• liten2014

Vab och arbetsträningen hjälp

Jag har ringt fk 2 ggr men inte blivit klokare!

Jag vabba i måndags då min dotter var sjuk. Jag arbetstränar och får rehabiliteringsersättning från fk.

När jag skulle ansöka på hemsidan om ersättning den måndagen står det att jag inte ändrat inkomst på 1 år. Ska jag ändra den även fast min sgi varit skyddad hela tiden? Ändra arbete och inkomst trots att jag inte har något? Hon på fk sa att jag skulle bortse från arbetsträningen och sjukskrivningen? Men min sgi måste la fortfarande gälla eller?

Dottern föddes juni 2014.

Jobbat extra på ett jobb fram till våren 2015. Sen slutade jag där. Fick ett annat jobb i april som timvikarie. Fick ytterligare ett jobb som skulle vara över sommaren men då gick jag in i väggen och blev sjukskriven. Var sjukskriven fram till februari 2016 då jag började arbetsträna och det har jag gjort sedan dess.

• Svar på tråden Vab och arbetsträningen hjälp
  • Carambolan

Vab ska ju ersätta faktiskt inkomstbortfall, inte det bortfall du skulle ha haft på ditt förra jobb, så du måste nog rådgöra lite med försökringskassan där.

Jag vet inte alls hur det funkar med arbetsträning men när jag var student och vabbade så räknades det som giltig frånvaro i skolan men jag fick inte ersättning (trots skyddad sgi) eftersom csn inte gör frånvaroavdrag.

Svar på tråden Vab och arbetsträningen hjälp