• Elvirasss

Kan jag tvinga honom att flytta?

Hoppas jag la tråden i rätt katogori, första gången jag gör en tråd här..

Det är så att jag och min dotters pappa ska flytta isär. Jag har ensam kontrakt på hyreslägenheten vi nu bor i. Jag undrar om jag kan tvinga honom att flytta ut omgående? då jag står ensam på kontrakten + att dottern kommer att bo med mig då hon endast är 3 månader. Eller måste jag låta honom bo kvar tills han hittat en egen lägenhet..

• Svar på tråden Kan jag tvinga honom att flytta?
  • Vickan I

Flyttade ni in i den tillsammans eller bodde du där innan? Du kan dock inte bara kasta ut han oavsett.

• Mallemamma
    Vickan I skrev 2016-09-28 22:31:12 följande:

Flyttade ni in i den tillsammans eller bodde du där innan? Du kan dock inte bara kasta ut han oavsett.

Varför inte? Har han några rättigheter om han inte står på nåt kontrakt?

Om man bortser från vad som är "moraliskt"... Vet ju inte vad pappan ifråga har gjort för att TS vill att han ska flytta..

Men är frågan vad som tycks är rätt så tycker jag att har man en gång valt att bo ihop så känns det inte riktigt ok att slänga ut någon utan att denne har någonstans att ta vägen.. Men sen som sagt, vet ju inte vad han gjort, kanske förtjänar han det?
  • Elvirasss

Vi flyttade in i lägenheten tillsammans samtidigt.

Anledningen till att jag undrar om jag bara kan slänga ut honom är för att jag inte tror att han kommer leta ett hem om jag flyttar ut tills han hittat något nytt.. Han kommer förmodligen bara bo kvar...

• Elvirasss

Såklart vill man jag inte bara slänga ut om han inte har nånstans att bo. Kompisar vill han inte bo hos. Men jag vill heller inte låna ut min lägenhet åt någon som inte anstränger sig för att hitta ett nytt hem.

• Vickan I

Ja om de flyttade in tillsammans så faller hyresrätten under samboegendom enligt sambolagen. Oavsett om bara en står på kontraktet.

• theLovelyJ

Rent juridiskt så har man inte rätt att bara kasta ut någon som är skriven på adressen. Om han inte flyttar frivilligt måste du tyvärr ta det vidare rättsligt. :/

• Vickan I

Ok ja då räknas hyresrätten som samboegendom och bodelning skall göras inom ett år. Om ni inte kommer överens tillfaller hyresrätten den av er som bäst behöver den. Det avgörs civilrättsligt i så fall.

• Tigerhonan

Vad jag förstått så det du ska göra för att göra det lagligt är att skrivs en skriftlig uppsäning till honom där du ber honom flytta, och han har då uppsägningstid på tre kalender månader. Det ska du skicka med rekommenderat brev till honom så han måste hämta ut det på postens utlännings ställe så han garanterat mottagit din uppsägning. Om han mot förmodan inte har flyttat efter dessa tre månader kan du ansöka om en avhysning hos kronofogden så kan de hjälpa dig med att "forsla" bort honom om han vägrar flytta. Lagen säger att eftersom ni bor ihop så måste du ge han tre månaders uppsägning.

• Vickan I

Stämmer inte eftersom lgh införskaffades för gemensamt bruk. Går inte "säga upp honom" och få han avhyst på det sättet.

• YaYa

Eftersom syftet var att bo där tillsammans ska den enligt sambolagen ingå i en bodelning och den som har störst behov av den får bo kvar, oavsett vem som står på kontraktet.... Jag tycker det låter märkligt, men så är det.. Googla "sambolag, hyreslägenhet" så hittar du en hel del bra svar.

Sen tycker jag nog rent moraliskt att du kan kasta ut honom, men med uppsägningstid, säg att han har 4 veckor på sig att flytta ut, på den tiden borde han kunna fixa nåt annat.

• Elvirasss
    Tigerhonan skrev 2016-09-28 22:50:35 följande:

Vad jag förstått så det du ska göra för att göra det lagligt är att skrivs en skriftlig uppsäning till honom där du ber honom flytta, och han har då uppsägningstid på tre kalender månader. Det ska du skicka med rekommenderat brev till honom så han måste hämta ut det på postens utlännings ställe så han garanterat mottagit din uppsägning. Om han mot förmodan inte har flyttat efter dessa tre månader kan du ansöka om en avhysning hos kronofogden så kan de hjälpa dig med att "forsla" bort honom om han vägrar flytta. Lagen säger att eftersom ni bor ihop så måste du ge han tre månaders uppsägning.

Okej.. Då får jag göra så och bo någon annanstans i minst 3 månader..
  • Elvirasss
    YaYa skrev 2016-09-28 22:53:39 följande:

Eftersom syftet var att bo där tillsammans ska den enligt sambolagen ingå i en bodelning och den som har störst behov av den får bo kvar, oavsett vem som står på kontraktet.... Jag tycker det låter märkligt, men så är det.. Googla "sambolag, hyreslägenhet" så hittar du en hel del bra svar.

Sen tycker jag nog rent moraliskt att du kan kasta ut honom, men med uppsägningstid, säg att han har 4 veckor på sig att flytta ut, på den tiden borde han kunna fixa nåt annat.

Tyvärr så har jag redan för ett tag sedan bett honom flytta, men inget har hänt.. Därför tänkte jag att eftersom bebis ska bo med mig så kanske jag kan be honom dra på en gång. Men jag förstod nånstans att det ändå kanske inte funkar så
  • Vickan I

Tigerhonan har fel.

Som sagt googla sambolagen och läs paragraf 3 och 16.

Så lätt är det inte att bli av med någon som man införskaffat bostad med gemensamt. Då skulle ni skrivit samboavtal att lgh var din enskilda egendom.

• theLovelyJ

TS, ta kontakt med en advokat som kan det där med familjerätt. Hen kan hjälpa dig att gå till tingsrätten. Då kan du i samma veva passa på att fastställa vårdnad, boende och umgänge också.

• YaYa

Det är ju en rätt knepig situation... Eftersom du ska ha hand om barnet efter separationen är det väl ganska klart att du är den som har störst behov av lägenheten och om det då blir en rättslig prövning känns det rätt givet att lägenheten skulle bli din.

Kanske finns det någon på familjerätten/bvc/soc du kan prata om med detta? Jag vet inte vart man vänder sig men det finns säkert en hel del hjälp att få vid en separation med ett så litet barn i bilden. Känns ju som att ni behöver reda ut detta så du kan gå vidare och få en fungerande vardag :)

Lycka till!

Svar på tråden Kan jag tvinga honom att flytta?