• Lady Unicorn

Oro

Jag hade ett mf i april, var i v 17 men dom trodde att barnet dött redan i v13. På akuten sa dom att missfall efter v 12 nästan alltid berodde på genitiska defekter. Är nu gravid igen och är förutom orolig för ett nytt mf orolig för att jag har större risk att föda ett barn med någon form av handikapp pga misfallet som troligen berodde på genitiska defekter. Jag är 36 år så har mitt ofödda barn en chans öht? Allt jag läser gör mig bara mer rädd och orolig. Ska på mitt första samtal den 4/10. Har sen tidigare 3 friska barn om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Oro
  • Anonym (.)

GenEtiska orsaker/kromosomavvikelser är ju vanligare ju äldre man blir. Så är det för alla. Med tre friska barn så skulle jag inte vara orolig.

• Cyanea

Det de menade (skulle jag tro) är inte att du har en ärftlig defekt. 

Koden i DNA är så oerhört komplex. Det är enormt långa kedjor med koder, och dessa koder måste vara nästintill perfekta för att ett barn ska kunna bli till. Små avvikelser kan gå bra, beroende på vad det är, men en del avvikelser är för stora eller för betydelsefulla för att ett embryo ska kunna utvecklas normalt. Det är ett mirakel att det går vägen så ofta som det gör. Det kan räcka med att en enda liten molekyl är fel så blir hela koden nonsens.

Det brukar ta några månader för de flesta att bli gravida. Många tror att det beror på att man missat ägglossningen eller liknande, men det finns studier som menar att det oftast blir en befruktning. Att man inte blir gravid beror då på att den genetiska koden blir felaktig så ägget inte delar sig och istället stöts ut. 

Att koden blir fel är inte så konstigt. Det är sånt som händer även den bästa. Det är inget oroa sig över utan helt normalt. Sånt händer jämt i kroppen, bara det att vi sällan märker det. Oftast rättar kroppen till det. Men i frågan om embryon blir felet så stort och de har ingen kropp som kan rätta till det. Istället utvecklas de inte. 

Så slappna du av - du har friska barn sedan tidigare! Jättetråkigt med missfallet, men detta är ett helt annat barn som inte har något att göra med det. Med största sannolikhet kommer det att gå toppen! 

Lycka till :) 

Svar på tråden Oro