• tilde72

Händelse och kontakta föräldrarna...

Det hände en incident för några dagar sedan när vi skulle ta oss hem från skolan då jag hämtade min 6-åriga dotter.
    Vi cyklade hemåt och när vi var på väg så dyker en klasskompis upp och två flickor till som är några år äldre och hennes systrar.
    Min dotter cyklar en bit framför mig och de alla tre kör om mig i hög fart.De kommer bakom min dotter och hon märker inte av dem så de är nära att de krockar in i varandra. Jag ropar till dem att de ska plinga på sina klockor när de kör förbi.
    De verkar inte ta någon notis om det utan trampar vidare.
    Ingen skada skedd och det var tur.
    Min dotter blev rädd och skärrad och tycker bestämt att jag ska ringa upp deras föräldrar och berätta om den här händelsen och förstås att de inte får göra så.
    Och i morse så såg hon direkt hennes klasskompis och dennes mamma som hade kämpigt vid lämningen varav jag säger till min dotter att jag kan just nu inte gå fram och prata med dem.
    Ge mig råd vad skulle ni andra gjort här inne? Det händer ju sådana här saker om allt möjligt hela tiden och barnen vill att föräldrar ska kontakta barns föräldrar.

• Svar på tråden Händelse och kontakta föräldrarna...
  • Birgitta02

Du ska tala med föräldrarna om att barnen inte använde sina ringklockor? Jag tror det kanske är bättre att ta det vid ett givet tillfälle - typ föräldramöte eller liknande. Att ringa upp folk för såna saker hade jag känt var överkurs. Men prata med läraren kanske kan vara en grej: att berätta om cykelvett. Barn är dåliga på sånt (för att inte tala om vuxna!) och att lägga in en sån information under en lektion är väl inte fel?

• Duckan

Jag hade aldrig ringt någons föräldrar för en sån här sak. Händer det igen, säg till där och då, men något mer känns överdrivet.

• Duckan

Och nej, det händer inte sånt här hela tiden. Min dotter har aldrig kommit hem och sagt att jag måste ringa någons föräldrar. Däremot har hon berättat om mammor som kommer till skolan och "lägger sig i" de mest obetydliga saker enligt mig.

• No Logo

Förklara för dottern att man berättar bara för barnens föräldrar om det är riktigt allvarligt, annars säger man själv till barnen. Nu "glömde" de att plinga i klockan och du sa till dem, så nu hoppas ni att de kommer ihåg nästa gång. Gör ingen stor affär av det, så att hon går och oroar sig för att det ska hända igen.

Om hon verkligen blev rädd av händelsen kanske hon inte är mogen för att cykla till skolan, även med vuxet sällskap? Annars är ju barn i den åldern ofta småpoliser som gärna vill se till att regler efterföljs, och det kan ju också vara anledningen till att hon vill informera föräldrarna.

Tipset om att be skolan om en lektion i trafik- och cykelvett är jättebra!

• Dixie

Mina barn har nog aldrig "krävt" att jag ska kontakta ett annat barns förälder för något som hänt....

Och jag hade inte gjort det i denna situationen, låter lite överkurs!

• Stårschan

Nog för att det är bra om du kan ta detta med flickornas föräldrar, men det är väl ännu bättre om du får möjlighet att ta det direkt med tjejerna, i en situation när de INTE är ute och cyklar. Och förklara på ett lugnt sätt att anledningen till att det är obligatoriskt med ringklocka på cyklar är för att det är trafikfarligt att vara utan. Hade din dotter blivit så skrämd att hon vinglat till hade hon kunnat skada sig, och eventuellt också någon av tjejerna som cyklade förbi. Förmodligen har de inte fattat grejen med ringklockan, och då kan det vara bra att någon annan vuxen rycker in.

Sen är det ju ett aber med folk som cyklar med öronen igenpluggade av hörlurar, för då hör de ju inte ringklockan eller andra varningssignaler.

• Anonym (S)

Skulle aldrig någonsin ringa till någons föräldrar för detta. Aldrig!

Svar på tråden Händelse och kontakta föräldrarna...