Hur ska jag prata med min mamma om hennes alkoholproblem?
Hej.
Behöver råd om hur jag och min syster ska prata med vår mamma om hennes alkoholproblem.
Vi är båda vuxna, men jag känner ändå att det känns väldigt jobbigt att konfrontera sin egen mamma.
Hon har alltid haft problem med spriten, men aldrig till den grad att resten av livet inte fungerar.
Det är bara det att hon dricker när hon är ledig. Och när det blir för mycket ibland så kan hon inte hantera det, och idag ringde syrran och sa att hennes man (syrrans pappa) hotat med att lämna henne om hon inte lägger ner alkoholen.
Hon hade tydligen druckit i helgen när han var bortrest, och ljugit om det.
Mamma och hennes man dricker ofta öl till helgen. När jag bodde hemma så märkte jag det självklart. Men det var sällan som det blev problem av det.
Men hennes man tjatar alltid om att vi har det i släkten på min mammas sida. Huruvida alkoholism är ärftligt kan jag inte mycket om, och jag tycker inte det är produktivt att se det så.
Men mamma har vuxit upp runt alkohol verkar det som då både morfar och mormor var/är alkoholister.
Jag personligen tycker att hennes man ska lägga ner alkohol också. Det blir inte bättre om ens partner fortsätter medans den beroende försöker lägga av.
Men det får syrran ta med honom, jag vill inte att han ska vara med när vi pratar med mamma.
Vi ska tydligen prata med mamma idag efter jobbet så jag undrar om det finns någon därute med liknande erfarenheter eller bara goda råd som kan komma med tips om hur vi ska gå till väga, för jag vill inte att mamma ska känna sig påhoppad och nedtryckt och skämmas.
Förstår att det förmodligen kommer kännas så iallafall men man kan ju försöka göra så bra approach som möjligt.
Tack på förhand.
Mvh sonen