• Anonym790

Pappa vägrar lämna ut pass

Hej
    Min ex man ville resa till Irak och han fick barnens pass för att resa med de och nu när jag vill resa med på jullovet vägrar han lämna ut passen. 
    Vem ska jag vända mig till? han har gjort livet ett helvete för mig och varje gång är det något! 
    När jag kontaktade polisen sa de, ta kontakt med Soc och när man ringer de så säger de att vi kan inte göra något. Du får ta kontakt med familjerätten och därefter tingsrätten om det inte hjälper

Finns det en annan väg än så? jag vet att det finns risk att han förlorar vårdnaden om de ifall det kommer till tingsrätten. 
    Tillägg är att vi har delad vårdnad men det blir svårare och svårare för han vill inte samarbeta

• Svar på tråden Pappa vägrar lämna ut pass
  • Anonym (Johan)

Om inte jag minns helt fel (har vart med om en liknande händelse) så kan du bara på till den lokala polisstationen och ansöka om nya pass. Med andra ord så blir de gamla då ogiltiga och du får aktuella pass. Värt att höra efter och lycka till.
    /Johan

• Anonym (Som vanligt)
    Anonym (Johan) skrev 2016-09-28 14:05:14 följande:

Om inte jag minns helt fel (har vart med om en liknande händelse) så kan du bara på till den lokala polisstationen och ansöka om nya pass. Med andra ord så blir de gamla då ogiltiga och du får aktuella pass. Värt att höra efter och lycka till.

/Johan

Hur tänkte du att Ts ska kunna få nya pass utan den andra vårdnadshavarens underskrift?
  • Anonym790
    Anonym (//) skrev 2016-09-28 13:11:55 följande:
    Det ska man kunna göra som vårdnadshavare.
    Lite hopp finns det! polisen borde kunna tipsa mig vem jag ska vända mig till
  • Anonym790
    Anonym (Som vanligt) skrev 2016-09-28 13:20:59 följande:
    Varför lät du honom få passen då och varför tillät du barnen att resa dit om det nu är en uppenbar risk att han tar med dem dit och stannar?
    Jag hade passen hos mig men han ville åka på en resa till Dubai och jag försäkrade mig på olika håll att han fortfarande har sitt liv här med detta ingen risk att han skulle fly med de till Irak. 
    Jag ville inte vägra mina barn umgås med deras pappa men nu vill han inte lämna tillbaka de
  • Anonym790
    Anonym (Johan) skrev 2016-09-28 14:05:14 följande:

/Johan

Det tror jag inte är möjligt eftersom bägges namnunderskrift behövs men jag känner mig lugnare ifall jag kan makulera nuvarande pass
  • Anonym (Hmm)

Du kan ju spärra barnens pass.

• Anonym (Som vanligt)
    Anonym790 skrev 2016-09-29 08:45:19 följande:

Jag hade passen hos mig men han ville åka på en resa till Dubai och jag försäkrade mig på olika håll att han fortfarande har sitt liv här med detta ingen risk att han skulle fly med de till Irak. 

Jag ville inte vägra mina barn umgås med deras pappa men nu vill han inte lämna tillbaka de

Polisanmälnpassen som försvunna så

spärras de.
  • Anonym (Marie)

Vill han resa med barnen till Irak?Är det ok?

• Anonym (feber)

Du kan förlustanmäla passen som då blir spärrade och ogiltiga. Men gör inte det om du inte känner akut oro för att pappan ska kidnappa barnen utomlands eftersom det kan se dåligt ut inför myndigheterna om du förlustanmäler pass utan att de försvunnnit på riktigt. Stäm honom istället på vårdnaden. Med tanke på era samarbetsproblem så känns enskild vårdnad inte så dumt.

• Anonym790

Tack alla för tipsen! 
    Jag tror det är att lekka med elden ifall jag bara förlust anmäler dessa, så jag ska köra med öppna kort och förklara läget för polisen och säga att jag vill makulera dessa eftersom pappan vägrar och lämna tillbaka passen och jag är rädd för att han tar med de utomlands utan min godkännande

• Anonym790
    Anonym (feber) skrev 2016-09-29 09:43:14 följande:

Du kan förlustanmäla passen som då blir spärrade och ogiltiga. Men gör inte det om du inte känner akut oro för att pappan ska kidnappa barnen utomlands eftersom det kan se dåligt ut inför myndigheterna om du förlustanmäler pass utan att de försvunnnit på riktigt. Stäm honom istället på vårdnaden. Med tanke på era samarbetsproblem så känns enskild vårdnad inte så dumt.

Har det i tankarna, om han inte dyker upp på familjerätt träffen så kommer jag stämma han
  • Anonym (feber)
    Anonym790 skrev 2016-09-29 10:09:41 följande:

Har det i tankarna, om han inte dyker upp på familjerätt träffen så kommer jag stämma han

När har ni tid på familjerätten? Var förberedd på att stämma omgående om det inte löser sig eftersom jullovet är snart.

Varför vill han inte lämna ifrån sig passen? Vill han bara jävlas med dig? Eller finns det en risk för att han planerar att kidnappa barnen?
  • Anonym (Marie)

Jag spärrade barnens pass hos polisen ,efter hot från barnens pappa och att han inte ville lämna passen till mig efter hoten.

• Anonym790
    Anonym (feber) skrev 2016-09-29 10:25:16 följande:
    När har ni tid på familjerätten? Var förberedd på att stämma omgående om det inte löser sig eftersom jullovet är snart.

Varför vill han inte lämna ifrån sig passen? Vill han bara jävlas med dig? Eller finns det en risk för att han planerar att kidnappa barnen?
    Har nyligen pratat med familjrätten och de ska ta kontakt med han
    Han är en sjuk person, väldigt manipulerande som människa och vill endast jävlas! för att jag inte ville leva med han och har gift om mig med en annan person som han inte kan jävlas med. Med han han vet jag inget, han har hotat men jag vet ärligt talat inte om han menar allvar
  • Anonym790
    Anonym (Marie) skrev 2016-09-29 12:17:05 följande:

Jag spärrade barnens pass hos polisen ,efter hot från barnens pappa och att han inte ville lämna passen till mig efter hoten.

Tack bästa nyheten. 
    Måste man ha bevis för det också?
  • Anonym (Marie)
    Anonym790 skrev 2016-09-29 13:22:11 följande:

Tack bästa nyheten. 

Måste man ha bevis för det också?

I mitt fall var det hot genom sms om att ta barnen osv.Ochså muntligt hot.Då fick jag nog och gick till polisen .Behövde inte visa sms hot,men har sparat allt.
  • Feronia

Pappan riskerar att förlora vårdnaden om han inte lämnar ut passen. Det framgår av rättspraxis. Ytterst är det en demokratifråga och identifieringsfråga - alla människor, även barn, har rätt att kunna identifiera sig och rätt att röra sig i världen. Vägran att utge pass är således ett skarpt rekvisit för ensam vårdnad för andra föräldern. TS har även rätt att själv bestämma över resor och andra aktiviteter när barnen är hos henne, han har inte rätt att försöka hindra resan. TS, bestäm ett senaste datum när passen ska lämnas ut och stäm honom om så inte sker.

Läser in en hel del problem mellan dina rader, som indikerar på systematiska makt- och kontrollbeteenden. Se till att anlita ett ombud som verkligen är kunnig på våldsbeteenden och som kan sätta både juridiska och psykologiska etiketter på det komplexa han gör. Alla jurister har inte den kompetensen, det är inget man lär sig på juristlinjen, bara genom erfarenhet - och det slår tillbaka på barnen om inte ombudet lyckas definiera saker exakt för vad de är.

Svar på tråden Pappa vägrar lämna ut pass