• Busunni

Mens, missfall eller vad?

För en vecka sedan gjorde jag ett graviditetstest från rfsu. Visade två sträck, ett väldigt svagt. Pojkvännen var inte övertygad så jag gjorde ett till dagen därpå som visade två sträck men om möjligt ett ännu svagare andra sträck. Då var mensen sen i en vecka. Jag har inte haft några tydliga symtom förutom ömma bröst. (Och kanske lite hetsigare humör).

I förrgår fick jag tväront i tjejmagen direkt efter sex med orgasm. Gick fort över och inget blod kom. När jag däremot gick på toa dagen efter så till min besvikelse såg jag blod på papperet då jag torkade mig =( det var ljusrosa. Sprang på toan fram och tillbaka, det kom bara mer och mer och blev allt mörkare. Blödde hela dagen igår, men en konstig blödning. Det var som att i bindan lämnades det bara några droppar men när jag torkade mig kom det jättemycket? Det var som att det inte pushades på medan när man har mens så kommer det ju ändå? Låter konstigt, jag vet. Idag blöder jag också, men inte lika mycket men fortfarande en klar röd färg. Har jag fått missfall tro? Har ömma bröst, ingen värk i tjejmagen, känns precis som i förrgår - bara det att jag blöder...

Skulle bli jätteglad om någon med erfarenhet kunde dela med sig av lite info. Bra som dålig...

• Svar på tråden Mens, missfall eller vad?
  • Cyanea

Jättesvårt att säga, tyvärr. 

Det är inte ovanligt att blöda i tidig graviditet. Det finns många anledningar till att blöda som är helt ofarliga. Det kan även vara så att de svaga strecken på testerna varit spökstreck eller att det blivit en så kallad kemisk graviditet. Då fäster ägget och börjar producera hCG men slutar utvecklas nästan direkt. Så här tidiga missfall räknas egentligen inte heller som missfall, det är såpass vanligt att det blir en befruktning men ingen graviditet. 

Jag själv har blött båda gångerna jag plussat. Dock tog jag progesteronvagitorier som vi misstänker retade slemhinnorna så jag blödde. Första gången var det en kemisk graviditet/tidigt missfall, andra gången blev det en dotter.

Prova att testa igen om ett par dagar. Är strecket starkare är det förmodligen inget missfall.

Håller tummarna för att det går bra för dig, stort lycka till! 

• Mallemamma

Min första graviditet så gick jag på toa efter sex och där var massa blod i toan och jag blev jätte ledsen, men det kom inget mer blod efter det och det blev en bebis ändå.

Blodet var inte så mörkt som vid mens, utan klar rött (färskt) som du beskriver, då brukar de ju bero på sköra slemhinnor.

Hoppas det beror på sköra slemhinnor för dig med. Man har ju hört många solskenshistorier med blödningar som inte varit någon fara. Tycker du borde blöda mer om det är missfall.

Ring MVC och be om ett vul så snart som möjligt.. Alternativt ring gynakuten och säg att du haft ont för då brukar man få ultraljud då det kan misstänkas vara utomkveds. Även om det inte låter som det på det du skriver men på så sätt får du ett snabbt vul och slipper oroa dig en längre tid :) nämn inte sexet för då kommer de be dig avvakta. (Man måste oftast överdriva för att få ett vul så tidigt)

Lycka till, skriv gärna hur det gått.

• Mallemamma

Tar tillbaka det med att be om vul redan, det kommer förmodligen oroa ännu mer, tänkte inte att graviditeten var så tidig. Ett vul nu hade förmodligen bara visat en liten plupp utan hjärtslag eller nåt oavsett så det är nog svårt att avgöra om det skulle vara missfall. Men du kan be dem mäta ditt hcg, å sedan följa upp om några dagar med nytt hcg test för att se om det ökar :)

Men jag tycker inte du ska oroa dig än om du inte forsätter blöda mycket. Hoppas allt går vägen för dig.

Svar på tråden Mens, missfall eller vad?