• Anonym (vantrivs)

Praktik via AF, har man rätt att säga att detta känns inte bra och jag vill avbryta praktiken, utan att bli av med ersättning?

Jag har sedan 3 veckor tillbaka en praktik via AF i en butik i Stockholm. Har man rätt att säga att detta känns inte bra och jag vill avbryta praktiken, utan att bli av med ersättning?

Anledningen:
    Jag trivs inte med att stå i kassan, jag blir nervös, stressad, illamående och börjar skaka. Jag blir så stressad av att behöva hålla koll på kassan när man plockar varor på annan plats i butiken och sedan skynda sig till kassan när det är kunder. Jag känner även en rädsla över att det ska bli fel i kassan eller att det ska fattas pengar. Jag sa att jag gärna packar upp varor de fösta veckorna, så jag lär mig butiken och var saker finns. Men chefen ville att jag skulle in i kassasystemet direkt, för det är bra om jag kan kassan om det bara är hon jag där och hon blir upptagen eller så.

På första dagen blir jag visad hur kassan funkar 5 minuter och tillsagd ring på mig om du behöver hjälp, ingen bredvid-gång eller nått. Det såg tydligen inte bra ut för kunderna om 2 personer stod i kassan samtidigt, samt att det var inte kostnadsmässigt att 1 personal bara står bredvid mig fick jag som svar. För då hinner dem inte med det som de ska göra för dagen. Sedan har jag fått stå i kassan helt själv och personal har knappt kommit om jag ringt, utan behövt ringa 2-3 gånger innan nån kom.
  • Svar på tråden Praktik via AF, har man rätt att säga att detta känns inte bra och jag vill avbryta praktiken, utan att bli av med ersättning?
  • Kerubmamman

Prata med din handläggare. Du ska ha rätt till handledning och du ska inte ersätta en ordinarie personal. (Om du inte är där skulle ju en person vara tvungen stå i kassan istället, därför är det inte nån merkostnad heller att nån är där med dig) 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Praktikant)

Har själv varit på praktik flera ggr o vi blir utnyttjade o jobbar med samma skit ersättning som arbetslös o det är bara dom med lön som tjänar på oss. Mindre jobb med samma lön. Sjukskriv dig o säg att du mår skit på detta jobb.

• Anonym (vantrivs)
    Anonym (Praktikant) skrev 2016-10-03 14:39:09 följande:

Har själv varit på praktik flera ggr o vi blir utnyttjade o jobbar med samma skit ersättning som arbetslös o det är bara dom med lön som tjänar på oss. Mindre jobb med samma lön. Sjukskriv dig o säg att du mår skit på detta jobb.

jo jag vet, ringde och sjukanmälde mig idag. så sa chefen bara då kommer du inte på hela veckan, sedan hej då och la på.
  • Anonym (fy)

För det första SKA du som praktikant inte stå i kassan. Ett jävla slaveri, kan du inte säga vilken butik det är?? Rötägg till chef..
    Ring AF nu, säg som det är och att du mår dåligt pga. det som hänt och hur du blir behandlad.

• Domesticgoddess

Låter långt ifrån ok! Som andra redan sagt, prata med din handläggare snarast. Är det "bara" AF el är du i fördjupad samverkan mellan AF/FK? Om det senare är det viktigt att du pratar med din FK handläggare också.

• Anonym (Bil***a)

Blev också behandlad som skit när jag praktiserade via AF. Jag skulle vara där i 4 veckor som praktikant innan jag blev anställd. Var exakt som en av dom anställda, hamnade på schema och hade ingen handledare. När jag påpekade hur reglerna var fick jag inte vara kvar. Fick gå på studs efter en halvtimmes utskällning av butikschefen. Trots att han medgav att jag hade rätt hade jag "taskig attityd". Skulle alltså bara böjt mig framåt och tagit emot när dom utnyttjade mig.

Stå på dig TS!

• Kerubmamman

Glöm inte att sjukanmäla dig till FK idag. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (vantrivs)

Tack för alla era kommentarer. Fick ett surt mejl från min AF handläggare igår fm, (där av min frånvaro) där hon bad mig testa 1-2 veckor till och att vi efter det skulle ha ett möte, för att se hur vi skulle gå vidare. 

Jag sa till henne redan på fredagen min första vecka att detta känns inte bra och fungerar inte, då sa hon ta 1 vecka till och testa bestäm där efter.

Och nu ska jag behöva ta 1 vecka till och sedan möte. 

• Anonym (vantrivs)
    Kerubmamman skrev 2016-10-03 13:48:36 följande:

Prata med din handläggare. Du ska ha rätt till handledning och du ska inte ersätta en ordinarie personal. (Om du inte är där skulle ju en person vara tvungen stå i kassan istället, därför är det inte nån merkostnad heller att nån är där med dig) 

Sa precis samma sak som du till dem, men personalen som står i kassan gör andra saker under tiden det inte är kunder i kö. Vilket dem inte kan göra om dem ska stå där med mig.
  • Anonym (vantrivs)
    Anonym (fy) skrev 2016-10-03 14:56:14 följande:

För det första SKA du som praktikant inte stå i kassan. Ett jävla slaveri, kan du inte säga vilken butik det är?? Rötägg till chef..
    Ring AF nu, säg som det är och att du mår dåligt pga. det som hänt och hur du blir behandlad.

Alla praktikanter hos dem, ska få lära sig kassan och kunna det.
    Domesticgoddess skrev 2016-10-03 16:38:48 följande:

Låter långt ifrån ok! Som andra redan sagt, prata med din handläggare snarast. Är det "bara" AF el är du i fördjupad samverkan mellan AF/FK? Om det senare är det viktigt att du pratar med din FK handläggare också.

Har vanlig praktik via AF. 
Svar på tråden Praktik via AF, har man rätt att säga att detta känns inte bra och jag vill avbryta praktiken, utan att bli av med ersättning?