    Spegelbilden skrev 2016-09-23 19:47:01 följande:
    Fast det där är ju typ 60 kr per person och det är väl inte så billigt?! Det är ju typ vad smörgåstårta kostar.

    TS, om detta nu stämmer så håller jag med flera andra i tråden. Gör en superbillig soppa och baka eget bröd. Går nog inte på mer än en femhundring. Alternativt att du bjuder på pastasallad med kyckling. Om du köper utländsk kyckling kan du få 1 kg för runt 50-lappen. Köp typ 5 kg. Lär räcka. Sen pasta, ost på extrapris, lite grönsaker så som majs, gurka, tomat. Kostar max 200 kr. Sen bakar du bröd och köper smör och ost. Kostnad ca 150 kr. Och kanske gör en dressing, typ 100 kr. Summa: 700 kr.

    Jag hade blivit besviken om jag fått en fralla när det stod mat. Folk kommer antagligen också snacka en del skit om tillställningen efteråt istället för att se det som en trevlig stund, så ta till dig av våra råd.

    Om du inte ens anser att ni har råd med den skrala budgeten så skulle jag kolla med föräldrar och syskon om de kan hjälpa till med typ 200 kr var eller liknande.
    Snacka skit kanske man inte gör sinsemellan, men folk kommer inte att stanna länge om de är hungriga. 
  • Axioria1

    Jag hade definitivt velat veta om att menyn var ändrad från mat till en fralla. Jag hade inte alls blivit sur eller så utan bara velat planera om så vi och framförallt vårt barn ätit innan.

    Annars är ett ypperligt förslag en rotfruktssoppa nu när rotfrukterna är superbilliga. Sen hembakat bröd till. Perfekt!

Svar på tråden Kan man ändra sin meny på dopet även om det står nått annat på inbjudan?