• MeAndBaby

Måste vara inskriven på AF för att kunna vabba

Fick nytt jobb i somras, inom samma kommun som jobbet innan. Ett vik på 75% som är kortare än 6 mån. Det fattas ca 1,5 månad från att vara 6 mån långt. En handläggare från FK ringde här om dagen och sa att jag måste skriva in mig på Arbetsförmedlingen för att få ta ut tillfällig fp, el kanske rättare sagt för att hon skulle kunna godkänna den nya inkomstuppgiften (SGI).

Blir lite osäker efter samtalet, om det verkligen gäller när det fottfarande är samma kommun, om hon kan ha missat att det är det. Eller har det inget alls med det att göra? Måste jag alltså aktivt söka jobb nu för att få vabba? Gå på handläggarmöten mm? Ta ledigt fr jobbet för detta? Verkar ju inte klokt.

Nån som har koll? Ska ringa handläggaren imorn och fråga.

• Svar på tråden Måste vara inskriven på AF för att kunna vabba
  • Kerubmamman

Vad gjorde du innan du började på jobbet? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Domesticgoddess

Jag jobbar med sgi så har koll på den biten, däremot ingen koll på regelverket kring tfp/vab.

I vilken omfattning jobbade du innan ditt nuvarande vikariat? Om din sgi är baserad på en högre årsarbetstid än 75% behöver du vara inskriven på AF och söka jobb i samma omfattning som du tidigare jobbade för att skydda din högre sgi. Kan det vara det handläggaren menade?

Tror det är en god idé att ringa henne imorgon och be om förtydligande!

• MeAndBaby
    Kerubmamman skrev 2016-10-02 20:00:11 följande:

Vad gjorde du innan du började på jobbet? 

Ett annat vikariat, men på 50%.
  • MeAndBaby
    Domesticgoddess skrev 2016-10-02 20:42:15 följande:

Jag jobbar med sgi så har koll på den biten, däremot ingen koll på regelverket kring tfp/vab.

I vilken omfattning jobbade du innan ditt nuvarande vikariat? Om din sgi är baserad på en högre årsarbetstid än 75% behöver du vara inskriven på AF och söka jobb i samma omfattning som du tidigare jobbade för att skydda din högre sgi. Kan det vara det handläggaren menade?

Tror det är en god idé att ringa henne imorgon och be om förtydligande!

50%
Svar på tråden Måste vara inskriven på AF för att kunna vabba