• mariass

Samla in pengar till sonens klassresa?

Hej! Ny här på familjeliv! :) Om jag postat i fel forum så ber jag om ursäkt!

Nu är det snart dags för min son och hans klass börjat att planera en klassresa ? men de har inte riktigt bestämt sig än hur de ska samla in pengar, vi föreslog att de skulle ha en loppmarknad först och sälja gamla saker, sen var det någon som rekommenderade att sälja produkter ifrån Ravelli , är det något som ni har testat? sen finns det någon kaktjänst har jag för mig, behöver hjälp!!

Tack! :)

• Svar på tråden Samla in pengar till sonens klassresa?
  • Stårschan

Det vi gjorde var bland annat att barnen sålde fika och glögg under skyltsöndagen och Valborg, och anordnade skoldiscon. Nu finns det i och för sig en tradition på barnens skola att det är just sexorna som alltid arrangerar skoldiscona just för att få in pengar till klasskassan, så det finns ju en inarbetad rutin för det.

Att samla pant tycker jag vore en bra grej. Jag förvånas faktiskt över att det aldrig kommer skolbarn och ber om pantburkar till klassresor där vi bor. Det vore ett uppskattat sätt att få bidra med några slantar.

Sen har vi sålt saffran och kakor.

• Fia 28

Kakor är väl bland det enklaste att sälja för skolbarnen. Kläder och sånt är det inte alla som vill köpa utan att se produkten först. 

• Anonym (Choklad!)

Vad hände med chokladlotterierna? När jag gick i skolan hade vi en lottring och ett gäng mindre chokladbitar som typ Japp, Daim etc (inte dom allra minsta som ligger i twistpåsarna och inte dubbelbitar utan nåt mellanting, typ 20-25g) i en låda, sen såldes lotterna för typ 5kr st och så var det vinst på slutsiffra 3, 6 och 9. Min familj köpte typ tio lotter åt gången VAR när godissuget slog till :) bästa är att man kan köra lotteriet oändligt, bara att köpa nytt godis och nya lotter när dom tar slut, och lådan kan följa med till släktkalas, föräldrarnas jobb, från dörr till dörr på gatan hemma/i trapphuset, ja lite överallt :) förutsätter ju dock att barnet inte är så litet att godiset blir uppätet i smyg :)

Bästa är ju om ett par föräldrar är ansvariga för lottringar och chokladbitar, man kan tex köpa i stora volymer på nätet eller i lågprisgodisaffärer, och varje gång en unge har slut på lotter får dom byta vinsten (500kr) mot en ny lottring och 30 godisbitar.

Lottringar kostar mellan 25-50kr och godisbitarna borde inte ligga på mer än 2-5kr st. Vinsten kan därmed hamna på mellan 300-400kr per lottring om man tar 5kr/lott.

Jag skulle lätt köpa 10 lotter om nån kom och knackade på just nu :) hellre det än nån dyr salami/kakor eller tubsockor eller hembakta bullar som jag kan baka själv.

• Anonym (Anna)

Jag har köpt Ravelli-grejer från en som har barn inom idrotten och jag tyckte det var bra grejer!
    Linnena sitter bra (bättre än Newbody som bara krymper och blir för korta) och träningsbrallorna är jättesköna. Plus att det är trevligt att det inte bara är träningskläder och underkläder utan saker för hemmet också.
    Och alla paket kostar 200kr så det är väldigt enkelt.

Annars verkar det som de flesta säljer häromkring där vi bor, vara www.kakservice.se Det är också enkelt, allt kostar  lika mycket och det finns något som faller alla i smaken. Jag är ingen godisgris själv men jag brukar beställa knäckebröden om någon kommer förbi och säljer. De är goda!

• Duckan

Vi har inte kommit dit ännu i dotterns klass.
    På min tid hade vi discon, sålde julkort, pantade burkar, sålde fikabröd etc för att få ihop pengar.
    Vi måste ha jobbat på rätt bra för vi åkte till Bornholm 3 dagar i femman och Liseberg över en helg i sexan.

Jag har inte hört talas om Ravelli, men väl köpt grejer från Newbody när brorsonen sålde. Mina linnen har hållit hur bra som helst. Inget krympande alls.

Svar på tråden Samla in pengar till sonens klassresa?