• Marie1975

Familjehem

Har en fråga! Vi fick nyligen min systerson akutplacerad här via soc, nu har han bott här 1,5 mån och kommer bli familjehems placerad här from 1 okt. Nu säger soc att vi kommer få betalt från 1 okt. Varför får vi ingentig för tiden han varit här? Och varför får min syster fortfarande hans barnbidrag? (Han har varit placerad på andra ställen i 8 mån) Hon får även barnpension eftersom barnens pappa gått bort. Hon har alltså fått ca 2500 kr /mån x 8 månader fast han inte har bott där. Är det ok?

• Svar på tråden Familjehem
  • Birgitta02

Ni är familj och då får ni inte betalt. Men jag hoppas ni åtminstone fått en slant för maten? Eller betalar syrran det? Han har ju inte formellt varit placerad hos er som familjehem och därmed utgår inte merkostnader och lön. Men jag tycker ni ska få en schablonmässig slant för maten. Typ 2000 kr i månaden med allt. Diskutera det med familjerätten. Kommunikation är allt.

De frågor du ställer i ditt inlägg borde du ställa till familjerätten.

• camave

Självklart kommer ni få både omkostnadsersättning och arvode så länge barnet bor hos er. Även om ni är släkt!!!

Ni skulle även haft betalt för dessa veckor innan. Om nu soc placerade barnet hos er.

Barnbidrage ska också tillfalla er.

Barnpensionen är jag inte helt säker på. Antingen till er eller på ett konto till barnet.

I alla fall inte till biomamman.

Ni får helt enkelt stå på er. Soc kommer spela på era känslor då ni är anhöriga!!

• Uttran

Det är så det fungerar. Eftersom ni inte har varit familjehem officiellt sp får ni heller infa pengar, det går inte att få i efterskott. Mamman kommer inte behöva betala tillbaka barnbidraget heller eftersom hon officiellt fortfarande hade vårdnaden om barnet. Däremot tycker jag att ni kan fråga henne om barnbidraget, men det är helt frivilligt om hon vill föra över pengarna.

• Uttran
    Birgitta02 skrev 2016-09-22 11:44:24 följande:

Ni är familj och då får ni inte betalt. Men jag hoppas ni åtminstone fått en slant för maten? Eller betalar syrran det? Han har ju inte formellt varit placerad hos er som familjehem och därmed utgår inte merkostnader och lön. Men jag tycker ni ska få en schablonmässig slant för maten. Typ 2000 kr i månaden med allt. Diskutera det med familjerätten. Kommunikation är allt.

De frågor du ställer i ditt inlägg borde du ställa till familjerätten.

Man får betalt fast man är familj, jag fick 10 000 kronor/månad då jag var familjehem åt en anhörig.
  • camave
    Uttran skrev 2016-09-23 13:13:03 följande:

Det är så det fungerar. Eftersom ni inte har varit familjehem officiellt sp får ni heller infa pengar, det går inte att få i efterskott. Mamman kommer inte behöva betala tillbaka barnbidraget heller eftersom hon officiellt fortfarande hade vårdnaden om barnet. Däremot tycker jag att ni kan fråga henne om barnbidraget, men det är helt frivilligt om hon vill föra över pengarna.

Mamman får inte behålla barnbidraget om barnet är omhändertaget. Det går till familjhemmet och sen väljer soc om dom drar av samma summa från omkostnaden. Allt är en förhandlingsfråga!
  • Uttran
    camave skrev 2016-09-23 13:29:59 följande:

Mamman får inte behålla barnbidraget om barnet är omhändertaget. Det går till familjhemmet och sen väljer soc om dom drar av samma summa från omkostnaden. Allt är en förhandlingsfråga!

Barnet blev officiellt omhändertaget 1 oktober, från det datumet från mamman inte behålla barnbidraget, men innan dess får hon behålla barnbidraget då det inte är officiellt.
  • camave
    Uttran skrev 2016-09-23 15:06:30 följande:

Barnet blev officiellt omhändertaget 1 oktober, från det datumet från mamman inte behålla barnbidraget, men innan dess får hon behålla barnbidraget då det inte är officiellt.

Hur vet du det? Är du insatt i ärendet?

Om barnet blev akut omhändertaget och jourplacerat hos ts så borde/ ska ts ha betalt från dag ett från socialtjänsten.

Sen är det självklart att det tar ett tag för barnbidraget att stoppas och hamna rätt.
  • Uttran
    camave skrev 2016-09-23 17:07:42 följande:

Hur vet du det? Är du insatt i ärendet?

Om barnet blev akut omhändertaget och jourplacerat hos ts så borde/ ska ts ha betalt från dag ett från socialtjänsten.

Sen är det självklart att det tar ett tag för barnbidraget att stoppas och hamna rätt.

Det står i trådstarten! Det står också att ts är familjehem och inte ett akut jourboende.
  • camave
    Uttran skrev 2016-09-23 17:31:54 följande:

Det står i trådstarten! Det står också att ts är familjehem och inte ett akut jourboende.

Det är ju en tolkningsfråga. Jag tolkar det som att barnet akut blev det placerat hos ts. Alltså jourplacerat.

Sen kan soc kalla det vad dom vill. Dom skulle haft betalt från dag ett!!
  • Uttran
    camave skrev 2016-09-23 20:00:56 följande:

Det är ju en tolkningsfråga. Jag tolkar det som att barnet akut blev det placerat hos ts. Alltså jourplacerat.

Sen kan soc kalla det vad dom vill. Dom skulle haft betalt från dag ett!!

Nej, det är ingen tolkningsfråga, såhär står det: "kommer bli familjehems placerad här from 1 oktober" Det betyder att han kommer bli placerad första oktober och inte blev placerad i september, juli eller någon annan månad. Däremot har han BOTT hos dem, men han har inte varit familjehemsplacerad där.

Jag tycker också de borde fått betalt från dag ett och jag tycker det är fel att de inte får det, men såhär ser det ut i alla fall.
  • Birgitta02
    Uttran skrev 2016-09-23 13:14:44 följande:
    Man får betalt fast man är familj, jag fick 10 000 kronor/månad då jag var familjehem åt en anhörig.
    Det är nog olika från kommun till kommun verkar det som. Här, där jag bor, får man inte betalt för akutplacering. Det är först när papperen är skrivna och det är stadfäst som man får omkostnadsersättning och lön.
  • Uttran
    Birgitta02 skrev 2016-09-24 11:41:49 följande:

Det är nog olika från kommun till kommun verkar det som. Här, där jag bor, får man inte betalt för akutplacering. Det är först när papperen är skrivna och det är stadfäst som man får omkostnadsersättning och lön.

Så är det där jag bor också, det jag reagerade på var att du skrev att man inte fick betalt alls, inte senare heller. För mig tog det 7 månader att ordna med alla papper, det verkar som att det gick fort i ts fall.
  • Birgitta02
    Uttran skrev 2016-09-24 11:57:27 följande:
    Så är det där jag bor också, det jag reagerade på var att du skrev att man inte fick betalt alls, inte senare heller. För mig tog det 7 månader att ordna med alla papper, det verkar som att det gick fort i ts fall.
    Då tolkade du det lite fel. Men lätt gjort :)
    Det är svårt för kommunen att betala ut pengar om inga papper är skrivna. Men beroende på var TS bor så kan man få betalt retroaktivt när man officiellt blir familjehem.
  • nernu

När det gäller barnbidraget så är det soc ansvar att se till att det inte går till mamman längre.

Hur är barnet placerat? Har ni bara kommit överens om att det ska bo hos er och placeringen blir officiell 1 okt eller är det en jourfamiljsplacering?

• Uttran
    Birgitta02 skrev 2016-09-24 12:01:44 följande:

Då tolkade du det lite fel. Men lätt gjort :)

Det är svårt för kommunen att betala ut pengar om inga papper är skrivna. Men beroende på var TS bor så kan man få betalt retroaktivt när man officiellt blir familjehem.

Låt oss hoppas att hon får pengar retroaktivt.
Svar på tråden Familjehem