• 10oktober

Fråga om huslån

Hej,

Vi har ökat på vårt huslån för att renovera toaletter och hall i höst. Papprena har varit klara i ett par veckor och igår ringde jag banken och bad dem föra över pengarna för att de första räkningarna kommit. Såg nu att pengarna kommit in, men ca 8000 mindre än jag hade räknat med. När jag går in på lånesidan på internetbanken står det dock den summan som vi kommit överrens om, och räntan är beräknad därefter.

Är det nått jag inte tänkt på, någon avgift eller så, eller har banken gjort fel? Tycker 8000 kr känns väldigt mycket. Får inte tag på dom förrän på måndag, så är tacksam för svar :)

• Svar på tråden Fråga om huslån
  • Carambolan

Kan det vara så att de dragit av det ni skulle ha betalat på det totala huslånet för den här månaden?

• 10oktober
    Carambolan skrev 2016-09-30 16:48:30 följande:

Kan det vara så att de dragit av det ni skulle ha betalat på det totala huslånet för den här månaden?

Nä det ligger som egna poster på ett annat konto, plus att det är ca 3500 kr, inte 8000... bra idé annars :)
  • Ms H

Fanns det pantbrev för höjningen? Kan det vara några andra avgifter?

• Kerubmamman
    Ms H skrev 2016-09-30 17:36:44 följande:
    Fanns det pantbrev för höjningen? Kan det vara några andra avgifter?
    En uppläggningsavgift kanske? Inte hela summan så klart, men kanske en del av den. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • nnnnnnnn

Om ni höjer lånet till ett tidigare belopp så tillkommer oftast inga avgifter, men om man höjer beloppet så att det överstiger tidigare belopp så tillkommer pantbrev och det är en stöddig avgift.
    Vet att vi tittat på detta då vi köpte bil, eftersom husets värde höjts så att det var rimligt att ha ett lån som överstiger det maximala belopp vi lånade vid inköp av huset. Men eftersom pantbrevets avgift var så hög så var det bättre att ta alla sparpengar och sedan ett blancolån...

• nnnnnnnn
    Pantbrev
    När du lånar pengar till bostad behövs någon form av säkerhet för lånet. Köper du en fastighet eller tar ytterligare lån på fastigheten du redan har, kan du använda den som säkerhet för lånet genom att upplåta så kallad panträtt i fastigheten. Enkelt uttryckt betyder det att om du inte kan betala dina lån, kan banken kräva att du säljer bostaden och därigenom få tillbaka det utlånade beloppet plus viss ränta.

När det gäller bostadsrätt är förfarandet lite annorlunda, eftersom detta inte räknas som fast egendom.

Nya pantbrev kostar för närvarande 2 procent av pantbrevets belopp i stämpelskatt plus en avgift på 375 kronor. Bankens kostnader tillkommer.

samt:

rakna.net/berakna/pantbrev/

Om man tycker att det är svårt att räkna ut 2% av summan och sedan addera 375 kr...
  • 10oktober

Åh det är klart att det är pantbrev! Vi behövde inte det när vi köpte huset men de räckte nog inte till det här lånet också. Då är allt som det ska. Dåligt av bankmannen att inte nämna det dock kan jag tycka...

Tack, nu slipper vi fundera på det i helgen! :)

Svar på tråden Fråga om huslån