• Mammatrams

Hur man undviker magsjukan

Vi fick ett husmorstips av en av personalen på förskolan på hur man kan klara sig från magsjukan (peppar). Är det någon som har något annat trick i skjortärmen som funkat för er? 
    Kommentera gärna på den här länken, då jag försöker samla all info på ett och samma ställe:
    www.mammatrams.se/hur-man-klarar-sig-undan-magsjukan/
    (För den som inte orkar klicka vidare så är jag såklart ändå glad för de svar jag får.)

Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Svar på tråden Hur man undviker magsjukan
  • Långbenopluto
    Emja skrev 2016-10-02 11:39:49 följande:
    Ja sonen kräks på fredag och lördag och på söndagen är dom på Ikea hela familjen. Omöjligt att undvika magsjuka när folk gör så.
    Vansinne!
  • MeAndBaby

Jag är lite tveksam till det där med noggrannhet när det kommer till handhygien mm, eftersom det framför allt oftast är luftburet virus. Och har man blivit smittad då har man...

• Aileen Allannah

Tja, framför allt så får man hoppas att folk runt omkring en håller på 48 timmar hemma och inte åker till Ikea dagen efter till exempel...

• Palestrina

Jag tror på att leva lagom rent, vilket innebär inte sterilt, så att immunförsvaret hålls igång av en lagom dos bakterier dagligen. Men när magsjukan slår till i närheten (i den omedelbara familjen) är det såklart renlighet, noggrann städning av utsatta ytor (med klorin eller virkon) och karantän som gäller, så att inte smittan sprids inom och utanför familjen.

Det där med vitpepparkorn har man ju hört talas om och ja, jag praktiserar det också, men det är mest för att jag behöver någonting att tro på...

• MeAndBaby

Äppelcidervinäger sägs vara bakteriedödande, jag dricker ett glas varje dag (en msk vinäger till ett stort glas vatten). Kanske har det nån effekt på immunförsvaret också.

• Varulla
    MeAndBaby skrev 2016-10-03 18:19:39 följande:

Äppelcidervinäger sägs vara bakteriedödande, jag dricker ett glas varje dag (en msk vinäger till ett stort glas vatten). Kanske har det nån effekt på immunförsvaret också.

Om det skulle vara sant hjälper det dig definitivt inte mot vinterkräksjuka eftersom det orsakas av virus.
  • Varulla

Att kräksjukan är luftburen betyder att den smittar även via luften. Man kan alltså fortfarande minska exponeringen för virus genom handtvätt.

• Palestrina
    Varulla skrev 2016-10-03 18:24:24 följande:

Att kräksjukan är luftburen betyder att den smittar även via luften. Man kan alltså fortfarande minska exponeringen för virus genom handtvätt.

Men den är ju bara luftburen omkring kräkögonblicket, eftersom viruset finns i maginnehållet. Det smittar inte som förkylning via hosta och nysningar. Såvida inte personen som hostar kräktes alldeles nyss.
  • Mandel
    StevenDiese skrev 2016-10-01 23:51:24 följande:

Jag har prövat alla tips. Vitpepparkorn, tvätta händerna överdrivet, dragon (?).

Särskilt under tiden jag tvättade händerna ofta var jag sjuk ganska ofta.

Så förra vintern slutade jag bry mig. Levde som på sommaren (då bacillskräcken inte är så närvarande). Har aldrig varit så frisk som då/nu.

Tror att immunförsvaret behöver utsättas för lite skit(!)

Är man rädd för vinterkräksjukan så räcker det inte med att tvätta och sprita händerna med vanlig handsprit för det tar inte död på eländet.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • StevenDiese
    Mandel skrev 2016-10-03 19:43:05 följande:
    Är man rädd för vinterkräksjukan så räcker det inte med att tvätta och sprita händerna med vanlig handsprit för det tar inte död på eländet.
    Varför är jag citerad?
  • Awesome

Den värsta magsjuka jag haft fick jag på Ikea!. Första och enda gången vi åt på barnavdelningen, hela familjen däckad. Blir galen på föräldrar som drar runt på sjuka barn!

• myskmalva
    Frontline skrev 2016-10-02 00:40:59 följande:
    Vi gör inget för att skydda oss.. Har haft Magsjuka 1 gång på 20 år och det var förra året och det drabbade 4 av oss 5 och varade i ett par dagar När vi hör att det går på skola eller fritids är vi inte oroliga utan för dom det så är det inget att göra åt men tror vi är rätt härdade mot det..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

Då tillhör ni kanske de som är immuna mot de flesta kräksjukevarianterna. Det handlar i så fall inte om att vara härdad utan om att ha en viss gen.
  • Frontline
    myskmalva skrev 2016-10-03 20:21:55 följande:

Då tillhör ni kanske de som är immuna mot de flesta kräksjukevarianterna. Det handlar i så fall inte om att vara härdad utan om att ha en viss gen.
    Är nog så, brukar ibland köra lite i magen och kännas som att det är nåt men det blir inget mer en att det som sagt kör i magen några timmar.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mandel
    StevenDiese skrev 2016-10-03 19:58:43 följande:
    Varför är jag citerad?
    Du skriver att du var sjuk oftare när du tvättade händerna och jag höll med dig?
  • molly50
    Awesome skrev 2016-10-03 20:02:39 följande:

Den värsta magsjuka jag haft fick jag på Ikea!. Första och enda gången vi åt på barnavdelningen, hela familjen däckad. Blir galen på föräldrar som drar runt på sjuka barn!

Samma här!

Om folk kunde respektera 48-timmarsregeln som gäller på de flesta ställen så skulle kanske smittan minska.
    Har varit med om föräldrar som lämnat sina barn till förskolan trots att de haft vattnig diarré.
    Det slutade med att halva avdelningen blev sjuka. 
    Mattias och Hannah.
  • milli79

INGEFÄRA!!

Jag har klarat mig när jag druckit ingefärspulver som te. Nu kör vi ingefärshot även till barnen och hoppas slippa fler maginfluensor detta året. Till barnen kan man ta lite och blanda i jos på morgonen. 

375 g färsk ingefära
    1 liter vatten
    1/2 dl honung
    2 citroner, saften

Skölj ingefäran noga och riv den grovt med ett rivjärn.  Ingefäran behöver inte skalas. Lägg ingefärssrivet i en kastrull tillsammans med vattnet och värm under omrörning till max 60 grader. Passa noga och mät med termometer.

Låt dra under lock tills blandningen är max 40 grader. Blanda ner honungen. Låt dra i ytterligare 2-3 timmar. Pressa saften ur citronerna (rulla dem först mot ett hårt underlag så frigörs mer saft) Blanda ner citronsaften när blandningen svalnat till rumstemperatur.

Sila av med en finmaskig sil. Häll på flaska med kork och förvara i kylskåpet. Skaka om flaskan innan det är dags att shotta. Ta ca 30 ml till en shot och kickstarta dagen.

www.traning40plus.se/halsa-2/frukostshot-med-ingefara-honung-och-citron/
Svar på tråden Hur man undviker magsjukan