• hjalleboy

Hjälp mig med kretskort!!!

Hej!
    Som rubriken lyder behöver jag hjälp med att komponera ett kretskort (är det så det heter?). Jag kommer inte avslöja exakt vad jag ska bygga men om du kan hjälpa mig och beskriva hur jag ska göra får du kanske en liten del av vinsten ;). 

Detta är vad jag vill att mitt kretskort ska göra:
    Jag kommer använda mig av en termoresistor (?), när det blir tillräckligt varm (resistansen blir högre) vill jag att det ska resultera i att en annan apparat sätts igång. Detta låter kanske väldigt basic men jag har inga kunskaper inom ämnet över huvudtaget. Jag vet inte ens om man ska använda sig av ett kretskort. Så beskriv gärna så att en treåring skulle förstå! 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hjälp mig med kretskort!!!
  • Aikido

Vad talar vi om för temperaturintervall/tröskelvärden? Vad är det för typ av apparat som ska sättas igång? Drivs med vilken typ/styrka av spänning?

• Onomatopoeten

Du kan köpa det du är ute efter på Ebay för 17kr. Du kan aldrig göra något billigare själv...

www.ebay.com/itm/DC-12V-20A-Digital-LED-Thermostat-Relay-Temperature-Controller-w-Sensor-/122049901398

Jag har en civilingenjörsexamen i elektroteknik och har jobbat med elektronikutveckling för massproduktion i 10+ år... tyvärr så är det i princip omöjligt idag att som hobbyuppfinnare kunna sälja en kommersiell elektronikprodukt om du inte kan lägga ut tiotusentals om inte hundratusentals kronor i certifieringskostnader för att visa att du uppfyller relevanta standarder (EMC, elsäkerhet, radio etc.)

Om du ändå vill göra en egen konstruktion i lärosyfte kan du lösa det med en komparatorkrets, du behöver:

En komparator
    Ett NTC-motstånd
    En potentiometer för att ställa in hysteresen
    En kondensator
    Ett par motstånd
    En NPN-transistor

Om du dessutom vill göra ett kretskort så behöver du omvandla schemat till en kretskortslayout, det finns gratisprogram för detta (exempelvis KiCAD)

• hjalleboy

Tack så hemskt mycket!! 
    Om jag nu köper den mojängen på ebay, hur använder jag den? Kan jag själv ställa in temperatur? Vilken strömkälla behövs? Hur "kopplar" jag den? 

• Shizuka

Med tanke på hur mycket du vet (ingenting) och kan (inte ens googla) är det ju helt otroligt generöst att du låter någon av oss andra få en liten bit av kakan. Just sayin'.

Är detta på allvar?

• KarlssonsKalle

Då du verkar ha noll koll på elektronik ska du nog ge tusan i det.
    Dessutom finns din applikation i massor av modeller på marknaden för inga pengar knappt alls....

Svar på tråden Hjälp mig med kretskort!!!