kmb70 skrev 2016-10-02 19:55:09 följande:
Inget konstigt alls, även om man följer hygienregler, finns det alltid risker om man arbetar med direkt kontakt med patienten/brukaren. Många virus är dock inte speciellt farliga för friska personer att komma i kontakt med, men är man gravid kan det vara mkt större risker inblandat.
Finns ju även luftburna virus, som man inte bör utsätta sej för som gravid.
Nu handlade detta tydligen om tarmvirus, men det finns ju även andra virus som man ska undvika som gravid. Bältros t ex, om man är osäker på om man haft vattkoppor.
Förstår inte din poäng riktigt heller, ifrågasätter du att TS inte vet vad som gäller och skyddar sej själv i onödan?
Det är själva tarmviruset jag tänker på och undrar över vilken sort det är. Är det e-coli eller esbl så räcker det med basala hygienrutiner, är det dessutom inte en anmälningspliktig sjukdom så behöver ju inte vårdtagaren ens berätta för någon, då ska man, om man följer rådande hygienföreskrifter, inte riskeras att bli smittad.
Jag tänker så klart att TS arbetar efter de hygienrutiner som finns på hennes jobb, därav min undran över vilken smitta det kan röra sig om som inte de rår på.