• Bakslag

Varför inte en del av tredje riket?

Jag tycker det snackas för lite om en av Sveriges stora skamfläckar, Att vi aldrig förklarade tyskarna krig trots att våra båda grannar och broderfolk Norge och Danmark blev invaderade av ett jävla pack...

Som att det spelade någon roll att vi skulle förlorat. Hedern hade i alla fall varit i behåll.

Varför föll Sverige inte under nazisternas regim?
    Varför dog en massa allierade soldater för stål från Kiruna?

Jag vet inte, men detta är tydligen tabu eftersom vi fick höra i skolan hur duktiga vi i Sverige varit som inte varit i krig på flera hundra år. Antar att de fortfarande får höra samma sak.

Är det någon som sitter inne med sanningen???

...served in a company of heroes
  • Svar på tråden Varför inte en del av tredje riket?
  • nattuv
    Bakslag skrev 2016-09-24 00:43:01 följande:

Jag tycker det snackas för lite om en av Sveriges stora skamfläckar, Att vi aldrig förklarade tyskarna krig trots att våra båda grannar och broderfolk Norge och Danmark blev invaderade av ett jävla pack...

Som att det spelade någon roll att vi skulle förlorat. Hedern hade i alla fall varit i behåll.

Det var ingen skamfläck. Att kasta bort en massa människoliv för att rädda "hedern" är bara korkat. Dessutom lades resurserna på att bekämpa ett annat jävla pack i öster.

1.Sverige var inte politiskt viktigt
    2.Sverige var inte ideologiskt viktigt
    3.Sverige var inte strategiskt viktigt
    Det vill säga Sverige var inget primärmål.

Varför dog en massa allierade soldater för stål från Kiruna?

Av samma anledning som en massa tyskar dog för svenska kullager.

Nej.

• Bakslag
    nattuv skrev 2016-09-24 01:30:31 följande:
    Det var ingen skamfläck. Att kasta bort en massa människoliv för att rädda "hedern" är bara korkat. Dessutom lades resurserna på att bekämpa ett annat jävla pack i öster.

1.Sverige var inte politiskt viktigt
    2.Sverige var inte ideologiskt viktigt
    3.Sverige var inte strategiskt viktigt
    Det vill säga Sverige var inget primärmål.Av samma anledning som en massa tyskar dog för svenska kullager.

Nej.

Så du menar att Sverige hade en dold agenda att genom att sälja stål till tyskarna skulle på sikt kommunisterna bekämpas. Önsketänkande som ersätter faktumet feghet.

Ja, åk till Norge och håll huvudet hög om du kan. Vi undrar varför de firar sin nationaldag på ett ursinnigt vis....

Tror fan att Sverige va strategiskt viktigt! Varför åkte tysk trupp järnväg i Sverige till fronten. Skamligt!

Min avatar avser just precis det, Om alla gjort som Sverige och skitit knäck hade vi hamnat i Stalins grepp. Hade varit ett Europa att hänga i julgran nu det!
  • nattuv
    Bakslag skrev 2016-09-24 02:08:52 följande:
    Så du menar att Sverige hade en dold agenda att genom att sälja stål till tyskarna skulle på sikt kommunisterna bekämpas. Önsketänkande som ersätter faktumet feghet.

Ja, åk till Norge och håll huvudet hög om du kan. Vi undrar varför de firar sin nationaldag på ett ursinnigt vis....

Tror fan att Sverige va strategiskt viktigt! Varför åkte tysk trupp järnväg i Sverige till fronten. Skamligt!

Min avatar avser just precis det, Om alla gjort som Sverige och skitit knäck hade vi hamnat i Stalins grepp. Hade varit ett Europa att hänga i julgran nu det!
    Läs om läs rätt och när du lika håller på så läs lite 1900-tals historia. Eller fortsätt leva i okunnighet. Mig kvittar det lika.
  • Bakslag
    nattuv skrev 2016-09-24 02:21:07 följande:
    Läs om läs rätt och när du lika håller på så läs lite 1900-tals historia. Eller fortsätt leva i okunnighet. Mig kvittar det lika.
    Så då vet jag, du kan vara en av mina 70-tals lärare...

Nån annan med sanningen?
  • Bakslag
    nattuv skrev 2016-09-24 02:21:07 följande:
    BTW, har du också en morfar från Kanada som dog för din jävla levnadstandard. STFU
  • Aniiee
    Bakslag skrev 2016-09-24 02:36:07 följande:
    BTW, har du också en morfar från Kanada som dog för din jävla levnadstandard. STFU
    Du, min morfar hade den gigantiska turen att INTE dö i ett koncentrationsläger. Däremot gjorde 85% av resterande släktingar det. Och jag råkar hålla med Nattuv här, du behöver läsa lite 1900-talshistoria. Så STFU själv med din kanadensiske morfars levnadsstandard. Hyperbolic, of course....
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • bängolle

Vadå andra världskriget? Det finns ju nazzar i Sveriges riksdag as we speak. Hur fan gick det till?
    För övrigt måste jag också roffa åt mig lite oförtjänt cred på bekostnad av sen länge döda släktingar.
    Har en släkting som dog i ett koncentrationsläger. Han var full och trillade ner från ett vakttorn.

Svar på tråden Varför inte en del av tredje riket?