• Emerencia

    Sitta normalt

    Jag kan verkligen inte sitta normalt på en stol. Dvs, röven på sätet, ryggen mot stödet, rak rygg och fötterna på golvet. De är så obehagligt. Jag åker ca 4 timmar om dagen kollektivt till och från skolan. Jag är kort så benen dinglar lite när jag sitter normalt och får helt enkelt ont i ryggen. Benen får inte 90° vinkel vid knäna utan snarare 120°. Inte alls skönt att sitta så. Kommer på mig själv att spänna fötterna så jag bara har tårna i marken så knät får 90° för då gör det inte ont i kroppen men fötterna börjar i skaka när man sitter så länge.

    Jag tar av mig skorna och lindar in fötterna i en tröja för att det ska vara "ok" att ha fötterna på sätet mitt emot eller om jag sätter mig på dom. Samma sak under föreläsning, sitter skräddare på vanliga stolar. Såhär har jag alltid gjort, kan sitta normalt på en liten stol där knät får 90° men inte annars.

    Någon annan som har detta problem? Hur löser ni detta? Kan ju inte ta med en pall överallt för att kunna sätt upp fötterna.

  • Svar på tråden Sitta normalt
  • Emerencia

    Problemet är att jag inte orkar att ha bara tårna i baken under så långt tid varje dag. På kollektivtrafiken finns det inga stolsben. Inga stolar i skolan har de heller.

  • Aniiee

    Känner igen det där. Är rätt kort och att nå från ryggstödet till golvet är lögn. Jag sitter oftast så jag når till golvet med tårna, gärna också med benen lite "invikta" under stolen. Men då när jag inte stolsryggen, utan det blir att ha bra hållning istället. I större stolar, som fåtöljer, föreläsningssalar och bio blir det skräddarställning eller med benen vikta under mig (på "knä", men med rumpan på underlaget istället för på fötterna),.


    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Fia 28
    Emerencia skrev 2016-09-22 13:48:47 följande:

    Problemet är att jag inte orkar att ha bara tårna i baken under så långt tid varje dag. På kollektivtrafiken finns det inga stolsben. Inga stolar i skolan har de heller.


    Du måste röra på fötterna o inte ha dem i samma position hela tiden. Ha dem i kors ibland, och sen rakt ibland. 

    Va har ni för konstiga stolar i skolan utan ben? Flyter de i luften?
  • Emerencia
    Fia 28 skrev 2016-09-22 14:59:33 följande:

    Du måste röra på fötterna o inte ha dem i samma position hela tiden. Ha dem i kors ibland, och sen rakt ibland. 

    Va har ni för konstiga stolar i skolan utan ben? Flyter de i luften?


    Problemet är att det tar ca 1 timme och 20 min på tåget. Även om jag ändrar position då och då blir med tiden ingen position med fötterna ner behaglig. Får ont i ryggen till slut om jag inte tar upp fötterna.

    Vi har sånadär fula moderna stolar med en pinne i mitten bara. Typ barstol med ryggstöd. Men dessa är lite högre än normala stolar och är ännu värre för mig. Försöker skruva fötterna runt stolpe men de blir också obehagligt efter 2-3 timmar föreläsning så jag sätter mig skräddare istället
  • Anonym (Ont)

    Jag känner igen mig och har börjat få svullna ben när jag sitter två timmar utan att nå golvet. Har aldrig haft det problem ett förut . Kanske beror på åldern. Känns som om jag har flygit i 10 timmar.

    Kan ju inte gå runt med stödstrumpor hela tiden o nu nör det är ssommar.jättejobbigt. Ska man ha me en pall jämt. Vet inte vad jag ska göra ...

Svar på tråden Sitta normalt