• Jn1

Bortförklaring på jobbet

Hihi först och främst, plussade för en timme sen, väntar nu mitt första barn! Är jätteglad och förväntansfull, men det är ett bekymmer. Jag jobbar inom vården, och vi har en brukare man inte får gå in till om man är gravid, av medicinska skäl. Hur ska jag göra? Vill inte berätta för alla än när det är såpass tidigt. Behöver "bortförklaringar" varför jag inte kan gå in, hjälp mig!

• Svar på tråden Bortförklaring på jobbet
  • tinakk

Beror ju helt på varför man inte får gå in dit om man är gravid? Är personen aggressiv? Hanterar man farliga mediciner?

• Jn1

Nej det handlar om en sjukdom som kan smittas till fostret. Ja jag kan berätta för chefen, men vi är 10st i ett "arbetslag" och vill inte berätta för alla med detsamma..

• Långbenopluto

Oj, desto mer viktigt att berätta! Det handlar ju om en sjukdom!

Hur har dom andra gjort som blivit gravid? Har dom berätta tidigt, eller? Du kan ju inte vara den första som blir gravid där.

• Jn1

Jag är rätt ny i laget så bara en har fått barn innan sen jag började, hon är hemma med bebis nu. Men hon och jag är nära vänner så hon berättade för mig så jag gick alltid till den brukaren när hon och jag jobbade, var ingen big deal. Vet inte hur hon gjorde med våra andra kollegor, kan alltid höra med henne :)

• Harvester

Funkar det inte att säga att ni försöker och därför inte vill riskera nåt? Vad är det för läskig smitta??

• Hoppfullatankar

Jag har berättat för mina chefer, allt blir så mycket lättare. De förstår varför jag är hemma pga illamående, långa toapapper, hett humör osv. Skulle det gå illa så behöver man inte förklara sig. Berätta du! Sen har du ju förståelse hela tiden och behöver inte ljuga

• Anonym (J)

Det låter konstigt. Vad är det för smitta?

• Jn1

Med tanke på integritetsskydd och tystnadsplikt kan jag inte gå in på detaljer, men det är en tarmsjukdom. Har berättat för en kollega (som också är gravid visade det sig hihi) att vi skulle vänta tills vi åtminstone har varit hos barnmorskan sen berättar vi för våra kollegor :)

• Långbenopluto
    Jn1 skrev 2016-10-01 15:34:11 följande:
    Med tanke på integritetsskydd och tystnadsplikt kan jag inte gå in på detaljer, men det är en tarmsjukdom. Har berättat för en kollega (som också är gravid visade det sig hihi) att vi skulle vänta tills vi åtminstone har varit hos barnmorskan sen berättar vi för våra kollegor :)
    Så ni ska gå in till brukaren fram till dess?
  • Jn1

Nej absolut inte. Man får be andra. Det är ett rätt stort boende vi jobbar på, så man har delat in alla i olika grupper, grupp 1, 2, 3 och 4. Och då får man "se till" att man inte hamnar i den gruppen brukaren är i tills dess. Och skulle det skita sig får man berätta helt enkelt. Vill bara inte berätta för alla än utifall att något skulle vara fel, så måste man berätta för alla att det inte blir någon bebis..

• nernu

Säg bara till chefen så får han eller hon se till att schemat läggs så att du inte behöver gå dit? Hihi?

• Physalis

Jag förstår att man inte vill berätta tidigt i vanliga fall. Men när det handlar om fostrets eller ens egen säkerhet får man nog skippa tanken på att hålla det hemligt. Om det inte är så att man på ett säkert sätt kan undvika farliga sysslor tills du vill berätta.

Finns det risk att du tvingas gå in där om många är sjuka? Vikarier inte har rätt behörighet? Osv

Det är ju inte sjysst om brukaren hamnar i kläm i värsta fall.

• Christi38

I vanliga fall vill man kanske hålla det hemligt den första tiden men arbetar man med det duger och dess risker hade jag berättat alla gånger!

Lycka till :)

• 2009

Men vad är det för smitta som inte går att skydda sig ifrån med hjälp av basala hygienrutiner? Det låter jättekonstigt.

• kmb70
    2009 skrev 2016-10-02 19:10:09 följande:

Men vad är det för smitta som inte går att skydda sig ifrån med hjälp av basala hygienrutiner? Det låter jättekonstigt.

Inget konstigt alls, även om man följer hygienregler, finns det alltid risker om man arbetar med direkt kontakt med patienten/brukaren. Många virus är dock inte speciellt farliga för friska personer att komma i kontakt med, men är man gravid kan det vara mkt större risker inblandat.
    Finns ju även luftburna virus, som man inte bör utsätta sej för som gravid.

Nu handlade detta tydligen om tarmvirus, men det finns ju även andra virus som man ska undvika som gravid. Bältros t ex, om man är osäker på om man haft vattkoppor.

Förstår inte din poäng riktigt heller, ifrågasätter du att TS inte vet vad som gäller och skyddar sej själv i onödan?
  • 2009
    kmb70 skrev 2016-10-02 19:55:09 följande:
    Inget konstigt alls, även om man följer hygienregler, finns det alltid risker om man arbetar med direkt kontakt med patienten/brukaren. Många virus är dock inte speciellt farliga för friska personer att komma i kontakt med, men är man gravid kan det vara mkt större risker inblandat.
    Finns ju även luftburna virus, som man inte bör utsätta sej för som gravid.

Nu handlade detta tydligen om tarmvirus, men det finns ju även andra virus som man ska undvika som gravid. Bältros t ex, om man är osäker på om man haft vattkoppor.

Förstår inte din poäng riktigt heller, ifrågasätter du att TS inte vet vad som gäller och skyddar sej själv i onödan?
    Det är själva tarmviruset jag tänker på och undrar över vilken sort det är. Är det e-coli eller esbl så räcker det med basala hygienrutiner, är det dessutom inte en anmälningspliktig sjukdom så behöver ju inte vårdtagaren ens berätta för någon, då ska man, om man följer rådande hygienföreskrifter, inte riskeras att bli smittad.

Jag tänker så klart att TS arbetar efter de hygienrutiner som finns på hennes jobb, därav min undran över vilken smitta det kan röra sig om som inte de rår på.
Svar på tråden Bortförklaring på jobbet