• Anonym (Josse)

Hur ska man skydda sig mot rån och stöld?

Rån och stöld verkar bli vardagsmat i vårt land nu och är tydligen något man får räkna med kan hända när man går ut nuförtiden. Mobiltelefoner stjäls mitt framför ögonen på folk och det är personrån, väskryckningar och annat hemskt dagarna i ända. Halsband slits av halsen på folk som går nerför gatan och folk blir misshandlade för lite cash. När man går ut så måste man ju ha med sig plånbok, telefon och nycklar och en del har säkert mer saker med sig. Hur skyddar man sig bäst mot stöld och rån eller åtminstone mot att inte förlora alla värdesaker på en gång? Endast seriösa svar!!!

• Svar på tråden Hur ska man skydda sig mot rån och stöld?
  • Anonym (Josse)

Kom igen! Någon måste ju ha lite tips?

• Aniiee

1: Ha ALDRIG saker i bakfickor.
    2: HA ALLTID sakerna på olika ställen på kroppen (innerficka, fickor fram, bröstficka, i BHn mm.)
    3: VÄSKAN är till för stora(ish) prylar, INTE för plånboken och mobilen. 
    4: VÄSKAN ska hänga på axeln och remmen ska inte nå längre än att du kan knipa åt väskan med arbågen.
    5: PILLA INTE på mobil och plånbok i onödan. 

Lite ungdomsvett från polisen i Tokyo.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Anonym (Josse)
    Aniiee skrev 2016-09-22 15:27:27 följande:
    1: Ha ALDRIG saker i bakfickor.
    2: HA ALLTID sakerna på olika ställen på kroppen (innerficka, fickor fram, bröstficka, i BHn mm.)
    3: VÄSKAN är till för stora(ish) prylar, INTE för plånboken och mobilen. 
    4: VÄSKAN ska hänga på axeln och remmen ska inte nå längre än att du kan knipa åt väskan med arbågen.
    5: PILLA INTE på mobil och plånbok i onödan. 

Lite ungdomsvett från polisen i Tokyo.
    Tack för bra råd! Grejen är ju att man som tjej oftast har allt- plånbok, mobil och nycklar i väskan och det är ju förstås dumt har jag börjat tänka på på sista tiden och som du skriver dessutom helt fel att göra så. Det är synd att tjejkläder ytterst sällan har fickor värda att nämna och än mindre innefickor eller fickor med dragkedjor. Får leta efter en jacka med bra fickor nu till vintern. Tack igen! Hoppas fler kan komma med andra bra råd också.

Förresten, nummer 4, hur är det med typ messenger bags eller väskor man hänger snett över kroppen där själva väskan sen hänger på höften/låret? Bra eller dåligt?
  • Aniiee
    Anonym (Josse) skrev 2016-09-22 16:13:52 följande:
    Tack för bra råd! Grejen är ju att man som tjej oftast har allt- plånbok, mobil och nycklar i väskan och det är ju förstås dumt har jag börjat tänka på på sista tiden och som du skriver dessutom helt fel att göra så. Det är synd att tjejkläder ytterst sällan har fickor värda att nämna och än mindre innefickor eller fickor med dragkedjor. Får leta efter en jacka med bra fickor nu till vintern. Tack igen! Hoppas fler kan komma med andra bra råd också.

Förresten, nummer 4, hur är det med typ messenger bags eller väskor man hänger snett över kroppen där själva väskan sen hänger på höften/låret? Bra eller dåligt?
    Any time =)

Vi fick inpräntat i oss av polisen när vi gick i skolan (det här var alltså motsvarande svenska högstadiet) att om man hade en väska med läng rem så häng den just så, på motsatta axeln snett över kroppen. De flesta skolväskor som inte är ryggsäckar är ju så. Men även sånna väskor är bra om remmen inte är alltför lång, och ha koll så den inte hamnar på ryggen. 

Tjejkläder och fickor är ju halvt hopplöst.... 
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Anonym (Josse)
    Aniiee skrev 2016-09-22 16:30:04 följande:
    Any time =)

Vi fick inpräntat i oss av polisen när vi gick i skolan (det här var alltså motsvarande svenska högstadiet) att om man hade en väska med läng rem så häng den just så, på motsatta axeln snett över kroppen. De flesta skolväskor som inte är ryggsäckar är ju så. Men även sånna väskor är bra om remmen inte är alltför lång, och ha koll så den inte hamnar på ryggen. 

Tjejkläder och fickor är ju halvt hopplöst.... 
    Jag tycker att det är väldigt störigt att tjejkläder, speciellt jackor, aldrig har vettiga fickor. På sin höjd brukar det finnas en liten ficka utan dragkedja eller ens en knapp att stänga fickan med. Dåligt!!! Det vore ju dessutom mer bekvämt att kunna ha plånbok, telefon och nycklar i fickor istället för att släpa runt på en väska både med tanke på rån/stöld och bara bekvämlighet.
  • Anonym (Josse)
    Dexter dot com skrev 2016-09-23 19:12:46 följande:
    Jag har köpt överfallsspray som jag alltid har i fickan/väskan. Beställt från Bodyguard. Hoppas ju att jag aldrig ska behöva använda den men det känns bättre med den .

www.bodyguard.se/produkter/forsvarsspray/
    Bra idé. Tänker du på något annat när du är ute som på att inte ha på dig guldsmycken t ex eller ha en dyr mobiltelefon eller alla betalkort med dig?
  • Dexter dot com
    Anonym (Josse) skrev 2016-09-23 19:20:33 följande:
    Bra idé. Tänker du på något annat när du är ute som på att inte ha på dig guldsmycken t ex eller ha en dyr mobiltelefon eller alla betalkort med dig?
    Nej, jag vägrar begränsa mig och gå runt och oroa mig allt för mycket men jag väljer tex att aldrig gå ensam kvällstid i stan. Och är jag i stan är det oftast för att shoppa, gå på krogen, ut och äta mm och då behöver jag både mina smycken, telefon och kort ;)
Svar på tråden Hur ska man skydda sig mot rån och stöld?