• Misspreggo

Är det vanligt att må såhär?

Hej, jag väntar mitt första barn och är snart inne på tionde veckan. Nu är det så att varje gång jag äter något, ett äpple tillexempel, så mår jag illa efteråt (spyr dock inte). Speciellt efter en Billy's pizza, då mår jag superilla! (Hjälper bara ifall jag lägger mig ner). Illamående bortsett från det brukar komma sent på dagarna och på kvällarna, aldrig hänt att jag mått så speciellt dåligt på morgonen. Är det här en vanlig gravidgrej? Ska varenda lilla sak jag äter få mig att må illa? :-P Nej...det här är inte alls trevligt. Finns det något man kan göra för att hindra illamåendet?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Är det vanligt att må såhär?
  • Fia 28

För vissa är det så. För mej gällde det att äta innan jag blev för hungrig. Hann jag bli hungrig så gick inte illamåendet om fastän jag då ätit något.

• Jag är bara jag

Mitt började vecka 9 och avtog från v.25. Spydde aldrig, men mådde apa varje kväll och sen från efter frukost. Ät lite och ofta. Blir det olidligt så finns Lergigan Comp att få.

• Mallemamma

Det finns mediciner man kan ta, både receptfria och receptbelagda. Du verkar ha relativt lindrigt illamående så kanske det räcker med de receptfria. Ring din barnmorska så kan hon råda dig :) och tyvärr så är det inte ovanligt att må så dåligt. Att kräkas hela graviditeten fick jag höra räknades som en "normal graviditet". Jag ligger själv sängliggandes med diagnoses "hyperemesis gravidarum" med andra barnet i magen... Det är inte roligt :(

Hoppas du hittar hjälp och att det går över snart för dig

• MyDestiny

Helt normalt, illamåendet avtar för de flesta efter ett tag.
    Ät sånt du klarar av att äta och innan du hinner bli för hungrig.
    Nu under min andra graviditet mådde jag mest illa på kvällen. Gick och la mig och sov för natten redan kl 19-20 för pallade inte med nåt annat. Illamåendet gick över i v 15-16 och mått toppen sen dess :)

• Popenglykosider

Ja, så kan det tyvärr bli. För många släpper det efter första trimestern. För en del av oss håller det i sig hela graviditeten. :-/ Försök hitta sånt du ändå kan få i dig. För mig funkade filmjölk. Vitt bröd och mineralvatten åt en kompis.

Ingefära upplever en del lindrar.

• Jag är bara jag

Vatten var bland det värsta jag fick i mig-rena döden för magen och illamåendet! Drack väldigt svag saft istället.

• Mallemamma
    Jag är bara jag skrev 2016-09-26 16:16:15 följande:

Vatten var bland det värsta jag fick i mig-rena döden för magen och illamåendet! Drack väldigt svag saft istället.

Samma här! Så lustigt... Det är ju bara vatten! Jag blandar bubbelvatten och svag päronsaft.. Och kallt måste det vara annars går det inte! Usch längtar till det är över
  • Jag är bara jag
    Mallemamma skrev 2016-09-26 18:11:24 följande:
    Samma här! Så lustigt... Det är ju bara vatten! Jag blandar bubbelvatten och svag päronsaft.. Och kallt måste det vara annars går det inte! Usch längtar till det är över
    Jag blev helt chockad första dagen jag insåg att jag inte mått illa! Sen avtog det mer och mer och nu krävs det mycket för att jag ska må illa. Så det försvann- bara alla andra besvär som tillkom. Tungan ute
  • Mallemamma
    Jag är bara jag skrev 2016-09-26 18:14:43 följande:

Jag blev helt chockad första dagen jag insåg att jag inte mått illa! Sen avtog det mer och mer och nu krävs det mycket för att jag ska må illa. Så det försvann- bara alla andra besvär som tillkom.

Vad skönt!! Med min första kräktes jag till förlossningen men kunde äta allsidigt efter halva grav, så räknar väl med det nu med men hoppet är kvar att det ska bli annorlunda denna gången.. Är i vecka 14 nu
  • Längtarefterdig08

Samma här. Illamående, kräks o är sjukskriven. Fått lergigan comp som hjälpt så att jag får i mig lite. Avskyr vatten och all mat. Noll matlust. Inte ens en enda craving. Dagarna är helt olidliga. Är i vecka 11. Längtar tills det är över..

Svar på tråden Är det vanligt att må såhär?