• Anonym (Ts)

Provbo som sambo?

Läste något för ett tag sen att man kan få hyra ut sin lägenhet i andra hand för att provbo som sambo i ett år innan man säger upp den. Hur fungerar det? Något som har erfarenhet eller kunskap av det?

Frågat min hyresvärd tidigare om jag får hyra ut i andra hand men han har sagt nej då. Det är privat hyresvärd. Gäller det även privata när det gäller procbl som sambo?

• Svar på tråden Provbo som sambo?
  • Carambolan

Rent praktiskt ska du i första hand lämna in en ansökan till din hyresvärd där det framgår att du vill hyra ut, av vilket skäl och till vem. Värden har sedan rätt att bedöma om din hyresgäst är lämplig, tex genom kreditupplysning eller referenser.

• Anonym (Ts)

Kollar dom om båda personerna haft folkbokföringen skriven på samma adressen innan ansökan? Alltså om man bott som sambo innan.

Min pojkvän har en lägenhet i grannstaden, 1,2 mil härifrån. Vi tänkte först bo här. Så han skrev sig här och sa upp lägenheten men nu har vi ändrat oss då det blir dyrare med transport för honom när han ska till jobbet bland annat. Och jag ska börja med sysselsättning där då det är samma kommun. Så uppsägningen är borta på hans lägenhet. Men jag vill gärna ha kvar min lägenhet som säkerhet ifall det skulle ta slut mellan oss då jag har svårt att få lägenhet pga skulder.

Men om han då folkbokför sig i sin lägenhet igen och jag ansöker om att hyra ut i andra hand med skälet att provbo, kollar dom upp sånt?

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-30 18:32:59 följande:
    Kollar dom om båda personerna haft folkbokföringen skriven på samma adressen innan ansökan? Alltså om man bott som sambo innan.

Min pojkvän har en lägenhet i grannstaden, 1,2 mil härifrån. Vi tänkte först bo här. Så han skrev sig här och sa upp lägenheten men nu har vi ändrat oss då det blir dyrare med transport för honom när han ska till jobbet bland annat. Och jag ska börja med sysselsättning där då det är samma kommun. Så uppsägningen är borta på hans lägenhet. Men jag vill gärna ha kvar min lägenhet som säkerhet ifall det skulle ta slut mellan oss då jag har svårt att få lägenhet pga skulder.

Men om han då folkbokför sig i sin lägenhet igen och jag ansöker om att hyra ut i andra hand med skälet att provbo, kollar dom upp sånt?
    Ja, självklart gör dom det, i synnerhet när hyresvärden säger nej.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lotta) skrev 2016-09-30 18:43:41 följande:

Ja, självklart gör dom det, i synnerhet när hyresvärden säger nej.

Sist jag frågade hyresvärden var det inte för anledning att provbo som sambo. Eller jag angav inte den anledningen då jag inte visste att man kunde det då.

Men kan dom neka för den sakens skull? Han har varit skriven här en månad ungefär.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-30 21:26:23 följande:
    Sist jag frågade hyresvärden var det inte för anledning att provbo som sambo. Eller jag angav inte den anledningen då jag inte visste att man kunde det då.

Men kan dom neka för den sakens skull? Han har varit skriven här en månad ungefär.
    Vet inte om dom kan neka pga det, men du kan ju alltid prova.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lotta) skrev 2016-10-01 11:55:18 följande:

Vet inte om dom kan neka pga det, men du kan ju alltid prova.

Ja jag kan ju alltid försöka. Så får vi se, i värsta fall får jag säga upp lägenheten. Har inte råd att betala gör denna plus halva hyran för pojkvännens lägenhet och allt annat där så. Men det löser sig nog.
  • Carambolan

Har han bara varit skriven där i en månad så tror jag inte det spelar någon roll, då har ju er "prövotid" inte löpt ut än, ni har bara ändrat er angående var ni ska bo.

• Anonym (ja)

Ja du har rätt att hyra ut i andra hand för att provbo men värden måste godkänna hyresgästen. Jag tror också att man har rätt till 6 månader, inte ett år. Som någon skrev, vägrar värden så vänd dig till hyresnämnden. Är du medlem i hyresgästföreningen så vänd dig dit först så kan de hjälpa dig.

Svar på tråden Provbo som sambo?