• Autumnleaf76

Hur många gånger per natt är er 5-åring upp på nätterna?

Min dotter vaknar och kommer upp mellan 1-4 gånger per natt, oftast två gånger. Men ibland färre/fler. Hon ska oftast kissa de gånger hon kommer upp, lägger sig snällt efteråt och somnar om.

Undrar hur många gånger per natt det är normalt för en 5-åring att vakna och kliva upp.

• Svar på tråden Hur många gånger per natt är er 5-åring upp på nätterna?
  • Mrs Moneybags

Han vaknar en gång per natt och kommer in och lägger sig bredvid mig. Sedan sover han vidare till ca 7-8-tiden.

Somnar oftast kring 8, vi börjar nattproceduren vid 7.

• InaLo

Min dotter vaknar kanske 1gång i veckan. Hon sover i samma rum. Oftast räcker det med att hon hör min röst så somnar hon om. Ibland kommer hon upp i vår säng.

Det kan vara bra med inte för mycket vätska innan Sängdax. Även yoghurt och sådant.

• mammalovis

Min dotter är nog uppe och kissar och dricker vatten 1-2 gånger per natt. Hon sköter det själv så jag märker det inte. För säkerhets skull kollade vi så hon inte var på väg att få diabetes, då hon även drack vid maten och vid tandborstningen. Hon läggs vid 20 och är morgonpigg vid 6-7 oftast. En gång varje eller varannan vecka somnar hon tidigare än läggdags.

• corona
    Lia4 skrev 2016-09-25 21:33:42 följande:

Oj, det var sent. Orkar han med skolan då? Skulle aldrig mina gjort i den åldern.

Svar på frågan: de har sovit hela natten i den åldern.

Ja, det är jättesent! Lägger honom vid 19-19.30, men han är fortfarande vaken när vi lägger oss vid 22.30.
  • thweni

Sonen bor 6 år i januari. Numer vaknar han knappt alls om nätterna, men gör han det så är det pga en mardröm så han ropar på oss att komma och lägga på honom täcket alt hämta honom (lite mörkrädd). Händer kanske 1-5ggr/månad.

• narie24

Min 5-åring (fyller om två mån) somnar innan 20 och blir väckt 6. Enstaka ggr kommer han upp för att kissa. Detta tack vare att han sover inne hos sin storasyster. Han började sova där för ett halv år sedan. Innan dess kom han upp ca 2 ggr per natt och ville bli omstoppad. Kunde inte somna om själv.
    Nu får han sin trygghet från storasyster.

• jennyz

Vår treåring sover hela natten oftast, vissa perioder vaknar en gång för att gå på toa.. Vår 7åring sover nog 50% av nätterna utan att gå upp och resten av nätterna går hon på toa, hon har ofta sedan hon slutade med nattblöja varit på toa en gång per natt...
    Så mellan 0-1 gång per natt... :)

• LakritsMatte
    Autumnleaf76 skrev 2016-09-26 08:03:00 följande:

Vår dotter vill oftast kissa men somnar sedan i egen säng utan problem. Det är inga mardrömmar, nattskräck eller annat. Får dock känslan att hon vaknar och kliver upp direkt, ibland kommer mycket kiss och ibland nästan inget.

Hon är extremt trött dagtid.

Låter nästan som hon skulle kunna ha diabetes, har ni tänkt på den möjligheten? Låter inte helt normalt att hon ska behöva kissa så ofta på nätterna att hon blir trött dagtid... har hon ofta dålig andedräkt på morgonen? Svårt att gå upp i vikt/gått ner? Dricker mycket?
  • Fru Ve

Min 5-åring vaknar max en gång för att kissa. Ofta sover han hela natten. TS dricker ditt barn mycket på kvällen eller kan det vara oro som gör att hon vaknar så mycket? Det låter jobbigt.

• Autumnleaf76
    LakritsMatte skrev 2016-09-26 22:21:18 följande:

Låter nästan som hon skulle kunna ha diabetes, har ni tänkt på den möjligheten? Låter inte helt normalt att hon ska behöva kissa så ofta på nätterna att hon blir trött dagtid... har hon ofta dålig andedräkt på morgonen? Svårt att gå upp i vikt/gått ner? Dricker mycket?

Hon dricker bra, men inga mängder. Springer inte och smådricker. Inte reagerat på någon dålig andedräkt. Följer sin viktkurva perfekt. Ska dock påtala detta vid nästa läkarkontakt.
  • Autumnleaf76
    Fru Ve skrev 2016-09-27 07:51:03 följande:

Min 5-åring vaknar max en gång för att kissa. Ofta sover han hela natten. TS dricker ditt barn mycket på kvällen eller kan det vara oro som gör att hon vaknar så mycket? Det låter jobbigt.

Tror inte det är kopplat till mängd vätska på kvällen. Mer troligt något annat som ex oro. Får känslan att hon vaknar och då måste hon upp o kissa. Men vad som väcker henne vet jag ej. Hon är dock lugn när hon kommer upp, ingen rädsla eller oro synligt, o somnar om utan problem.
  • Fru Ve
    Autumnleaf76 skrev 2016-09-27 08:17:25 följande:
    Tror inte det är kopplat till mängd vätska på kvällen. Mer troligt något annat som ex oro. Får känslan att hon vaknar och då måste hon upp o kissa. Men vad som väcker henne vet jag ej. Hon är dock lugn när hon kommer upp, ingen rädsla eller oro synligt, o somnar om utan problem.
    Min 5-åring sover inne hos oss i en säng bredvid vår. Jag tror han också skulle vara uppe mer p.g.a. oro om han låg i eget rum (vi har förvisso aldrig aktivt försökt vänja honom vid det heller). 
  • lyckligmamma87

Vaknar aldrig någon gg på 1 år så har det hänt 2 gg för o kissa o sen somna om

• Majken03

Aldrig. Ibland vaknar hon vid 6 och går upp o kissar o sen lägger hon sig o somnar oftast om.

Svar på tråden Hur många gånger per natt är er 5-åring upp på nätterna?