• Michakaj1991

Missfall efter vävnadsprov.

Hej. Jag har lätta cellförändringar sen ett år tillbaka. Jag va gravid i vecka 10 och skulle göra nya cellprov. Dom tog även ett vävnadsprov. Efter undersökningen sa läkan att du kommer inte börja blöda efter detta. Efter några timmar börjar brun aktiga flytningar sen övergående till rosa blod till mens blod. I vecka 12 skulle jag göra mitt första ultraljud och jag berätta om mina blödningar hon sa att det inte var någon fara. Men när vi gjorde ultraljudet fick vi besked om missfall. Jag har pratat med en jag känner och hon var med om samma sak. Har läst om massa som varit med om detta. Jag kommer aldrig mer ta cellprov under graviditet. Varför säjer läkaren inte vad riskerna är?

• Svar på tråden Missfall efter vävnadsprov.
  • Fröken W

Beklagar missfallet :(

Jag gjorde ett cellprov när jag var i vecka 6-7 nånting, barnmorskan sa att vi kunde vänta till besöket i vecka 10 om jag hellre ville men det var lika bra att göra där och då.

Om cellprovstagning ökar risken för missfall så är jag väldigt tveksam till att de skulle utföra detta under en graviditet. Det skulle väl isf bara göras i de fall där man misstänker någon form av cellförändring. Min bm använde dock något annat "redskap", om det var en borste istället för skrapa eller tvärtom. Hon sa att man inte använder det vanliga redskapet på någon som är gravid.

Men som sagt, jag tror inte att ditt missfall beror på cellprovstagningen. Möjligtvis att det fick missfallet att starta, men att missfallet enbart berodde på cellprovet känns tveksamt.

Hur som helst så är det såklart jättetråkigt det som hänt. Hoppas ni mår bättre snart och att ni då kan börja försöka igen.

• Fröken W

Såg nu att det också tagits vävnadsprov...vet inte vad det innebär eller hur det görs men det bör inte göras om det riskerar att graviditeten avbryts.

Eller har du fått information om att det kan ha varit orsaken?

• FruNyfiken

Jag gjorde vävnadsprov varannan månad under hela min graviditet och enligt läkaren framkallar det inte missfall. Jag beklagar verkligen ditt missfall, men jag tror inte att det var vävnadsprov som gjorde det. Ett vävnadsprov är ju egentligen bara en liten vävnadsbit som tas loss.

• Michakaj1991

I mitt vävnadsprov klippte hon med en sax utan bedövning. Det gjorde ont. Och hon tog ingen liten bit hon klippte av en stor klump. Har läst lite på nätet att detta är en risk för missfall och även sätt flera läkar sidor som säger att man inte ska ta vävnadsprov alls under graviditet utan 3 -4 månader efter förlossning. Att ta ett vanligt cellprov med tops, borste, kamm är inte farligt. Nu i efterhand har jag blivit undersökt på gyn och läkarna sa att missfallet beror på provet.( som ingentligen inte skulle tagits) vi har även fått hjälp med en lex anmälan. Jag vill skriva detta till er andra gravida där ute som ska göra vävnadsprov. Att tänka en gång extra tex att är det här akut just nu? Att ta prover under min graviditet när dom ändå kommer ta om samma prover efter graviditeten? Jag tänker även på några jag läst om som försökt bli gravida i 3, 4 år och sen gjort detta och fått mf. Alla får tro vad dom vill och ha sina egna åsikter. Om 10 år kanske vi har all forskning kring detta ämne. Kram på er alla som läst och svarat

Svar på tråden Missfall efter vävnadsprov.