• Anonym (Tröttatvåbarnsmorsan)

Sämre sexliv under småbarnsåren, kan det inte få vara okej?

Har två små barn under 4 år. Varav den yngsta är 1 1/2 år och har sovit kanske 5 hela nätter i hela sitt liv. Jobbar och tar hand om hem och barn och all vab, då mannen har eget företag. Har kanske inte världens mest blomstrande sexliv just nu, några ggr i månaden men mannen är inte nöjd. Ska villigt erkänna att efter jobb, rodda barn och aktiviteter, handla, laga mat, tvätta, städa hus och reda ut 97% av alla barnens konflikter så är jag oftast helt slut på kvällen. Längtar även efter att bara få sitta ner. Får väldigt lite hjälp av min man med hushållssysslor hemma så får ofta "plocka" efter barnen gått och lagt sig. Har försökt förklara för honom att det kanske kan få vara okej med sex lite mer sällan nu under småbarnsåren eller att om han ligga så får han allt hjälpa till lite mer hemma. Men det verkar han vara alldeles för trött för på kvällarna men inte sex. Vad gör jag? Tycker att vi har en bra relation för övrigt men det här håller på att förstöra allt. Visst kan jag "ställa upp" mer ofta men vill få han att förstå att familjen AB är just ett familjeföretag där man hjälps åt och inte som det är nu att en(jag) sköter allt.

• Svar på tråden Sämre sexliv under småbarnsåren, kan det inte få vara okej?
  • Anonym (Beror på)

Beror på vem man frågar.

Lite jävlar anamma under småbarnsåren, är det för mycket begärt? Vi delar på allt (eftersom kvinnor och män som inte tar hand om sitt hem och sina barn är idioter), våra barn sover bra och har i stort sett alltid gjort. Vi har tid och möjlighet men har sex några gånger per år(!). Det är alltid nåt viktigare på TV.

Är man objektivt utsliten och får ta allt ansvar själv, så nej då förstår jag att man inte orkar hålla igång sexlivet. Men är man slapp och bekväm och inte vill kladda ner sig och därför eliminerar sex så är man inte värd mycket.

• Celines Essence

Om det stämmer som du skriver, att du får göra det mesta av familjens arbete, så kan jag för mitt liv inte förstå att du skriver att "allt annat är bra". Det låter bedrövligt i mina öron. Jag fattar inte hur du står ut!

Om man inte hjälps åt med tråkiga hushållsuppgifter och arbete med barn, anser jag att man inte heller blir respekterad.

Förutom att dela på hushållsuppgifter tror jag att det är väldigt viktigt att få hämta andan och vara en stund för sig själv... Utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Det kanske inte behövs mer än en halvtimme om dagen, men jag tror det är viktigt. Jag fick ofta den tiden även under småbarnsåren och då orkade jag med sex.

Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Kille)

Barn 5 o 7, då jag vet vad du talar om.

Jag skulle också gärna ha mer sex. Men förstår läget. Vi är dock betydligt mer jämställda. Jag har backat ner på övertid på jobbet, minskat min egentid, och ökat på tiden som jag lägger på disk matlagning tid med barnen. Det är ju precis som du skriver något som ger min fru ökad sexlust. Ställ tydligare krav på jämställdhet. Skriv listor på vad du gör och vad han gör, om han inte förstår hur snett det är fördelat.

Jag är för övrigt också egenföretagare.

Jo, man borde kunna tåla lite brist på sex ett tag. Några ggr i månaden är ju inte extremt lite. Men jag vet själv att jag emellanåt kan förvandlas till en helt annan person om jag får för lite sex...

• Celines Essence

Du skriver om erat sexliv vad gäller kvantitet men hur står ert till med kvaliteten? Njuter du? Blir du kåt? Får du orgasm? Känner du dig attraktiv?

• Carambolan

Om jag var i din relation skulle jag tycka att sexlivet var det minsta problemet. Det är helt okej för mig att sexlusten kommer och går i perioder, ibland ganska långa sådana, för båda två. Att den ena konstant ska göra hela jobbet med både hem och barn skulle jag däremot inte tycka var okej mer än de dagar den andra ligger däckad i kräksjuka eller nåt.

• Underhill

Tycker du bör prata med din partner om hur du känner och tänker kring både det intima och alla andra sysslor. Framför allt de andra sysslorna. Du kanske skulle ta och åka iväg en helg och låta din partner vara själv med barnen?? Vi har alla våra olika upplägg givetvis, men det låter ej så konstigt att ni inte har mer intima stunder än ni har just nu med det du berättat i trådstarten. Jobbar även du fulltid, så bör ni kunna jämka ihop det hela så det blir lite mer balanserat kan tyckas.

E vi överens så kör vi
  • Dixie

Känns ju inte som sexlivet är ert stora problem?!

Min man har också eget företag och jag jobbar inte heltid, så visst gör jag mer hemma - men inte gör jag allt som rör hem och barn -vi är ju faktiskt två föräldrar! Du får nog ta en ny diskussion med din man om er arbetsfördelning hemma!

• gamlapappan

Det är helt klart att jättepåfrestning för en familj att ha småbarn i den ålder ni har och naturligt att det går ut över sexlivet. Samtidigt betyder sex mycket för att hålla samman en relation. Kanske kan ni hittta något annat tillfälle på dagen när ni kan ha sex än på kvällen? Kan din man inte komma hem och äta lunch med dig medan barnen är på dagis?

Man behöver inte alltid njuta av sex. Kanske är det tillräckligt värdefullt att hålla samman relationen trots att du kanske inte varje gång "orkar" eller får ut så mycket av det. Jag skulle nog, då och då, "Lie back and think of England" bara för att låta honom njuta om jag älskade honom.

• Celines Essence
    gamlapappan skrev 2016-09-28 11:21:43 följande:

Det är helt klart att jättepåfrestning för en familj att ha småbarn i den ålder ni har och naturligt att det går ut över sexlivet. Samtidigt betyder sex mycket för att hålla samman en relation. Kanske kan ni hittta något annat tillfälle på dagen när ni kan ha sex än på kvällen? Kan din man inte komma hem och äta lunch med dig medan barnen är på dagis?

Man behöver inte alltid njuta av sex. Kanske är det tillräckligt värdefullt att hålla samman relationen trots att du kanske inte varje gång "orkar" eller får ut så mycket av det. Jag skulle nog, då och då, "Lie back and think of England" bara för att låta honom njuta om jag älskade honom.

TS jobbar ju också, så att stressa hem för att ha sex tror jag inte på.

Visst, när man har en bra relation tror jag ofta att det känns naturligt att bara ge njutning. För mig är det självklart, men jag får ju och andra sidan tillbaka så mycket själv och det verkar inte TS få.

TS gör allt med hem och barn, samt jobbar, men du tycker alltså att hon borde ta ännu mer ansvar för familjen och relationen genom att ge sin man sex även hon inte njuter. Jag tror att TS och hennes man, har större problem. Att hon börjar tillfredsställa hans behov kommer inte vara någon lösning. Särskilt inte i längden.
  • Anonym (Tröttatvåbarnsmorsan)

Hej igen.

Förtydligar lite,jobbar inte heltid utan 75 % för att kunna vara med barnen lite mer och slippa 10 timmars dagar på förskolan. Så vi har också bestämt att jag tar lite mer med barnen (dock inte hushållet) men ska ta en diskussion med mannen helt klart och fördela sysslorna bättre. Dock tänker jag på just att det kanske kan få vara okej med ett lite "sämre" sexliv överlag när man har småbarn och försöker få ihop livspusslet. Flera av våra par som vi umgås med där säger mannen i förhållandet att de ha betydligt mer sex än vad kvinnan säger sen när vi pratar om sex. Vet inte om det är unikt för vår umgängeskrets men skulle inte tro det. Jag har försökt säga det till min man att så länge vi båda vill och har ambitionen att få till det oftare än vad vi faktiskt får så kanske det kan vara okej just nu? Inte skuldbelägga och tjata på sin partner. Förstår ni vad jag menar?

• Dixie
    Anonym (Tröttatvåbarnsmorsan) skrev 2016-09-28 13:28:16 följande:

Jag har försökt säga det till min man att så länge vi båda vill och har ambitionen att få till det oftare än vad vi faktiskt får så kanske det kan vara okej just nu? Inte skuldbelägga och tjata på sin partner. Förstår ni vad jag menar?

vi förstår men det verkar inte som din man förstår........
  • Anonym (Kille)
    gamlapappan skrev 2016-09-28 11:21:43 följande:

Jag tycker det är helt värdelöst att ha sex med nån som egentligen inte vill ha sex. Det är riktigt avtändande tycker jag i alla fall. Vet inte hur andra killar tänker, men så tänker jag....
  • isolande

Jag hade aldrig kunnat tända på en man som inte gör sin del av hushållsarbetet! Fan så osexigt att vara husa eller morsa till den man ska ligga med. Nä, i mitt fall är helt klart min kåthet relaterad till hur jämställd och respekterad jag känner mig med min partner.

• Anonym (också trött)

Jag tycker det är få saker som är så avtändande som när man måste tjata på en vuxen man att han ska göra sin del av arbetet hemma. Om din man är en latmask så förstår jag om du inte är sugen så ofta. 
    Och som svar på din fråga. Jag vet ingen som inte har mindre och sämre sex under småbarnsåren. Så ser det iallafall ut i min bekantskapskrets. 

• Celines Essence
    Anonym (Tröttatvåbarnsmorsan) skrev 2016-09-28 13:28:16 följande:

Hej igen.

Förtydligar lite,jobbar inte heltid utan 75 % för att kunna vara med barnen lite mer och slippa 10 timmars dagar på förskolan. Så vi har också bestämt att jag tar lite mer med barnen (dock inte hushållet) men ska ta en diskussion med mannen helt klart och fördela sysslorna bättre. Dock tänker jag på just att det kanske kan få vara okej med ett lite "sämre" sexliv överlag när man har småbarn och försöker få ihop livspusslet. Flera av våra par som vi umgås med där säger mannen i förhållandet att de ha betydligt mer sex än vad kvinnan säger sen när vi pratar om sex. Vet inte om det är unikt för vår umgängeskrets men skulle inte tro det. Jag har försökt säga det till min man att så länge vi båda vill och har ambitionen att få till det oftare än vad vi faktiskt får så kanske det kan vara okej just nu? Inte skuldbelägga och tjata på sin partner. Förstår ni vad jag menar?

Som direkt svar på frågan så, ja. Jag tror att man får räkna med att sexlivet får stå tillbaka en del under småbarnsåren. Generellt då. Sedan beror det ju så mycket på hur man känner inför det.

Jag tror att småbarnsåren ofta leder till att man, när man har sex, får smyga lite och vara lite snabb. Om båda vill och kan ha det så, upplever man kanske ändå att sexlivet är bra.(Det kan tom ha sin charm) Även om det är begränsat.

Om den ena inte kan ställa om så snabbt, mellan vardagsbestyren, kan det bli att sex blir en stress och nästan en börda.

De långa sessionerna är nog ofta svårare att få tid till.

Du skriver här att ni båda har ambitionen att få till det oftare. Vad betyder det? Menar du att du också vill ha sex oftare? I så fall, vad tror du skulle hjälpa dig att kunna/vilja ha sex oftare? Om du benar upp det lite alltså....Tex... Är det trötthet? Är det att du är rädd att barnen ska höra/se? Är det att din kropp behöver mer tid för att komma igång? Är det att du blir stressad av att du inte kan leva upp till din mans sexuella behov? Eller beror det på att du känner dig less( rakt igenom) , när din man inte bidrar i hushållet. Eller något annat?
  • Anonym (Man40)

Ojoj så många företagarmän som tar firman som ursäkt för sin ojämställda livsstil!

Ja, sexlivet blir lätt ganska mediokert när barnen kommer. Och generellt tror jag att vi män har svårare att "slå av" sexlusten, tvärtom kvinnor så är den typ det sista som försvinner...

Men med det sagt, det är inte där ert problem ligger, TS. Ert problem är att du gör för mycket av barn- och hemarbetet, och din man gör för lite.

Din man måste fatta att en uttröttad kvinna inte orkar ligga.

Konkret: dela upp arbetsuppgifterna hemma! Skriv upp allt som behöver göras i hemmet, hur många timmar i veckan det tar, och så delar ni upp det.

Visa din man detta inlägg!

Hälsar en fembarnsfarsa

• Anonym (Kvinna/mamma)

Tycker jag ser såna här trådar ofta och kan inte låta bli att undra vad det är för mansgrisar många lyckas hitta?! Eller så är det bara jag som har tur. Min sambo arbetar borta mån-Tors, men när han är hemma så hjälps vi åt med allt. Både när det gäller ungar och hushåll. Det är inte ens något vi diskuterat utan en självklarhet att båda hjälps åt. Skulle aldrig stå ut med en karlslok som tror han bor på ett hotell!

Svar på tråden Sämre sexliv under småbarnsåren, kan det inte få vara okej?